Gjest Liljedugg Skrevet 28. juni 2004 #1 Skrevet 28. juni 2004 Som deltidsansatt vikar innenfor helsevesenet i kommunen, har jeg da plikt til å stille på ekstravakter? Tenkte søke på en jobb, men hvis jeg har plikt til å stille opp når de mangler folk, da er jeg jo på en måte hele tida på jobb, som en slags ulønnet "brannmann på vakt", og det vet jeg ikke om jeg er så interessert i...
Arkana Skrevet 28. juni 2004 #2 Skrevet 28. juni 2004 Nei, du er ikke pliktig til å stille på vakt og du kan heller ikke beordres på jobb slik faste ansatte kan. 1
Gjest Liljedugg Skrevet 28. juni 2004 #3 Skrevet 28. juni 2004 Takk for svar. Slik jeg tolker svaret ditt, Arkana, så kan jeg ikke beordres på jobb når jeg er "fast ansatt" som vikar i f.eks 1 år på deltid? Jeg har snakket med andre om det, og det er delte meninger, så jeg er blitt veldig usikker. Hvis det blir på den måten at jeg må stille på jobb når det er mangel på folk, noe det ofte er, når jeg i utgangspunktet bare er interessert i en deltidsstilling som vikar for noen måneder, så blir det uaktuelt for meg å søke. Synes det er rart om kommunen har lov å beordre folk (vikarer på deltid), da vil jo færre søke vikarjobbene i deltidstilling og det vil bli enda mer mangel på vikarer...
Arkana Skrevet 28. juni 2004 #4 Skrevet 28. juni 2004 Nei, de har ikke lov til det. Selv om du er fast ansatt er du likevel vikar. Jeg var ansatt i Hjemmesykepleien i kommunen, og jeg tror det stod i kontrakten at jeg ikke kunne beordres som vikar, det stod i allefall et eller annet sted. De prøvde å beordre meg, men jeg viste til det og nektet, så litt sleipe er de faktisk.
Gjest Liljedugg Skrevet 28. juni 2004 #5 Skrevet 28. juni 2004 Takk for akkurat det svaret jeg ønsket meg! :-) Jeg regner med at de jeg har snakket med som har hørt at en fast ansatt vikar kan beordres, har hatt å gjøre med "sleipe" sjefer som vil ha det lettest mulig på jobb og ta færrest mulig telefoner for å få fylt opp vaktlista...
Gjest Anonymous Skrevet 28. juni 2004 #6 Skrevet 28. juni 2004 Men nå skjer jo slik beordring vanligvis ytterst sjelden da, og om det skulle skje får du også godt betalt for disse vaktene!
Arkana Skrevet 29. juni 2004 #7 Skrevet 29. juni 2004 Men nå skjer jo slik beordring vanligvis ytterst sjelden da' date=' og om det skulle skje får du også godt betalt for disse vaktene![/quote'] Ytterst sjelden? Har du faktisk jobbet i helse-Norge? Bare i den bydelen jeg jobbet i måtte folk beordres nesten hver uke, eller i allefall lokkes med dårlig samvittighet. :-? Kanskje får man 100%, men det smaker så lite når man i tillegg til en vanlig hard uke må jobbe helga også. 1
Tusenfryd Skrevet 29. juni 2004 #8 Skrevet 29. juni 2004 Jeg kjenner flere som jobber som ekstravakt/vikar på sykehjem evd siden av studier etc. Og jeg synes de til stadighet motvillig må jobbe utenom oppsatte tider. Dårlig samvittighet er et yndet middel, virker det som. Og det er ikke god kotyme å si nei heller... Det er viktig å huske på sånne ting i tillegg til lovpålagt plikt.
Arkana Skrevet 29. juni 2004 #9 Skrevet 29. juni 2004 Ja, det er vanskelig å si nei. Man er sliten etter en lang uke, men vet at om det ikke er nok folk i helga så kan ikke arbeidet bare vente til mandag, de som kommer får mer å gjøre eller noen må avlyses. Det er ikke lett å tenke på. Jeg sa ja til ekstravakter (aldri dobbelvakt, men mange måtte beordres til det også, å jobbe fra 8 til 23) selv om jeg ikke kunne beordres. Å bli lokket med 100% hjalp ikke meg, det var den dårlige samvittigheten de sørget for at du fikk om du ikke sa ja. Men noen ganger må man bare si nei. Å jobbe 16 dager i strekk er tungt, du blir helt utslitt. Det tenker de ikke på, kvaliteten blir jo svekket når man er sliten og lei. At det er høyt sykefravær der er ikke det minste rart. Det blir bare en vond sirkel. Noen faller fra fordi de har jobbet for mye, dermed må de gjenværende jobbe enda mer og pga det blir de også syke osv osv.
Gjest Liljedugg Skrevet 29. juni 2004 #10 Skrevet 29. juni 2004 Dårlig samvittighet, der har vi det...et yndet middel særlig blant oss kvinner... (i "kvinneyrker") I mange kommuner er det jo ansettelsesstopp. Kanskje man burde bli flinkere til å takke bestemt nei til ekstravakter (uten å oppgi grunn og komme med unnskyldninger), slik at flere får fast stilling og de fordeler dette har, i stedet for å gå som vikar og ekstravakt år etter år, uten mulighet til å få boliglån og andre goder... En kommune eller et helsevesen skal ikke være avhengig av nettopp deg/meg. Da burde heller lederne stille opp på ekstravaktene, om det er slik krise. (det gjøres i privat næringsliv) Skal melde meg inn i fagforbundet, dersom jeg begynner i kommunen.
Arkana Skrevet 29. juni 2004 #11 Skrevet 29. juni 2004 Men ingen vil ha fast stilling for lønna er elendig, og det skjønner jeg jo godt. Jeg jobbet et år i kommunen og så ville de plutselig ikke ha ekstravakter lenger (jeg jobbet fast hver dag da, så mange ekstravakter var det), alle måtte bli fast ansatte. Og alle vi som var ekstravakter vi sluttet, og nå hører jeg fra de som jobber der fremdeles at de har begynt å ta inn ekstravakter igjen fordi de er desperate. Den siste tiden har jeg jobbet deltid gjennom et vikarbyrå, kjempeherlig med 30 kr mer i timelønn i tillegg til mer fleksibilitet og frihet, ingen som beordrer meg på jobb og ingen som gir meg dårlig samvittighet. Men om 4 uker er det slutt, da skal jeg studere videre.
Gjest Liljedugg Skrevet 29. juni 2004 #12 Skrevet 29. juni 2004 Det er vel ikke god kotyme å si nei, men særlig vi kvinner må kanskje bli flinkere til nettopp det, uten å ende opp med dårlig samvittighet. Kanskje politikerne og sjefene i kommunene burde kunne beordres på jobb når det er krise og mangel på folk innenfor helsevesenset...
Ugla Skrevet 3. juli 2004 #15 Skrevet 3. juli 2004 I Arb.miljøloven § 49, står det om "Overtidsarbeid og merarbeid". M.a. står det: "For arb.taker som har red. arb.tid eller som er deltidsansatt, regnes den arb.tid som går utover den avtalte, men innenfor den alminnelige arb.tid, som merarbeid". Altså ikke overtidsbetalt. Og i "Kommunenes Personalhåndbok" under "overtid og merarbeid" står det m.a.: "Dersom arbeidet ikke kan utsettes, må det stilles strenge krav til fritaksgrunn." Det står også: "Arbeidstaker som uten gyldig grunn nekter å utføre merarbeid eller overtidsarbeid kan sies opp" En leder har ganske stor makt, ja... Der hvor jeg jobber har ca 80% av de ansatte deltidsjobber, fra ca 20% - ca 70% stilling. Alle ønsker seg større stilling, og det er "kamp" om å få ekstravakter!!! Derfor blir det heller ikke ansatt ferievikarer, for de fast ansatte har første rett til å få utvidet sine stillinger!!! Og dersom noen føler seg forbi-gått, ja da blir det bråk! Så det er mye en leder må ta hensyn til også...
Gjest Anonymous Skrevet 4. juli 2004 #16 Skrevet 4. juli 2004 Kjenner veldig godt til problemstillingen ugla beskriver. Jeg har også jobbet mange år deltid i helsevesenet. Deltid fordi jeg har hatt småbarn. På en arbeidsplass ble jeg ofte beordret. Hvis stillingen ikke oversteg 100% eller det var dobbeltvakt fikk jeg heller ikke overtid for beordringen. Dette ble så slitsomt at jeg søkte jobb et annet sted. Har også opplevd at en kollega som ikke orket å jobbe ekstra en helg (fordi hun var så sliten) og som ble beordret, fikk vite at om hun ikke var villig til å jobbe ekstra denne helgen fikk hun se seg om etter en annen jobb. Det synes jeg er brutalt.
Gjest Liljedugg Skrevet 4. juli 2004 #17 Skrevet 4. juli 2004 Har undersøkt litt. Overtidsbetaling (100 %) får man ikke før man har jobbet en "hel" stilling på en måned, utenom kvelds- og helgetillegg, selv om man har deltidsstilling. Men lederen kan IKKE beordre deg på jobb, det er noe de kan gjøre f.eks. ved krigsutbrudd... Har snakket med en slektning som jobber i fagbevegelsen. Så det at noen opplever trusler om oppsigelse, er ulovlig. Hvorfor melder ikke folk seg inn i fagforbundet (origaniserer seg), slik at de har forbundet i ryggen om det skulle oppstå problemer/spørsmål? Da ville kanskje ikke lederne turt å ty til slike absurde trusler... Det er ikke bare pga. lønn det er en fordel å være origanisert. Arbeidstakere har rettigheter i dagens Norge som arbeiderbevegelsen har kjempet fram (og Høyrekreftene prøver rive ned...). Rett til å origansiere seg har man ikke i alle land...mens her ser vi på det som en selvfølge, og gidder nærmest ikke. Samtidig blir vi sure fordi det er litt mangel på matvarer i butikken, for noen korte uker...
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #18 Skrevet 14. juli 2014 Hvis man sier nei til en slik vakt i helsenorge, syns jeg faktisk man jobber på feil sted. Hvis man vurderer sin egen tid til mer verdifull enn pasientens krav på god omsorg og pleie, bør man søke jobb på Narvesen.Anonymous poster hash: a1db8...096
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2014 #19 Skrevet 15. juli 2014 Det var bra vi fikk oppklart din mening i denne saken. TS er vel nesten gått av med pensjon! ;-) Anonymous poster hash: 772b8...91f 4
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2014 #20 Skrevet 15. juli 2014 Det var bra vi fikk oppklart din mening i denne saken. TS er vel nesten gått av med pensjon! ;-) Anonymous poster hash: 772b8...91f Hahaha!! :DAnonymous poster hash: 013b5...78d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå