Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Sabrina
Skrevet (endret)

Med tydelige hint om at det er fryktelig. Jeg er kvinne selv ja, men har aldri blitt såret over at menn fremstiller kvinner som den svakere part, fordi jeg vet at slik er naturen så hvorfor skal jeg benekte det. Kvinner er svake på noen områder slik er det bare? Og menn svake på andre.

Jeg hinter ikke, om noe, så sa jo jeg det rett ut - det nye testamentet er kvinnefiendtlig. Jeg kan til og med si direkte - rett ut, at bibelen strider imot mine egne verdier. For det første, jeg likestiller alle - uansett kjønn, seksualitet, trosretning osv. Det gjør ikke bibelen og det er faktisk fryktelig, ja for det er med på å indoktrinere folk til å avle frem fordommer. Enhver som ikke er frakoblet, vil kunne se det.

For det andre, jeg er enig i at kvinner og menn er svakere og sterkere enn hverandre på flere områder. Jeg ser mer på individ, enn kjønn selv så. Det er ikke dermed sagt at jeg skal bare finne meg i at man har bibelen som fremstiller det ene og det andre som galt, svak eller syndig.

Bare for å ha det på det klare, jeg er ikke såret heller, så slutt å fremstill meg som om jeg er hysterisk. Jeg har da lov å komme med mine innspill som alle andre her, uten at du skal gå på meg for å være hårsår eller såret.

Endret av Sabrina
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Silverstream
Skrevet

hvorfor ikke det?

Det sier seg selv. Du trenger ikke spille dum og slem.

Skrevet

Jeg gidder ikke å diskutere med ignoranter som deg. Er det det beste du kan komme på, så får det bare være.

bibelen er jo en eventyrbok. jeg er ikke ignorant, jeg bare påpeker fakta.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det sier seg selv.

Jeg mener det ikke gjør det, derfor vil jeg høre deg si hvorfor. Jeg mistenker tankefeil i topplokket ditt.

Endret av slemgutt81
Gjest Silverstream
Skrevet

Jeg hinter ikke, om noe, så sa jo jeg det rett ut - det nye testamentet er kvinnefiendtlig. Jeg kan til og med si direkte - rett ut, at bibelen strider imot mine egne verdier. For det første, jeg likestiller alle - uansett kjønn, seksualitet, trosretning osv. Det gjør ikke bibelen og det er faktisk fryktelig, ja for det er med på å indoktrinere folk til å avle frem fordommer. Enhver som ikke er frakoblet, vil kunne se det.

For det andre, jeg er enig i at kvinner og menn er svakere og sterkere enn hverandre på flere områder. Jeg ser mer på individ, enn kjønn selv så. Det er ikke dermed sagt at jeg skal bare finne meg i at man har bibelen som fremstiller det ene og det andre som galt, svak eller syndig.

Bare for å ha det på det klare, jeg er ikke såret heller, så slutt å fremstill meg som om jeg er hysterisk. Jeg har da lov å komme med mine innspill som alle andre her, uten at du skal gå på meg for å være hårsår eller såret.

Hehe, nei tenkte ikke på deg som hysterisk altså. Du må ikke sette ord i munnen på meg :)

Men selvfølgelig, du får tro på hva enn du vil, men da må man også godta at folk velger å tro på noe annet.

Skrevet

du får tro på hva enn du vil, men da må man også godta at folk velger å tro på noe annet.

Hvorfor det?

Gjest Silverstream
Skrevet

Jeg mener det ikke gjør det, derfor vil jeg høre deg si hvorfor. Jeg mistenker tankefeil i topplokket ditt.

Fordi da har man ikke noe grunnlag for å mene det man mener. Man må jo først ha gått gjennom det for å få et helhetlig bilde og deretter gjøre seg opp en mening. Sånn er det med mange ting

Skrevet

Syns dette egentlig er ganske logisk og åpenbart, jeg. Et kirkelig bryllup er jo en kristen begivenhet. Kristendommen ser på homofili som en synd, og de vil selvsagt ikke ønske å velsigne dette. Hvorfor homofile så absolutt må inn i en kristen bygning for å gifte seg, er derimot ganske merkelig. Selvsagt bør homofile få gifte seg, å det får de jo også :) Har ingenting i mot verken homofili eller kristendommen, men denne diskusjonen skjønner jeg virkelig ingenting av.

• Liker 1
Skrevet

Fordi da har man ikke noe grunnlag for å mene det man mener. Man må jo først ha gått gjennom det for å få et helhetlig bilde og deretter gjøre seg opp en mening. Sånn er det med mange ting

Hvorfor kan jeg ikke bare støtte meg til de andre som har lest den, og hva de sier om den?

Skrevet

Syns dette egentlig er ganske logisk og åpenbart, jeg. Et kirkelig bryllup er jo en kristen begivenhet. Kristendommen ser på homofili som en synd, og de vil selvsagt ikke ønske å velsigne dette. Hvorfor homofile så absolutt må inn i en kristen bygning for å gifte seg, er derimot ganske merkelig. Selvsagt bør homofile få gifte seg, å det får de jo også :) Har ingenting i mot verken homofili eller kristendommen, men denne diskusjonen skjønner jeg virkelig ingenting av.

Hvorfor er det noe mer merkelig at kristne homser vil gifte seg i kirken, enn det er merkelig at folk blir kristne i utgangspunktet? Hvis du er kristen, er det ikke da logisk at du ønsker å være en del av kirken?

Gjest Silverstream
Skrevet

Hvorfor kan jeg ikke bare støtte meg til de andre som har lest den, og hva de sier om den?

Det skjønner du nok selv.

ærlig talt så gidder jeg ikke å diskutere mer,mistenker deg for å bare gjøre deg veldig vanskelig. Når du har bestemt deg for å være mer saklig så kan vi snakke om det igjen.

Gjest BettyBoop
Skrevet

Ha en fin kveld, Betty. Det mener jeg virkelig. Og sorry for at jeg var litt frekk mot deg tidligere. Hvis du tror på "det gode", så er du et godt menneske. Jeg er bare uenig med deg i at den boka du lener deg på er årsaken til det.

jeg tror ikke på gud selv altså. Jeg bare forteller det jeg lærte på barneskolen. Men det er mye dodgy i bibelen.
Skrevet

Det skjønner du nok selv.

Jeg skjønner at du har veldig vanskelig for å svare saklig, og paradoksalt nok da velger å kalle andre usaklige.

Hva er det jeg får av å lese Bibelen selv som jeg ikke kan få av å lese hva de som har forsket på Bibelen kan fortelle meg om den?

Skrevet

Hvorfor er det noe mer merkelig at kristne homser vil gifte seg i kirken, enn det er merkelig at folk blir kristne i utgangspunktet? Hvis du er kristen, er det ikke da logisk at du ønsker å være en del av kirken?

Godt mulig jeg tenker feil, men jeg ser for meg at en kristen mann, som tenner/forelsker seg i menn, ville undertrykt disse følelsene for å ikke trosse sin Gud... Jeg er selv religiøs, men vil ikke kalle meg kristen, nettopp pga slike ting som dette. Jeg syns ikke dette er noen synd eller skam å være homofil. Kristendommen derimot syns det.

Skrevet

jeg synes bibelen er ille på grunn av de tekstene jeg har lest av den, om alt annet er er godhet eller hva nå enn, så er fortsatt bibelen ille på grunn av de tekstene.

Skrevet

Kristendommen derimot syns det.

Når ble kristendommen en person?

Skrevet

jeg synes bibelen er ille på grunn av de tekstene jeg har lest av den, om alt annet er er godhet eller hva nå enn, så er fortsatt bibelen ille på grunn av de tekstene.

Nei, om du leser hele bibelen, så blir det onde til godt, for da skjønner man gud. Eller det funker sånn at dersom du først leser hele bibelen, så har du et ganske sterkt ønske om at gud skal være god og snill, og da kan man lettere lukke øynene for alt i bibelen som er bare sadistisk, sykt, selvmotsigende, helt batshit crazy osv.

AnonymBruker
Skrevet

Javel, det er din tolkning. Men jeg synes ikke man skal uttale seg om noe man ikke engang har giddet å lest.

Da uttaler jeg meg. Jeg har lest Bibelen og er, for å gjøre det kort, det mange kaller "halleluja-kristen".

Men i denne diskusjonen kommer folk med gyldige argumenter, og når de skriver noe du ikke liker oppfører du deg som en trassig 3-åring.

Bibelen er selvmotsigende i flere tilfeller, også nye testamentet. Den har mange retningslinjer for hvordan en bør leve, men så er det også endel kapitler og værs som "gir fripass" til å leve akkurat som en vil, og noen værs som kort fortalt røper at "alle skal møtes i himmelen uansett".

Det står også flere plasser at vi ikke kan være sikker på hva Gud mener, og hvordan Han kommer til å dømme hvert enkelt menneske. Og selv om det også står at man skal lære andre god tro så de kan leve et godt kristenliv, er det det eneste som jeg har tro på at jeg har forstått rett i Bibelen. Vi er en hel skokk med kristne, alle mener vi at vi forstår Gud rett når han på den ene eller andre måten snakker til oss. Vi burde ha såpass respekt for hverandre, ikke-kristne og Gud at vi tør å si høyt at sannsynligheten for at vi har rett i hva vi tror Gud mener i forskjellige saker, er veldig veldig liten.

Anonymous poster hash: 8263d...af9

• Liker 2
Skrevet

Vi er en hel skokk med kristne, alle mener vi at vi forstår Gud rett når han på den ene eller andre måten snakker til oss. Vi burde ha såpass respekt for hverandre, ikke-kristne og Gud at vi tør å si høyt at sannsynligheten for at vi har rett i hva vi tror Gud mener i forskjellige saker, er veldig veldig liten.

Anonymous poster hash: 8263d...af9

Bare å gi opp. Hele kirken kommer til å splintres i småbiter, alt ettersom hva folk finner at de vil samles om; homohat, konservativ politikk, progressiv kristendom, nei til kvinnelige prester, ja til kvinnelige prester, nei til sjel, ja til sjel, ja til aliens, ja til big bang, dinosaurer, evolusjon, nei til helvete, osv.

Gjest Sabrina
Skrevet

Men selvfølgelig, du får tro på hva enn du vil, men da må man også godta at folk velger å tro på noe annet.

Jeg synes folk skal få til og med få lov til å tro på spaghettimonsteret, om det er det, det står på. Problemet for min del er bare at folk bruker sin tro som en unnskyldning for å diskriminere andre.

Kan du med hjertet på hånden mene at bibelen er faktabasert? Vi har aldri sett eller hørt den guden, men det forventes at vi skal sluke alt rått av det som står i bibelen. Bibelen, som trengt tatt er en samling av anekdoter. Jeg vil i så fall se dokumentasjon på at homofile lever i synd og alle som har en annen gud venter et liv i evig fortapelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...