Gå til innhold

Kan mor stikke av med barna og flytte uten fars samtykke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

xen til min samboer sier nå hun kommer til å flytte vekk med barna sine. De har 40/60 ordning hvor far har 40.

Mulig hun mener å flytte til utlandet, men hun nektet å si noe om hvor eksakt hun har tenkt å flytte.

Kan hun bare gjøre dette? Ta med barna uten fars samtykke?

Mor og far bor fem min unna hverandre nå og barna tas ikke ut av barnehage og skole for å være med faren. De har hele sin omgangskrets her, besteforeldre på begge sider, venner, oss (meg og min datter som er på deres alder).

Kan vi/faren gå til retten her? Er det nødvendig? Eller er han dømt til å tape?

Det er kun snakk om å flytte vekk for et års tid pga jobb, sier hun.

Men det er ikke aktuelt for far å nesten miste kontakten med barna sine pga at mor ønsker å komme seg vekk fra byen.

Hun mener det er bedre for barna å flytte sammen med henne og samtidig miste hele sin omgangskrets og familie, enn å bli her hos far og kun miste henne for en stund.

Hva er verst? Miste alle bortsett fra mor, enn å miste kun mor?

Syns dette er vanskelig. Så trenger litt råd. Hjelp noen?

Anonymous poster hash: 1b923...4b4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei hun har ikke lov å gjøre det, men om hun gjør det så kan det bli vanskelig å få barna tilbake. Derfor må dere komme henne i forkjøp. Ta kontakt med advokat og få sendt et formelt brev.

Anonymous poster hash: bacd7...632
Skrevet

Nei, så lenge de har delt foreldreansvar, kan hun ikke gjøre dette uten fars samtykke. Hun har 6 ukers varslingsplikt, slik at far kan starte prosessen med å stoppe henne hvis han ønsker det. Så her hadde jeg kalt til til mekling hos FvK og startet prosessen derfra. Ta kontakt med advokat som er spesialist på området, de vet hvordan dette gjøres.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...