Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner også noen som har gått Markedshøyskolen. Alle jobber idag i butikk. Joda, det er jo en salgsjobb og disse har jo gått noe som heter salgsledelse tror jeg (?), men hallo i luken. Du trenger virkelig ikke en bachelorgrad for å jobbe i butikk. Jeg jobber i butikk og har ikke videregående engang. Å kunne selge er strengt tatt noe du enten har i deg eller ikke. Blir litt som de som går entreprenørskap på BI - newsflash - ingen store gründere har sittet å lest i bøker i årevis, de har faktisk vært ute å gjort noe kreativt i praksis.

Anonymous poster hash: d0f9c...6aa
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner også noen som har gått Markedshøyskolen. Alle jobber idag i butikk. Joda, det er jo en salgsjobb og disse har jo gått noe som heter salgsledelse tror jeg (?), men hallo i luken. Du trenger virkelig ikke en bachelorgrad for å jobbe i butikk. Jeg jobber i butikk og har ikke videregående engang. Å kunne selge er strengt tatt noe du enten har i deg eller ikke. Blir litt som de som går entreprenørskap på BI - newsflash - ingen store gründere har sittet å lest i bøker i årevis, de har faktisk vært ute å gjort noe kreativt i praksis. Anonymous poster hash: d0f9c...6aa

Nå finnes det jo flust av folk i stillinger som ikke har studert noenting men kommet seg dit ved å "klatre"oppover i bedriften, og dette er stillinger som egentlig krever en utdannelse. Husk at arbeidsgivere vil ha folk med erfaring også og velger kanskje en som har vært i bedriften fremfor en som nettopp er nyutdannet.. En utdannelse er UANSETT bra å ha, såfrem det er en utdannelse som kan brukes til mangt, å studere feks HR er mer allsidig enn å studere nyrenessanse liksom.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal begynne der høsten 2015:-D

Anonymous poster hash: f87b0...8e0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner også noen som har gått Markedshøyskolen. Alle jobber idag i butikk. Joda, det er jo en salgsjobb og disse har jo gått noe som heter salgsledelse tror jeg (?), men hallo i luken. Du trenger virkelig ikke en bachelorgrad for å jobbe i butikk. Jeg jobber i butikk og har ikke videregående engang. Å kunne selge er strengt tatt noe du enten har i deg eller ikke. Blir litt som de som går entreprenørskap på BI - newsflash - ingen store gründere har sittet å lest i bøker i årevis, de har faktisk vært ute å gjort noe kreativt i praksis.

Anonymous poster hash: d0f9c...6aa

De du kjenner som jobber nå i butikk som alle kan som du sier, så er jo det deres valg! Enten er de for lite kvalifiserte til å jobbe seg videre i bedriften, eller så har de ikke fått no særlig bra karakterer slik at de får "drømme jobben". Eller så trives de med den salgsjobben og selger kanskje bedre enn de uten utdannelse?

Jeg er ferdig på MH til sommeren, og man kan ikke forvente å få drømme jobben rett etter studiene (varierer litt vel fra hva man ser på som drømme jobben). Du får ikke sjefsstilling, direktør eller what ever med en gang, man må jobbe seg oppover! Og en utdannelse på MH åpner dørene for "drømme jobben" innen markedsføring. Pluss at de fleste bedrifter søker folk med erfaring. Ergo starte "nederst" (selger stilling?)

Anonymous poster hash: c2cf9...949

AnonymBruker
Skrevet

De du kjenner som jobber nå i butikk som alle kan som du sier, så er jo det deres valg! Enten er de for lite kvalifiserte til å jobbe seg videre i bedriften, eller så har de ikke fått no særlig bra karakterer slik at de får "drømme jobben". Eller så trives de med den salgsjobben og selger kanskje bedre enn de uten utdannelse?

Jeg er ferdig på MH til sommeren, og man kan ikke forvente å få drømme jobben rett etter studiene (varierer litt vel fra hva man ser på som drømme jobben). Du får ikke sjefsstilling, direktør eller what ever med en gang, man må jobbe seg oppover! Og en utdannelse på MH åpner dørene for "drømme jobben" innen markedsføring. Pluss at de fleste bedrifter søker folk med erfaring. Ergo starte "nederst" (selger stilling?)

........

Starte nederst i en selgerstilling etter 3 års høyere utdannelse?

Kjøper du virkelig det du sier selv? Du starter med en bachelor for 160-170 kroner i timen med håp om å kanskje komme deg videre i systemet? Hadde du tatt en skikkelig bachelor feks Øk. Adm fra NHH hadde du kommet rett inn døra og langt opp i systemet umiddelbart. Det er ingen som hadde bedd noen med en bachelor i fra NHH om å starte som selger, det gjør man selvfølgelig ikke. Langt mindre noen med en master.

Anonymous poster hash: 37d0b...a14

Skrevet

Har også kjent et par som har gått i Oslo, og de var veldig fornøyd.

AnonymBruker
Skrevet

........

Starte nederst i en selgerstilling etter 3 års høyere utdannelse?

Kjøper du virkelig det du sier selv? Du starter med en bachelor for 160-170 kroner i timen med håp om å kanskje komme deg videre i systemet? Hadde du tatt en skikkelig bachelor feks Øk. Adm fra NHH hadde du kommet rett inn døra og langt opp i systemet umiddelbart. Det er ingen som hadde bedd noen med en bachelor i fra NHH om å starte som selger, det gjør man selvfølgelig ikke. Langt mindre noen med en master.

Ikke kanskje, garanter ;) det jeg ønsker å jobbe med så krever de B2B erfaring, og da må man jo få det selvsagt. Tror forsåvidt ikke på at man kommer inn døra med en gang dersom man har bachelor fra en annen skole. Hvorfor velger folk MH da liksom? (retorisk spm om du ikke skjønte det)

AnonymBruker
Skrevet

Fryktelig fordomsfullt av en arbeidsgiver å tenke at "neeei, ansetter ikke h*n på grunnlag av utdannelse på MH". Blir for dumt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fryktelig fordomsfullt av en arbeidsgiver å tenke at "neeei, ansetter ikke h*n på grunnlag av utdannelse på MH". Blir for dumt.

Det er ikke det jeg sier. Men slik jeg ser det og ut i fra erfaringene til andre jeg kjenner så er en utdannelse fra markedshøyskolen ca like verdifull som feks Salg og Service fra vgs m/ fagbrev eller en vilkårlig 3 års bachelor fra feks UIO eller et par tre års salgserfaring. Med en treårig utdannelse fra MH konkurrerer du på lik linje med noen som har jobbet et par års tid hos Elkjøp (og kan vise til gode resultater) eller har gjort det godt i en annen vilkårlig salgsstilling.

Jeg tror rett og slett ikke folk som har gått på markedshøyskolen får jobb på grunn av utdannelsen sin, men heller det at de har dedikert tre år til å skaffe seg en utdannelse i det hele tatt. En light-versjon av en økonomiutdanning fra en light-skole ingen bryr seg særlig om og som ingen burde betale penger for da man kan få bedre utdannelser fra offentlige skoler.

Du er rett og slett en lettvekter etter endt utdannelse, du er i gamet men i den nederste klassen og du må selv jobbe for å komme deg oppover.

• Liker 2
Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Problemet er at arbeidsgiver tenker "vedkommende har bachelor i markedsføring. Det har vi ikke bruk for - vi går heller for siviløkonomen med spesialisering i strategi", eller hvis de ser etter en selger går de heller etter en med salgserfaring fra f.eks Elkjøp. Det er sjelden bedriftene sitter selv og lager markedsføringsplaner som de trenger en med bachelor i markedsføring til å jobbe med - for de store reklamestuntene bruker de reklamebyrå, og for strategisk utvikling gjør gjerne siviløkonomer eller selgere samme nytten.

Det er så klart ikke umulig å få relevant jobb med en bachelor i markedsføring, men det er vanskelig, og ofte vil man lettere oppnå den samme jobben med en annen utdanning, for eksempel i økonomi, eller med relevant erfaring. Norske bedrifter er litt konservative, og er trege med å ansette folk med utdanning de kjenner lite til.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at arbeidsgiver tenker "vedkommende har bachelor i markedsføring. Det har vi ikke bruk for - vi går heller for siviløkonomen med spesialisering i strategi", eller hvis de ser etter en selger går de heller etter en med salgserfaring fra f.eks Elkjøp. Det er sjelden bedriftene sitter selv og lager markedsføringsplaner som de trenger en med bachelor i markedsføring til å jobbe med - for de store reklamestuntene bruker de reklamebyrå, og for strategisk utvikling gjør gjerne siviløkonomer eller selgere samme nytten.

Det er så klart ikke umulig å få relevant jobb med en bachelor i markedsføring, men det er vanskelig, og ofte vil man lettere oppnå den samme jobben med en annen utdanning, for eksempel i økonomi, eller med relevant erfaring. Norske bedrifter er litt konservative, og er trege med å ansette folk med utdanning de kjenner lite til.

En siviløkonom er en lettvekter i forhold til en fra Indøk NTNU ;)

Anonymous poster hash: 65ff5...b92

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Og på hvilken måte er det relevant i denne debatten? Tror du en med bachelor i markedsføring har tenkt å søke de samme jobbene som en med master i ind.øk?

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det stemmer ikke. :) Indøk er snarveien til en mellomlederstilling som krever noe teknisk kompetanse og gir høy lønn, men svært få med indøk utdannelse ender opp helt på toppen. Der er det fremdeles mer sannsynlig at du ender opp dersom du tar en sivøk utdannelse siden stillingene krever mer rå økonomisk kompetanse heller enn teknisk forståelse.

AnonymBruker
Skrevet

Og på hvilken måte er det relevant i denne debatten? Tror du en med bachelor i markedsføring har tenkt å søke de samme jobbene som en med master i ind.øk?

Fordi du skrev at siviløkonomer eller selgere ville foretrekkes fremfor en fra MH. Da vil igjen en fra indøk slå sivøken så da kan man like gjerne la være å velge sivøk siden det allerede er overskudd av økonomer. Noen jobber på Rimi i mangel av jobb

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det stemmer ikke. :) Indøk er snarveien til en mellomlederstilling som krever noe teknisk kompetanse og gir høy lønn, men svært få med indøk utdannelse ender opp helt på toppen. Der er det fremdeles mer sannsynlig at du ender opp dersom du tar en sivøk utdannelse siden stillingene krever mer rå økonomisk kompetanse heller enn teknisk forståelse.

Fremtiden ligger i teknologi. Det utdannes altfor mange siviløkonomer, både her til lands og i utlandet. Det er jo få sivøker som havner på toppen også, det er i grunn få mennesker i det hele tatt. Men indøkere er mest ettertraktet i næringslivet og har høyest startlønn og stiger fortest i lønn. Indøken har både økonomi og teknologi, resten av økonomien læres underveis når man jobber, det er verre for økonomen å lære avansert teknologi

AnonymBruker
Skrevet

Fremtiden ligger i teknologi. Det utdannes altfor mange siviløkonomer, både her til lands og i utlandet. Det er jo få sivøker som havner på toppen også, det er i grunn få mennesker i det hele tatt. Men indøkere er mest ettertraktet i næringslivet og har høyest startlønn og stiger fortest i lønn. Indøken har både økonomi og teknologi, resten av økonomien læres underveis når man jobber, det er verre for økonomen å lære avansert teknologi

Bla bla bla, du har tydeligvis lest noen artikler uten å se på tallene eller gå i dybden. Det du sier er nesten helt rett, ind.øk gir deg en kompetanse som er veldig etterspurt, som gir det gir høyest startlønn og rask lønnsvekst. Men de blir lettvektere i økonomi og økonomikunnskapen er viktigere jo lengre opp i systemet man kommer. Derfor er toppjobbene stort sett besatt av siviløkonomer og jurister mens veldig få indøkere klatrer helt opp.

Så å kalle siviløkonomer lettvektere i forhold til indøkere er rett og slett feil.

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Fordi du skrev at siviløkonomer eller selgere ville foretrekkes fremfor en fra MH. Da vil igjen en fra indøk slå sivøken så da kan man like gjerne la være å velge sivøk siden det allerede er overskudd av økonomer. Noen jobber på Rimi i mangel av jobb

Det er ikke allerede overskudd av økonomer, og det er vel strengt tatt ikke spådd noe overskudd av økonomer med det første heller, så du bekymrer deg unødig. Ingen av mine medstudenter sitter i kassa på Rimi for å si det sånn, og jeg tror man finner langt flere fra MH i den kassa. ;)

Om du vil anbefale ind.økene å søke selgerjobb så må du gjerne det, men jeg ser fortsatt ikke relevansen i svadaen din.

Og så er det ikke slik at jo mindre "lettvekter" man er, jo større sannsynlighet vil man ha for å få hvilken som helst jobb. Det går nemlig an å være overkvalifisert eller ha helt feil kvalifikasjoner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...