Gå til innhold

Hund i barneparken?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Min datter på 4 år går i barnepark (kommunal). Det er en super park, og jenten min stortives. Parktanten er også veldig flink med barna. I det siste har parktanten begynt å ha med seg hunden sin i parken, den står bundet til gjerdet (innenfor), eller den ligger inne i parken. Barna er borte å klapper den støtt og stadig. Sikkert en snill hund dette her, altså, men jeg tenker likevel på, at selv den "snilleste"hund kan jo bite? Parktanten er alene i parken og får ikke passet på hunden og barna hele tiden. Små barn klarer jo ikke "lese"hunden, så den kan jo gi fra seg mange "tegn" uten at ungene skjønner at de skal stoppe. Hvordan ville dere reagert på at hun har hunden der?

Bergensjenta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har ikke jeg barn, men to hunder, men likevel: jeg hadde aldri funnet meg i at den hunden var i barnehagen!

Hun kan umulig kontrollere hva barna gjør med hunden, og den snilleste hunden kan faktisk bite hvis den blir "terrorisert" nok.

Du bør vel si fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør si fra. Man kan ikke bare ta med dyr sånn..

(for hva med allergi... osv)

Det finnes vel sikkert en eller annen form for regler på dette .. - Sjekk med kommunen om dette .. så har du noe å slå i bordet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste bitt skjer av de "snille" hundene.

Krev at hunden blir fjernet eller ta ut datteren din.

Jeg har selv en hund og den får aldrig være alene med barna, samme hvor snill den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre her. Har man en hund i nærheten av barn, må man følge med HELE tiden, og det klarer hun ikke hvis hun er alene. Barn er nysgjerrige på hunder, og hunden kan angripe når den står i bånd. Det er ikke mange ukene siden ei 4 år gammel jente ble skambitt av en nabohund som sto i bånd :cry:

Jeg har også hund selv, og treffer ofte på barnehager når vi går tur. De fleste ungene er veldig ivrige på å klappe ham - men noen er kjemperedde og går i stor bue utenom. Det er viktig å ha respekt for barnas frykt også - og den blir ikke bedre av at det står en hund bundet i parken. Hvis du er i nærheten, vil du sikkert se at endel unger holder seg langt unna hunden hele tiden-

Jeg synes du kan si fra til parktanten først, det mest reale er å fortelle henne at du kommer til å gå videre med saken hvis hun ikke fjerner hunden.

Se for deg avisoverskrifter hvis en unge blir bitt - og hør med rådmannen om han ønsker det erstatningsansvaret.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Huff ja, forlang at hun ikke har med hunden sin. Selv den snilleste hund kan bite ja. Man skal jo heller aldri gå bort til en hund som står bundet. En hund i bånd har ikke annen måte å forsvare seg på enn å bite om den føler seg truet. Og at en hund som står bundet føler seg truet av barnehender som klapper, klyper, drar i pelsen og undersøker her og der, er helt normalt.

Jeg har selv jobbet i barnehave og hatt med meg hund. MEN de gangene det skjedde så var jeg sammen med hunden og barna. Barna fikk komme bort og hilse på i puljer. Og barna ble fortalt hvordan dem skulle oppføre seg sammen med hunden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var selv av dem som gikk i stor bue utenom hunder da jeg var liten. Jeg kunne også finne på å prøve å løpe min vei når jeg så en løs hund. Dette resulterte ofte i at hunden (antakelig) trodde jeg ville leke og kom løpende etter. Det gjorde meg ikke akkurat mindre redd. Det hjalp ikke hvor mye foreldrene mine prøvde å forklare meg at jeg bare skulle gå rolig forbi hunder. Jeg var liten og kunne ikke kontrollere oppførselen på samme måte som voksne kan.

Årsaken til at jeg var så redd for hunder vet jeg jo ikke. Hadde aldri blitt bitt av en hund. Var kanskje bjeffingen? Kanskje en hund hadde kommet brått på meg fordi den ville leke? Som noen andre skrev. Man må respektere at noen barn er redde. Synes ikke hun skal ta med seg hunden hver dag. Hun kan heller ta den med en gang i sjelden gang og la de barna som ønsker det få lov å hilse på den når hun sitter ved siden av. Det blir en trygg situasjon der den voksne har kontrollen over hunden og kan passe på at barna ikke blir redde eller gjør noe hunden opppfatter som truende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke tillatt dette, verken som mor eller som styrer for park/barnehage!

Er selv førskolelærer i barnehage. En av mine kolleger har hatt hunden sin med på jobb den siste uken for at den skal slippe å være alene hjemme. Hun har aldri tatt hunden innenfor porten i barnehagen, men latt den ligge i romslig bur bak i stasjonsvogna si. Bilen har da stått med bakluka åpen, så hunden har hatt tilgang på nok frisk luft. (Ikke at jeg anser dette som en optimal løsning for hundens vedkommende, men det blir en helt annen diskusjon...) Så har hun brukt pausen sin til å gå tur med hunden. Tror ikke hun hadde kommet på å ta den med seg inn og latt den stå bundet der hvor ungene leker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...