AnonymBruker Skrevet 31. juli 2014 #1 Skrevet 31. juli 2014 Det finnes helt sikkert tråder om dette fra før? -jeg finner ingen nå, så prøver meg på en ny. Mitt eldste barn er tre år nå, og jeg og mannen min har diskutert skolevalg litt i det siste. Vi har funnet mye bra info på nettet om Steinerskolen, men er på jakt etter meninger fra noen som har erfaring med å ha barna i Steinerskolen eller har gått der selv. Jeg har veldig lyst til at barna mine skal gå i Steinerskolen, men tenket jo også på at barna har mye utbytte av å gå på skole med barn i sitt nærmiljø. Vi bor litt utenfor byen og barna må uansett ta skolebuss til skolen, og det bor ikke noen barn akkurat hvor vi bor siden vi bor litt lenger på landet enn de andre barnefamiliene. Steinerskolen ligger i byen i nærheten av hvor min mann jobber. Opplevde dere at barna falt utenfor sosialt? Hvordan var det å senere komme inn i et vanelig skolemiljø? Og hva slags fordeler og ulemper opplevde dere? Håper noen har noe å bidra med her Anonymous poster hash: 6abfc...add
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2014 #2 Skrevet 31. juli 2014 Min erfaring som barndomsvenn av Steinerelever er at de driver jo uansett med fritidsaktiviteter sammen med nabobarna og blir kjent med dem slik. Vi tok det på strak arm at de ikke gikk på samme skole som oss, vi visste jo om at Steiner'n fantes og at noen barn gikk der i stedet. Jeg tror ikke "våre" Steinerbarn opplevde at de falt utenfor sosialt på fritiden. Selv er jeg ikke tilhenger av antroposofien og ville nok ikke sendt barna mine dit hvis de fant seg godt til rette og hadde godt faglig utbytte av offentlig skole, men en del Steinerskoler er ikke så veldig antroposofiske heller og Steinerskolen har virkelig vært den rette løsningen for flere kreative barn jeg kjenner som ikke fant seg til rette på de lokale skolene sine. De har venner i nærmiljøet likevel. Alle tidligere og nåværende Steinerelever jeg kjenner synes eurytmi er tøv Men de sender ofte sine egne barn på Steinerskole likevel og sier at de selv og barna deres stort sett har hatt godt faglig utbytte. Anonymous poster hash: 877c4...0f9
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2014 #3 Skrevet 31. juli 2014 Les om antroposofien, og vurder om det er noe dere kan godta/ha sansen for/ønske at barnet blir eksponert for. For det er ikke bare en pedagogikk, det er en religion og en livsstil. Dere trenger selvfølgelig ikke å være aktive antroposofer, eller tro på alt det alternative, men dere bør ikke være helt anti heller, da blir det vanskelig (men kjenner dere Steinerskolemiljøet fra før, vet dere jo dette). Sjekk om akkurat den skolen har godt rykte, siden Steinerskoler er så foreldre- og lærerdrevet, er det store forskjeller i drift. Vi har bare erfaring fra Steinerbarnehage, og ulempene var for oss selve antroposofien. Fordelen var alt det praktiske arbeidet de drev med, barna vasket og drev med hagearbeid og elsket det. Anonymous poster hash: 08c38...160
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2014 #4 Skrevet 31. juli 2014 Takk for svar dere:) På nettet står det; "Selv om den pedagogiske tenkningen innen steinerskolebevegelsen bygger på filosofienantroposofi er ikke skolene livssynsskoler, og antroposofi er heller ikke noe tema i undervisningen." Dette er igrunnen noe jeg har vært skeptisk til og ikke helt forstår meg på.. Godt å høre at barna kan ha et godt sosialt liv selvom de går i Steinerskolen. Barna mine går nå hos dagmamma sammen med noen andre barn. Hun bor i nabolaget til mange av barna våre barn ville ha gått på skole med, så de blir jo kjent med de. Den lokale skolen hvor vi bor er ikke så godt drevet virker det som. Har alltid vært mye gjennomtrekk blandt de ansatte, og de har hatt et par stygge mobbe-saker oppigjennom. Men det kan jo så klart endre seg, har bare ikke inntrykk av at det er en spesiellt trivelig plass. Også har jeg alltid hatt et godt inntrykk av Steinerskolen i byen. Men synes det er et vanskelig valg.Anonymous poster hash: 6abfc...add
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2014 #5 Skrevet 31. juli 2014 Dere kan helt sikkert ringe skolen, dra dit, og snakke med dem. Da kan du spørre om hvordan antroposofien vektlegges, og hva slags inntrykk de har av hvordan det går med barna sosialt og faglig. De vil jo selvfølgelig selge seg inn, men dere får jo et inntrykk. Anonymous poster hash: 08c38...160 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2014 #6 Skrevet 31. juli 2014 Jeg kjenner en 14 år gammel jente som går på steinerskolen, hun er søt og snill men hun fungerer overhodet ikke sosialt, og kommer til å slite skikkelig når hun begynner på vgs.Anonymous poster hash: 8bd60...a98
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2014 #7 Skrevet 31. juli 2014 Mine erfaringer med de jeg kjenner som har gått på steinerskolen, er at de ikke fungerer sosialt, har få venner og sliter når de begynner på videregående. Mange ser på de som rare og tilbakestående, dessverre. Det kan være en kjekk opplevelse for barnet deres å gå der, men for barnets eget beste senere i livet ville jeg latt barna gå på vanlig skole. Anonymous poster hash: fc6da...7c9 4
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2014 #8 Skrevet 31. juli 2014 Mine erfaringer med de jeg kjenner som har gått på steinerskolen, er at de ikke fungerer sosialt, har få venner og sliter når de begynner på videregående. Mange ser på de som rare og tilbakestående, dessverre. Det kan være en kjekk opplevelse for barnet deres å gå der, men for barnets eget beste senere i livet ville jeg latt barna gå på vanlig skole.Anonymous poster hash: fc6da...7c9 Ojsann, tilbakestående faktisk?! Selv kjenner jeg bare en som har gått steinerskolen, han er helt normal har grei utdanning (lærer).. Men greit å høre flere synspunkt Anonymous poster hash: 6abfc...add
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2014 #9 Skrevet 31. juli 2014 Dere kan helt sikkert ringe skolen, dra dit, og snakke med dem. Da kan du spørre om hvordan antroposofien vektlegges, og hva slags inntrykk de har av hvordan det går med barna sosialt og faglig. De vil jo selvfølgelig selge seg inn, men dere får jo et inntrykk.Anonymous poster hash: 08c38...160 Ja det har vi tenkt å gjøre Men ville også høre fra folk som har erfaring med det selv Anonymous poster hash: 6abfc...add
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2014 #10 Skrevet 31. juli 2014 Vet om noen som har gått på steinerskolen. De er hyggelige folk. Ikke dårlige mennesker. Men en smule spesielle. Anonymous poster hash: 8149c...bdc 4
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2014 #11 Skrevet 31. juli 2014 Hvis du syns det er greit at barnet ditt ikke kan lese og skrive etter ungdomsskolen bare fordi de er flink til å tegne så velg steinersskolen, ellers velg vanlig skole. Anonymous poster hash: fc0e3...179 4
AnonymBruker Skrevet 1. august 2014 #12 Skrevet 1. august 2014 Jeg vet at flere har slitt faglig på vgs etter grunnskole på steiner, fordi de rett og slett ikke kunne nok, og ble overveldet over kravene. Har venner som har barn i steinerbarnehage, og de synd det er ok, men samtlige vil gå over til vanlig skole når den tid kommer. De syns det blir litt for sært og risikabelt for framtiden. Personlig ville jeg ikke gjort det. Og jeg tror ikke jeg hadde passet inn dom forelder der. Det er overopphopning av vaksinemotstandere/fluormotstandere/alternativ medisin osv, ikke noe for meg for å si det sånn!Anonymous poster hash: 1d583...98b 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2014 #13 Skrevet 1. august 2014 Må legge til at en jeg kjenner hadde sønnen sin på steinerskole. Han var utredet for epilepsi, og hun hadde avtalt møte med lærer om de nye medisinene hans osv, for at de skulle vite hva man gjør. Læreren foreslo at han heller burde finne et instrument å lære seg å spille musikk.. Gutten skiftet skole for å si det sånn...Anonymous poster hash: 1d583...98b
AnonymBruker Skrevet 1. august 2014 #14 Skrevet 1. august 2014 Jeg tror at ressurssterke barn (faglig og sosialt) fra "normale" familier, kan ha godt utbytte av Steinerskolen der de kan dyrke praktiske/kunstneriske evner, og allikevel henge med faglig, ha et "normalt" sosialt liv utenom og ikke skille seg ut på noe vis eller få noen ulemper. Men sære barn fra sære familier har ikke nødvendigvis godt av å gå på sære skoler, da kan man forsterke "utenforheten". Og har barnet noen "utfordringer" som det heter, er ikke Steinerskolen stedet. De sverger til eurytmi mot det meste, lese-og skrivevansker vil ikke bli fulgt opp, og spesialpedagogikk er ikke deres sterke side. Har også erfart at mobbing ikke har blitt tatt tak i, men forklart med uheldig personlighet hos "offeret". På den annen side sier mange Steinerbarn jeg har kjent, at mobbing ikke forekom, og de elsket skolen sin. Alt spørs jo på miljøet blant foreldrene på akkurat den Steinerskolen dere har, og om dere vil passe inn der (og ønsker å passe inn). På Nesodden er det jo helt "normalt" å gå på Steinerskolen, og i Bærum tror jeg. Andre steder er de mer "hard core". Anonymous poster hash: 08c38...160
AnonymBruker Skrevet 1. august 2014 #15 Skrevet 1. august 2014 Jeg kjenner noen som har gått på Steinerskolen. Det var to gutter som slet i den offentlige skolen, med konsentrasjonsvansker, og havnet alltid i bråk. Da prøvde foreldrene deres å sende dem til Steinerskolen for å se om det gikk bedre der. Ser at enkelte her nevner Steiner-elever som ikke fungerer så godt sosialt etc. Det kan jo være grunnen til at de går på Steinerskolen. Og ikke et resultat av skolegangen der. Anonymous poster hash: 653f3...dfd
sunflower Skrevet 1. august 2014 #16 Skrevet 1. august 2014 (endret) Jeg har flere venner og bekjente som har gått på Steinerskolen. Det er i dag ungdommer som fungerer godt sosialt, og som er trygge på seg selv, intelligente og utadvente. En av disse (det blir vel 10-12 tilsammen) har falt ut av VGS. De aller fleste av dem har funnet sin vei inn i politikken, og enkelte av dem er blitt så "gamle" at de er begynt på høyere utdanning. Mitt inntrykk av Steinerskolen generelt er positivt, men som med alle andre skoler, er det forskjell på hvordan de enkelte skoler fungerer. Endret 1. august 2014 av olinari
AnonymBruker Skrevet 1. august 2014 #17 Skrevet 1. august 2014 Tusen takk for svar alle sammen Ser at folk svarer mye forskjellig her, og det kan virke som det er like stor variasjon mellom steinerskolene som det er mellom de offentlige skolene?! Godt vi har noen år til på å bestemme oss Så kan jeg legge til et argument jeg ikke har nevnt tidligere, og jeg håper folk misforstår meg rett nå.. Vi bor som sakt litt på landet, et stykke fra nærmeste tettbebygde strøk. I området hvir barna som går på den lokale skolen bor, er det nesten bare utenlandske familier. Jeg har ingen problemer med flerkulturelle skoler, men i dette tilfellet bærer skolen preg av at det er overtall av elever med språk -og lærevansker, og det begynner å bli en trend at barn fra ressurssterke familier (både norske og utenlandske) søker seg til Steinerskolen i byen. Dette er en trend jeg egentlig ikke har så lyst til å støtte opp om, men samtidig føler jeg det vil være bedre for barna mine, og i en slik avgjørelse så veier det siste argumentet tyngst. Dette er forøvrig også grunnen til at vi benytter oss av dagmamma, barnehagene har også nesten bare utenlandske ansatte som snakker dårlig norsk, og jeg vet det samme gjelder assistentene på skolen. Nå er det jo en stund til sønnen vår er i skolealder, og minsten er jo bare baby enda, men dette er alikevel noe jeg tenker litt på.. Hva tenker dere om dette? TSAnonymous poster hash: 6abfc...add 1
Lou Salome Skrevet 1. august 2014 #18 Skrevet 1. august 2014 Har bare en kommentar at hvis de fleste/mange av barna på den aktuelle Steinerskolen går der av samme grunn, (slippe unna den lokale skolen, istedet for ønsket om å "leve antroposofisk"), er det jo større grunn til å tro at dere og barna vil trives i miljøet, da de andre foreldrene vil være som dere. Etikken i dette "støtte opp under lokal skole/gjøre det beste for barna" er kjempevanskelig, og de fleste vil nok lande på det som man tror er best for barna. 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2014 #19 Skrevet 1. august 2014 Tusen takk for svar alle sammen Ser at folk svarer mye forskjellig her, og det kan virke som det er like stor variasjon mellom steinerskolene som det er mellom de offentlige skolene?! Godt vi har noen år til på å bestemme oss Så kan jeg legge til et argument jeg ikke har nevnt tidligere, og jeg håper folk misforstår meg rett nå.. Vi bor som sakt litt på landet, et stykke fra nærmeste tettbebygde strøk. I området hvir barna som går på den lokale skolen bor, er det nesten bare utenlandske familier. Jeg har ingen problemer med flerkulturelle skoler, men i dette tilfellet bærer skolen preg av at det er overtall av elever med språk -og lærevansker, og det begynner å bli en trend at barn fra ressurssterke familier (både norske og utenlandske) søker seg til Steinerskolen i byen. Dette er en trend jeg egentlig ikke har så lyst til å støtte opp om, men samtidig føler jeg det vil være bedre for barna mine, og i en slik avgjørelse så veier det siste argumentet tyngst. Dette er forøvrig også grunnen til at vi benytter oss av dagmamma, barnehagene har også nesten bare utenlandske ansatte som snakker dårlig norsk, og jeg vet det samme gjelder assistentene på skolen. Nå er det jo en stund til sønnen vår er i skolealder, og minsten er jo bare baby enda, men dette er alikevel noe jeg tenker litt på..Hva tenker dere om dette? TSAnonymous poster hash: 6abfc...add I den situasjonen ville jeg gått for steinerskolen fremfor den lokale skolen. Brutalt ærlig: Når flertallet i klassen ikke kan norsk, og har foreldere som gir faen, så vil det gå veldig negativt ut over ungene dine. De som kan norsk blir usynlige for læreren som må bruke all tiden på problembarna. Men hvis det var en internasjonal skole i byen, ville det vært førstevalget mitt. Anonymous poster hash: 021b5...86f 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå