AnonymBruker Skrevet 31. juli 2014 #1 Skrevet 31. juli 2014 Prøver igjen i ett annet emne. Jeg er pårørende av en narkoman som skal inn i behandling på nytt. Jeg ved en tidligere anledning ble møtt på en dårlig måte. Pasienten har nå fått en kontaktperson han har en god realsjon til. Det er forøvrig en annen i ledelsen jeg har hatt kontakt med vedrørende pasienten. Vi er i startfasen av ett nytt opphold for pasienten. Jeg påpekte avvik fra "systemet". Der jeg uttrykte at jeg ikke ble møtt spm pårørende å viste bekymring for at dem ikke viste noe tiltak i forhold til at pårørende kjørte bil i ruset tilstand. Jeg selv ringte politiet å meldte i fra. Dette ville ikke "orinasjonen gjøre". Jeg forklarte helsepersonell om min bekyring å at dette var for meg useriøst når de ikke tok dette alvorlig. Jeg hadde en samtale i dag med denne personen fra ledelsen der vedkommende sier: Hvis du kommer med flere kommentarer om at vi er useriøse, vil ikke du bli møtt som pårørende og at jeg måtte være veldig forsiktig med kritikk da de følte de da måtte gå i forsvar. Jeg da ville ikke bli møtt som pårørende. Forøvrig forholdte jeg meg rolig å sa: Dere som helsepersonell skal jo være ganske drillet på pårørendes frustrasjoner. Ser ikke noe grunn til at dere skal gå i forsvar hvis det er slik at dere har tro på systemet deres. Jeg er veldig sjokkert over det som ble sagt. Hvordan skal jeg forholde meg til dette? Tørr jo nesten ikke si noe på noe lengre da jeg indirekte blir truet med å fryses ut. Hjelp noen? Anonymous poster hash: 9fa87...b2b
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2014 #2 Skrevet 31. juli 2014 Ikke la deg kue! Anonymous poster hash: 4c26b...316 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2014 #3 Skrevet 31. juli 2014 Ikke la deg kue! Anonymous poster hash: 4c26b...316 Noen tips til hvordan jeg skal legge frem denne kommentaren. Skal på møtet med disse menneskene i dag. Ink den som kom med denne kommentaren. Føler meg allerede kuet. Anonymous poster hash: 9fa87...b2b
Kontormus Skrevet 31. juli 2014 #4 Skrevet 31. juli 2014 Eh... den umiddelbare tanken jeg fikk er at du kompliserer et viktig forhold mellom de proffe og omgivelsene til den som skal behandles. Forstår jeg rett at du ønsket at denne institusjonen skulle ha kontaktet politi pga. mistanke om bilkjøring i beruset tilstand? 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2014 #5 Skrevet 31. juli 2014 Eh... den umiddelbare tanken jeg fikk er at du kompliserer et viktig forhold mellom de proffe og omgivelsene til den som skal behandles. Forstår jeg rett at du ønsket at denne institusjonen skulle ha kontaktet politi pga. mistanke om bilkjøring i beruset tilstand? Nei ikke nødvendighvis. Siden dem hadde telefonisk kontakt med vedkommende kunne de informert vedkommende om at de er pliktig til å kontakte politiet ved mistanke om kjøring i ruset tilstand. Eller lignende, ikke minst vise forståelse for min bekymring. Disse "proffe" er pålagt å tilkalle politiet ved mistanke om kjøring i ruset tilstand. Å når pårørende melder bekymring for dette så JA skal de ta det til etterretning. Eller? Anonymous poster hash: 9fa87...b2b
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2014 #6 Skrevet 31. juli 2014 Litt vanskelig å forstå innlegget ditt, men pårørende (altså du?) har kjørt bil i ruset tilstand og lurer på hvorfor organisasjonen ikke meldte fra? Det fremstår slik at det su skriver, og det høres merkelig ut. Foreslår at du ikke lager kvalm og vanskelige samarbeidsforhold før opphold og behandling i det hele tatt er startet. Hold deg i bakgrunnen og la pasienten være i fokus, ikke du. Anonymous poster hash: 559bb...911 4
Kontormus Skrevet 31. juli 2014 #7 Skrevet 31. juli 2014 Vel, etter selv å ha pårørende som har vært på "rehab" 2 ganger er mitt klare inntrykk at de bryr seg ikke hvordan vedkommende tar seg dit. Bare de kommer, hvilket er nokså stort frafall der hvor de har avtale. Dvs. at mange som oppholder seg på slike steder er bragt de av familie som har foretatt en interversjon. Om du ønsker et godt samarbeid rundt den som skal behandles, ville jeg ikke gått til "krig" før behandlingen er begynt. 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2014 #8 Skrevet 31. juli 2014 Vel, etter selv å ha pårørende som har vært på "rehab" 2 ganger er mitt klare inntrykk at de bryr seg ikke hvordan vedkommende tar seg dit. Bare de kommer, hvilket er nokså stort frafall der hvor de har avtale. Dvs. at mange som oppholder seg på slike steder er bragt de av familie som har foretatt en interversjon. Om du ønsker et godt samarbeid rundt den som skal behandles, ville jeg ikke gått til "krig" før behandlingen er begynt. Jeg har ikke "kriget" Jeg har tvert om satt meg villig til å delta på behandingen som handler om pasienten selv om jeg allerede er ganske oppbrukt på alle mulige måter. For best mulig behandling burde pårørende ikke bli truet om å stille seg kritisk er det du mener? Jeg er mer kritisk etter å bli truet med å ikke mene noenting å bli utstøtt enn det med bilen for å si det slik. Jeg nevne ikke noe med det, men tvert om denne personen som tok det opp usammenhengende i en tlf for å avtale time. Hun gjentok det flere ganger å det var ikke til å misforstå hva hun ville med å si: Vær forsiktig med å kalle noe vi gjør useriøst for vi vil ikke bruke tid på deg som pårørende da. Vi vil ikke trenge å forsvare oss. Hvorfor i alle dager skal hun forsvare seg? Jeg har ikke beskyldt henne for noe. Sa at jeg ikke følte meg møtt og at det med bilen ikke ble tatt seriøst da man setter seg selv å andres liv i fare. Hele verden virrer seg ikke rundt en rusmisbruker. Kjøring i ruset tilstand kan ha stor konsekvens for ett tilfeldig menneske hvis det skulle komme utenfor en ulykke. Anonymous poster hash: 9fa87...b2b
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2014 #9 Skrevet 31. juli 2014 Jeg tror det er mer ved denne historien enm du forteller. Jeg kan aldri tenke meg at de hadde reagert slik på at du tok det opp på en rolig måte. Anonymous poster hash: e6285...078 4
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2014 #10 Skrevet 31. juli 2014 Jeg tror det er mer ved denne historien enm du forteller. Jeg kan aldri tenke meg at de hadde reagert slik på at du tok det opp på en rolig måte.Anonymous poster hash: e6285...078 Jeg sa det ble for meg veldig useriøst når de ikke melder i fra til politiet eller til pasienten når han kjører i ruset tilstand. Det er faktisk det som skjedde. Hvorfor skulle jeg skjule noe på ett annonymt forum? Hallo? Jeg var siden ferdig med det. Å når vi i dag avtalte samtale "truet" hun meg med å ikke være kritisk ut av ingenting. Dette var noe som åpenbart bekymret henne veldig. Hun gjentok det flere ganger. Jeg ble så sjokkert av jeg bare sa ja, OK! Anonymous poster hash: 9fa87...b2b
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2014 #11 Skrevet 31. juli 2014 Som ansatt i en slik institusjodu beskriver, føler jeg meg berettiget til å svare. Dersom du mener å vite at noen kjører i beruset tilstand, er det det DIN plikt å melde fra til politiet. Vi kan ikke gjøre det hvis vi ikke har sikre opplysninger, dvs. at vi selv har observert det. Vi melder fra om den slags dersom vi har førstehånds erfaring, og vi melder fra til politiet om innlagte som har førerkort, slik at dette kan vurderes opp mot forenligheten med det liv de fører. Det er en plikt vi har. Jeg har gjennom årene møtt mange pårørende som har hatt til dels urimelige og urealistiske krav, og som gjerne vil involvere seg direkte i behandlingen. Det er pasienten som er vårt ansvar, og vi snakker gjerne med pårørende, men selv der taushetsplikten er fullstendig opphevet fra pasientens side, kan vi ikke la pårørende styre et behandlingsforløp. Det er mange som ikke forstår det, og dermed kaller oss uprofesjonelle. Som pårørende kjenner man gjerne bare pasientens side av saken, og det er ikke alltid at den versjonen er riktig. Selvfølgelig kan du ha truffet på noen som ikke er greie, men du må huske på at du spiller en birolle overfor institusjonen, og at det ikke er primært dine interesser som skal ivaretas, og at institusjonen observerer og behandler forhold som du ikke har innsikt i. Det kan være lurt å ha en viss ydmykhet overfor det.Anonymous poster hash: 5ef66...4ad 5
Kontormus Skrevet 31. juli 2014 #12 Skrevet 31. juli 2014 Jeg har ikke "kriget" Jeg har tvert om satt meg villig til å delta på behandingen som handler om pasienten selv om jeg allerede er ganske oppbrukt på alle mulige måter. For best mulig behandling burde pårørende ikke bli truet om å stille seg kritisk er det du mener? Jeg er mer kritisk etter å bli truet med å ikke mene noenting å bli utstøtt enn det med bilen for å si det slik. Jeg nevne ikke noe med det, men tvert om denne personen som tok det opp usammenhengende i en tlf for å avtale time. Hun gjentok det flere ganger å det var ikke til å misforstå hva hun ville med å si: Vær forsiktig med å kalle noe vi gjør useriøst for vi vil ikke bruke tid på deg som pårørende da. Vi vil ikke trenge å forsvare oss. Hvorfor i alle dager skal hun forsvare seg? Jeg har ikke beskyldt henne for noe. Sa at jeg ikke følte meg møtt og at det med bilen ikke ble tatt seriøst da man setter seg selv å andres liv i fare. Hele verden virrer seg ikke rundt en rusmisbruker. Kjøring i ruset tilstand kan ha stor konsekvens for ett tilfeldig menneske hvis det skulle komme utenfor en ulykke. Anonymous poster hash: 9fa87...b2b Nei, det er ikke det jeg mener. Men på de fleste steder finns det enkelte mennesker en bare IKKE er på bølgelengde med. Jeg husker selv spesielt én person jeg bar måtte holde avstand til og som var ansatt som "behandler". Men det var jo usedvanlig dårlig formulert av en som burte vite nok om menneskelig atferd og veier å gå. MEN, jeg ser at en politianmeldelse og eventuelle rettslige konsekvenser hadde komplisert jobben deres, hvis den i det hele tatt hadde vært mulig å gjøre den.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2014 #13 Skrevet 31. juli 2014 Nei, det er ikke det jeg mener. Men på de fleste steder finns det enkelte mennesker en bare IKKE er på bølgelengde med. Jeg husker selv spesielt én person jeg bar måtte holde avstand til og som var ansatt som "behandler". Men det var jo usedvanlig dårlig formulert av en som burte vite nok om menneskelig atferd og veier å gå. MEN, jeg ser at en politianmeldelse og eventuelle rettslige konsekvenser hadde komplisert jobben deres, hvis den i det hele tatt hadde vært mulig å gjøre den. Det er ikke noe slikt jeg er ute etter her. Jeg ønsker bare å formidle at slike kommentarer vil jeg ha meg frabedt da det skaper mye mistilitt til dette organet som skal hjelpe mine nærmeste. Ris å ros må vell mennesker i alle yrker klare å håndtere. Jeg er selv helsearbeider. Kunne aldri i min ville verden finne på å si noe slikt uansett hva pes jeg fikk eller organet jeg jobbet for. Ville heller tilrettelagt til tilitt. Anonymous poster hash: 9fa87...b2b
*Mocca* Skrevet 31. juli 2014 #14 Skrevet 31. juli 2014 Prøver igjen i ett annet emne. Jeg er pårørende av en narkoman som skal inn i behandling på nytt. Jeg ved en tidligere anledning ble møtt på en dårlig måte. Pasienten har nå fått en kontaktperson han har en god realsjon til. Det er forøvrig en annen i ledelsen jeg har hatt kontakt med vedrørende pasienten. Vi er i startfasen av ett nytt opphold for pasienten. Jeg påpekte avvik fra "systemet". Der jeg uttrykte at jeg ikke ble møtt spm pårørende å viste bekymring for at dem ikke viste noe tiltak i forhold til at pårørende kjørte bil i ruset tilstand. Jeg selv ringte politiet å meldte i fra. Dette ville ikke "orinasjonen gjøre". Jeg forklarte helsepersonell om min bekyring å at dette var for meg useriøst når de ikke tok dette alvorlig. Jeg hadde en samtale i dag med denne personen fra ledelsen der vedkommende sier: Hvis du kommer med flere kommentarer om at vi er useriøse, vil ikke du bli møtt som pårørende og at jeg måtte være veldig forsiktig med kritikk da de følte de da måtte gå i forsvar. Jeg da ville ikke bli møtt som pårørende. Forøvrig forholdte jeg meg rolig å sa: Dere som helsepersonell skal jo være ganske drillet på pårørendes frustrasjoner. Ser ikke noe grunn til at dere skal gå i forsvar hvis det er slik at dere har tro på systemet deres. Jeg er veldig sjokkert over det som ble sagt. Hvordan skal jeg forholde meg til dette? Tørr jo nesten ikke si noe på noe lengre da jeg indirekte blir truet med å fryses ut. Hjelp noen? Anonymous poster hash: 9fa87...b2b Du er pårørende uansett hva dette behandlingsstedet påstår. God kommunikasjon med nærmeste pårørende de skal behandle kan være ytterst viktig i selve behandlingen de også skal gi. De har ingen, absolutt INGEN rett til å ikke behandle deg som pårørende, og jeg er sikker på at de har retningslinjer også får håndtering av pårørende. Jeg ville tatt dette 1 skritt lenger opp og fortalt hva som skjer, om så ville jeg gått ut i media dersom ikke trusler til pårørende tar en slutt umiddelbart. Truer de pårørende til å kun oppføre seg slik de vil og godta alt de sier, så har jeg en følelse at det er samme fremgangsmåte de bruker ovenfor sine pasienter, og DET er hvertfall UAKSEPTABELT.
Kontormus Skrevet 31. juli 2014 #15 Skrevet 31. juli 2014 Det er ikke noe slikt jeg er ute etter her. Jeg ønsker bare å formidle at slike kommentarer vil jeg ha meg frabedt da det skaper mye mistilitt til dette organet som skal hjelpe mine nærmeste. Ris å ros må vell mennesker i alle yrker klare å håndtere. Jeg er selv helsearbeider. Kunne aldri i min ville verden finne på å si noe slikt uansett hva pes jeg fikk eller organet jeg jobbet for. Ville heller tilrettelagt til tilitt. Anonymous poster hash: 9fa87...b2b Fortell det - til den personen som sa dette, og ikke la det gå utover ditt forhold til hele institusjonen. Og hvis det anstrengte forholdet vedvarer, hold avstand til dette mennesket hvis det er mulig. Ønsker dere lykke til, og er veldig godt klar over hviket helvete det er å befinne seg i en slik situasjon
Berit Skrevet 31. juli 2014 #16 Skrevet 31. juli 2014 Hva mener du at de skulle gjøre for tiltak ved at en sier ifra til dem (som her er deg) at han kjørte i beruset tilstand? Etter det jeg tenker tar de nok seriøst opp det du sier og noterer seg det. Men de kan jo ikke ringe til politiet etter utsagn fra en. Hva mener du de skulle gjort? Hvorfor mener du at de er useriøse? Noen tips til hvordan jeg skal legge frem denne kommentaren. Skal på møtet med disse menneskene i dag. Ink den som kom med denne kommentaren. Føler meg allerede kuet. Anonymous poster hash: 9fa87...b2b Takke dem for at de vil forsøke å hjelpe. At du setter pris på det. Si at du ble så bekymret da han kjørte i beruset tilstand og syntes det var viktig at helsepersonellet også fikk vite dette. Håper på et godt samarbeid videre. Ville ikke nevnt den kommentaren, men vist dem at du var åpen og behjelpelig.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2014 #17 Skrevet 31. juli 2014 Takk for gode råd Kontormus :-) Anonymous poster hash: 9fa87...b2b
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2014 #18 Skrevet 31. juli 2014 Hva mener du at de skulle gjøre for tiltak ved at en sier ifra til dem (som her er deg) at han kjørte i beruset tilstand? Etter det jeg tenker tar de nok seriøst opp det du sier og noterer seg det. Men de kan jo ikke ringe til politiet etter utsagn fra en. Hva mener du de skulle gjort? Hvorfor mener du at de er useriøse? Takke dem for at de vil forsøke å hjelpe. At du setter pris på det. Si at du ble så bekymret da han kjørte i beruset tilstand og syntes det var viktig at helsepersonellet også fikk vite dette. Håper på et godt samarbeid videre. Ville ikke nevnt den kommentaren, men vist dem at du var åpen og behjelpelig. Jo de er pålagt å ringe politiet å pasienten. Anonymous poster hash: 9fa87...b2b
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2014 #19 Skrevet 31. juli 2014 Jo de er pålagt å ringe politiet å pasienten. Anonymous poster hash: 9fa87...b2b Det er vi ikke. Det er den som observerer som er pålagt å melde. Ingen ved angjeldende institusjon kan verifisere det, og da kan de heller ikke agere. Jeg har vært i den situasjonen mange ganger, og det er også avklart fra ledernivå at vi ikke kan melde forhold vi ikke selv har direkte kjennskap til.Anonymous poster hash: 5ef66...4ad
Berit Skrevet 31. juli 2014 #20 Skrevet 31. juli 2014 Jo de er pålagt å ringe politiet å pasienten.Anonymous poster hash: 9fa87...b2b Nei, bare hvis helsepersonellet selv har sett det. Nå ringte jo du til politiet, og det var bra. Da ble det jo allerede registrert til politiet. Hvorfor skulle de også gjøre det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå