AnonymBruker Skrevet 31. juli 2014 #1 Skrevet 31. juli 2014 Hei. Har nylig kjøpt valp sammen med samboeren min. Valpen har vi hatt i 3 uker, og han er 13 uker gammel. Nå ser det ut som det blir slutt mellom meg og samboeren min. Ikke noe som var forventet i det hele tatt. Det er jeg som eier valpen, men jeg vet rett og slett ikke om jeg kan ta vare på den alene nå. Det ser ut som jeg må flytte hjem til foreldrene mine og de har allerede to hunder i huset som ikke kommer så godt overens med andre hunder (sjalu). Samboeren min kan heller ikke ta valpen med seg, for han planlegger å flytte hjem til hjembyen sin. Samtidig vil jeg ikke selge den igjen heller. Jeg har jo blitt svært knyttet til han på så kort tid. Hva gjør vi? Anonymous poster hash: 740ca...601
LilleLilla Skrevet 31. juli 2014 #2 Skrevet 31. juli 2014 Har du ikke mulighet til å flytte et annet sted en foreldrene dine, slik at du kan beholde hunden? Hvorfor er det en hindring for samboeren din å ha hunden bare fordi han skal flytte hjem til hjembyen? 1
Chloe- Skrevet 31. juli 2014 #3 Skrevet 31. juli 2014 Lever den tilbake til oppdretteren, og aldri få dere hund igjen. 33
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2014 #4 Skrevet 31. juli 2014 Burde dere ikke tenkt over at en hund er et like stort ansvar som å skaffe barn, før dere skaffet hund? Når dere bare har hatt de i 3 uker, får du omplassere den til noen som kan ta seg av den i 10 til 15 år fremover og er innforstått med ansvaret med å skaffe hund.Anonymous poster hash: 68b49...016 7
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2014 #5 Skrevet 31. juli 2014 Har du ikke mulighet til å flytte et annet sted en foreldrene dine, slik at du kan beholde hunden? Hvorfor er det en hindring for samboeren din å ha hunden bare fordi han skal flytte hjem til hjembyen? Jeg kunne forsåvidt prøvde å lete etter en leilighet å leie som godtar husdyr, men veldig kjipt når jeg egentlig trenger å være hjemme hos familien denne tiden, samt bor gratis der. Ble plutselig en veldig dyr hund om jeg ikke kan ha den hjemme hos foreldrene mine. Hadde tenkt tanken før vi kjøpte valpen at jeg bare kunne ta den med hjem om det skulle blitt slutt, men når valpen vår møtte foreldrene mine sine hunder så gikk det ikke så bra som jeg hadde forventet. Han kan ikke ha valpen fordi han jobber offshore, og har ingen som kan passe den i mellomtiden. ts Anonymous poster hash: 740ca...601
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2014 #6 Skrevet 31. juli 2014 Lever den tilbake til oppdretteren. Det er kanskje ikke det du ønsker, men det er det som er best for hunden. Håper det ordner seg til det beste for dere alle. Anonymous poster hash: 94063...092 9
Sheltay Retrac Skrevet 31. juli 2014 #7 Skrevet 31. juli 2014 Dette burde dere tenkt igjennom først! 7
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2014 #8 Skrevet 31. juli 2014 Enten må du finne en plass å bo der du kan ha hund, eller så må du snakke med oppdretteren og spørre om å få levere valpen tilbake, eller betale oppdretteren for å passe den en lengre periode hvis oppdretter har mulighet til det. Valpen er enda så ung at den har gode sjanser til å få et godt hjem, men ikke tvihold på hunden og gi den et suboptimalt liv i noen måneder, for så å innse at du ikke kan ha den om noen måneder. Det er så mye vanskeligere å finne et godt hjem til en halvvoksen/unghund uten ideell oppdragelse, enn til en liten valp. Anonymous poster hash: edaee...cd3 5
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2014 #9 Skrevet 31. juli 2014 Lever den tilbake til oppdretteren, og aldri få dere hund igjen. Det er det dummeste. Ingen kunne forutsi at forholdet vårt skulle ryke nå, samt at familiens hunder ikke skulle komme overens med vår valp. Ts Anonymous poster hash: 740ca...601 3
Chloe- Skrevet 31. juli 2014 #10 Skrevet 31. juli 2014 Det er det dummeste. Ingen kunne forutsi at forholdet vårt skulle ryke nå, samt at familiens hunder ikke skulle komme overens med vår valp. TsAnonymous poster hash: 740ca...601 Når man skaffer seg hund bør man ha både plan B og plan C i tilfelle uforutsette ting. 18
LilleLilla Skrevet 31. juli 2014 #11 Skrevet 31. juli 2014 Jeg kunne forsåvidt prøvde å lete etter en leilighet å leie som godtar husdyr, men veldig kjipt når jeg egentlig trenger å være hjemme hos familien denne tiden, samt bor gratis der. Ble plutselig en veldig dyr hund om jeg ikke kan ha den hjemme hos foreldrene mine. Hadde tenkt tanken før vi kjøpte valpen at jeg bare kunne ta den med hjem om det skulle blitt slutt, men når valpen vår møtte foreldrene mine sine hunder så gikk det ikke så bra som jeg hadde forventet. Han kan ikke ha valpen fordi han jobber offshore, og har ingen som kan passe den i mellomtiden. ts Anonymous poster hash: 740ca...601 Om du ender opp med å lete etter leilighet hvor du får lov til å ta med hunden, så vil jeg anbefale deg å legge ut annonse under "ønskes leid". De fleste hundefolk jeg vet om som har prøvd dette har det ordnet seg for Eventuelt er jeg enig med de andre om at det også kan være en idé å levere hunden tilbake til oppdretter. Valpen er såpass ung at det ikke burde være et stort problem å finne et nytt hjem til den. Lykke til 1
Rainbow Skrevet 31. juli 2014 #12 Skrevet 31. juli 2014 Brudd etter bare tre uker? Det er slitsomt med valp, det er omtrent som å få baby, det er klart det blir intenst en periode da. Er det ingenting som skurra eller var et problem før nå, og ingenting dere klarer å fikse? Vi kjøpte valp etter å ha drømt om og planlagt det i flere år. Vi måtte være helt sikre på at vi var i stand til å ta oss av ham, gi ham alt han trengte og oppdra ham som vi skulle. Vi står som deleiere, med samboeren min som hovedeier, men jeg ville aldri latt henne ta ham med seg og ikke sett ham igjen selv. Han er jo utrolig viktig for oss. Vi har tenkt det gjennom at han i så fall ville fått delt "foreldretid", fordi begge elsker ham så høyt og ikke vil skilles fra ham. Han er samtidig veldig knyttet til oss begge, (er i tilegg en rase som knytter seg spesielt sterkt til eierne) så om det skulle bli konflikt hadde vi jobbet mye med det for å få det til å funke for hans skyld. Har dere prata om å prøve å få det til å funke? Det slitsomme med valp og unghund går over. Men når dere har hatt valpen så kort er det egentlig bedre å levere ham eller henne tilbake enn å skape usikre leveforhold.
Portvinpiken Skrevet 31. juli 2014 #13 Skrevet 31. juli 2014 Jeg synes det er en ærlig sak å skrive som TS gjør. Forstår ikke at det skal være nødvendig med moralske pekefingre. Saken er som den er, og da er det hundens beste man bør tenke på. TS: jeg vil sterkt anbefale å levere valpen tilbake til oppdretter slik at hun/han kan finne nytt hjem til den raskt. Jeg vil tro at oppdretter har et bredt kontaktnettverk og kanskje også hadde valpekjøpere som evt. sto på venteliste? For meg høres det ut som du er veldig i tvil og innerst inne vet at en valp/hund ikke passer inn i livet ditt akkkurat nå.Derfor er det beste for valpen at du leverer den tilbake (hvis det er en god og seriøs oppdretter selvfølgelig). Selvfølgelig kan man bli knyttet til en hund på 3 uker, men ikke så mye som 3 md, eller 3 år. Det er mye lettere å gi slipp på den nå, og det er viktig å ikke være så egoistisk at man velger sitt eget beste fremfor valpen sitt. Valpen trenger et stabilt hjem fremover og den får også en unghundperiode på et par år som kan være krevende for noen. Det tar tid og engasjement å oppdra og få en trygg og fin hund, og er man i tvil om at en ikke kan gi det nå, så er valget enkelt. Husk også at valpen knytter seg til ny eier realtivt fort. Det betyr at det er dårlig gjort å vente med evt. omplassering om alt ikke skulle fungere. 3 uker er ikke all verdens tid for en valp. Den takler fin-fint å bli omplassert nå, om man skal sette to onder opp mot hverandre, så er det best å gjøre det først som sist. Vær ærlig med deg selv og dropp egoistiske tanker og tenk heller på hva som er best for valpen! 8
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2014 #14 Skrevet 31. juli 2014 Det er liksom så enkelt å tenke på å kvitte seg med en liten hund, fordi den blir en brysom strek i regningen. Det er ikke hunden som er problemet her, men deres ubetenksomhet før dere fikk den. Man må tenke igjennom alt før en skaffer seg hund, inkludert å vite hva dere skal gjøre hvis det blir brudd. En hund er et levende vesen og ikke en ny sofa. Hadde ts gjort det samme om hun hadde fått et barn som nå var tre uker? Kontakt oppdretter og få denne til å ta valpen tilbake igjen. Anonymous poster hash: 7599d...9f8 4
Portvinpiken Skrevet 31. juli 2014 #15 Skrevet 31. juli 2014 Det er liksom så enkelt å tenke på å kvitte seg med en liten hund, fordi den blir en brysom strek i regningen. Det er ikke hunden som er problemet her, men deres ubetenksomhet før dere fikk den. Man må tenke igjennom alt før en skaffer seg hund, inkludert å vite hva dere skal gjøre hvis det blir brudd. En hund er et levende vesen og ikke en ny sofa. Hadde ts gjort det samme om hun hadde fått et barn som nå var tre uker? Kontakt oppdretter og få denne til å ta valpen tilbake igjen. Anonymous poster hash: 7599d...9f8 Forstår fremdeles ikke hvorfor man må komme med moralpreken her. Dette er vel kjæledyrsforumet, og dyrene som er i fokus. Høyst sansynlig har TS normale oppegående sosiale antenner, og skjønner at dette ikke var det smarteste. Hvor mange her kan rekke opp hånden å si at de aldri har gjort en feil i livet? Og alvorlig talt - de fleste er enige om at valpen bør tilbake til oppdretter og det er vel heller det en bør fokusere på fremfor å moralske pekefingre. Anonymt. 2
Frisørdama Skrevet 31. juli 2014 #16 Skrevet 31. juli 2014 Du kan jo prøve å finne noen som kan ha den for deg en periode??
erane Skrevet 1. august 2014 #17 Skrevet 1. august 2014 Dette skjedde meg og min x for noen år tilbake siden. Vi hadde kjøpt oss en huskyblanding (hans ønske, måtte jo ha en kul hund........) og etterhvert som tiden gikk krevde den jo sitt, noe xen syns var drit kjedelig. Etter tre mnd røk forholdet, både pga hans manglende interesse og at han alltid var borte. (Jobbet offshore og reiste i friperiodene). Jeg flytta da ut av vår leilighet, fikk leid en leilighet med lov til hund og det måtte bare gå. Jeg studerte, hadde hest og jobbet. Men vurderte aldri å kvitte meg med voffsen min, det går ALLTID på et vis Nå er gullet snart 3 år og er en flott, men langøret fyr <3 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2014 #18 Skrevet 1. august 2014 Bare å selge den på finn eller gi den ei sprøyte.Anonymous poster hash: 64ab5...d6c
Gjest stian86 Skrevet 4. august 2014 #19 Skrevet 4. august 2014 Er ikke bare bare og være aleine om hund. Men når man skaffer hund vet man aldri ka som skjer. Men er en ærlig sak og innrømme at det ikke går og ha hund. Men då bør man ikke kjøpe hund igjen ved en seinere annledning når man tror det passer bedre.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #20 Skrevet 4. august 2014 Det er det dummeste. Ingen kunne forutsi at forholdet vårt skulle ryke nå, samt at familiens hunder ikke skulle komme overens med vår valp. Ts Anonymous poster hash: 740ca...601 Det må ha vært en relativt ustabilt forhold om det ble slutt tre uker etter valpekjøp. Dere burde selvsagt sett det selv og. ikke kjøpt hund. Men når tabben først er gjort, så lever den tilbake til oppdretter så snart som mulig. Så kan noen annen få den mens den er valp og ennå kan sosialiseres. Det må skje innen den er 20 uker, da vil mye ikke kunne reverseres. Ikke behold den for at den så må omplasseres om et år, mest trolig med atferdsvansker pga dårlig start.Anonymous poster hash: f2811...954 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå