Gå til innhold

Smerte ved venstre skulderblad: Forstrekt muskel?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg våknet ca kl 5 i morges med mye luft i magen, Kan det være årsaken? Jeg fått ut mye luft etter at jeg våknet (både ved å rape mye og den andre veien), men det gjør fremdeles vondt i skulderbladet. Jeg har ikke hatt det slik før.

Hva kan det være?

Jeg bærte en ryggsekk i går, men den var ikke tyngre enn jeg vanligvis bærer, men i tillegg bærte jeg en tung pose i den ene hånden et stykke (og det har jeg ikke brukt å gjøre sammen med sekk i det siste). Kan det være grunnen? Forstrekt/ overbelastet muskel?

Eller hjerteinfarkt? (Hjerteinnfarkt hos kvinner har ofte andre symptomer enn hos menn. Hos kvinner starter det ofte med kvalme og smerte vedskulderblad...)

Jeg er ca 50 år, kvinne.

Er det mest trolig bæringen av den tunge posen (jeg byttet på å bære posen med hver sin hånd, men bærte den mest med venstre hånd) i går (ca kl 15) som gir meg smerter i dag? Smerten er ved venstre skulderblad og i muskulaturen på ryggen i noe av området rundt skulderbladet.

Anonymous poster hash: 35042...777
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg testet hvordan det var å løfte noe tungt i høyre hånd mens jeg sto. Og det ble merkbart vondere mens jeg gjorde det. Er det da mest trolig muskelstrekk el.l?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg testet hvordan det var å løfte noe tungt i høyre hånd venstre mens jeg sto. Og det ble merkbart vondere mens jeg gjorde det. Er det da mest trolig muskelstrekk el.l?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg testet hvordan det var å løfte noe tungt i høyre venstre hånd mens jeg sto. Og det ble merkbart vondere mens jeg gjorde det. Er det da mest trolig muskelstrekk el.l?

AnonymBruker
Skrevet

Det gjør også veldig vondt dersom jeg holder den venstre armen rett opp i luften.

AnonymBruker
Skrevet

Har du hatt dette, eller vet du hva det kan være?

TS

AnonymBruker
Skrevet

TS her

Det er antagelig bare en forstrekt eller overbelastet muskel eller muskelfeste. Det jeg bærte i går var tyngre enn jeg trodde. Utover dagen spredte smerten seg utover både baksiden og forsiden av venstre "ribbe". Fra tidligere, når jeg fikk en balastningsskade i et annet muskelfeste, vet jeg at smerter kan forplante seg utover i et ganske stort område fra der skaden er. (f.eks smerte både oppover og nedover hele armen ved betennelse i muskelfeste ved albue).

Skrevet

Om hjertesykdom ikke har vært et tema mellom deg og din fastlege så kan du egentlig se bort fra hjerteinfarkt.

Skader i scapula (skulderblad) kan komme av akutt belastning eller langvarig belastning. Her må du selv vite hvor din tilstand faller inn. Med langvarig belastning er det snakk om måneder.

At smertene kommer noen dager etter belastningen så tyder det på stølhet i muskulaturen.

Er det et område som sjeldent eller aldri blir brukt?

Eller så kan det tyde på akutt skade, ruptur eller fissur av enten muskulatur, sene eller ligament. Strekk i sene eller muskel, evt leddbånd.

Ting å merke seg, hevelse, misfarging, smerter som flytter seg, tap av styrke, forverring av tilstanden, vurder legehjelp.

AnonymBruker
Skrevet

Om hjertesykdom ikke har vært et tema mellom deg og din fastlege så kan du egentlig se bort fra hjerteinfarkt.

Skader i scapula (skulderblad) kan komme av akutt belastning eller langvarig belastning. Her må du selv vite hvor din tilstand faller inn. Med langvarig belastning er det snakk om måneder.

At smertene kommer noen dager etter belastningen så tyder det på stølhet i muskulaturen.

Eller så kan det tyde på akutt skade, ruptur eller fissur av enten muskulatur, sene eller ligament. Strekk i sene eller muskel, evt leddbånd.

Ting å merke seg, hevelse, misfarging, smerter som flytter seg, tap av styrke, forverring av tilstanden, vurder legehjelp.

Hei! Tusen takk for svar med god informasjon og gode råd :)

Det er ikke slik at området sjelden blir brukt, men jeg bærte en svært tung pose i en hånd (20 liter jord), og vanligvis bærer jeg ikke så mye i en hånd. Jeg er fremdeles øm, spesielt ved skulderbladet, men bedre enn i morges.

AnonymBruker
Skrevet

Smertene flyttet seg mye tidligere i dag. Hva er ruptur og fissur og ligament?

Skrevet

Godt å høre at du er blitt bedre. Ruptur og fissur er partielle rifter/avrivninger som kan skape smerte og blødning på innsiden av kroppen, i sener og mukler. Ligament er det som fester knokkel til knokkel. Skulerkulen din er festet i skulderbladet ditt, dersom du har fått strekk i den så kan det oppstå lokal skade, siden du er bedre så fortsett med avbelastning. Ikke løft noe du får smerter av. Om det er hevelse så kan du kjøle det ned, men aldri bruk is rett mot hud over lengre tid 15 min + . God bedring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...