Gå til innhold

Katten livredd samboer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en ett år gammel kastrert hannkatt. Etter han ble kastrert er han blitt livredd samboer. Han går alltid krøket sammen. Har vansker å konsentrere seg om ting og ser alltid rundt seg. Han er nervøs for alt, til og med meg, når samboer er der.

Når samboer sover, som nå, og jeg er våken er han en HELT annen katt. Jeg får ikke fred til å lese til eksamen for han vi leke, kose, stikker av med blyanter og legger seg på bøkene mine. Han følger etter meg over alt. Går jeg ut, kommer han etter. Går jeg på badet, følger han også med. Gir jeg han ikke oppmerksomhet mjauer han og hopper på meg (noe som er veldig irriterende, særlig når jeg er på do..)

Vi trodde først at han bare ikke gikk overens med den andre katten, men det er ikke den andre katten som er problemet, men stakkars samboer... Vi forstår ikke hvorfor han reagerer slik.

Er katten min ødelagt i hodet? Noen andre ting som er litt sært er at han ALDRI har frest eller murret. Jeg tror rett og slett at han ikke kan det. Han er klossete. Han har en tendens til å krasje hardt inn i ting når han er ivrig etter å stikke av. Jeg vil ikke si at han er redd, men "vill" på en måte. For han VET at samboer ikke skader han. Når samboer ligger (BARE når han ligger) i sofaen eller i senga, kan han legge seg i fanget hans og komme med leker som han skal kaste. Men med en gang samboer reiser seg litt opp, da får pusen panikk og stikker av.

Hva kan vi gjøre for å bedre denne adferden?

Hadde det vært en ide at KUN samboer ga han mat, og brukte litt tid hver dag på å leke med han?

Anonymous poster hash: 5fbcb...0a6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dump han!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ha ha

Det var jo EN løsning, men ikke en veldig god en^^

Skrevet

Reagerer han på samboer, eller menn generelt? Kan kanskje ligge dårlige opplevelser relatert til menn i fortiden?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke hatt mannlig besøk uten at samboer også har vært der. Dessuten bruker han tid på å "varme opp" til folk. Da søstrene mine overnattet fikk de klappe ham etter ca 2 dager, leke, bære ham osv. Det er mer enn samboer kan gjøre.

Vi har jo hatt han siden han var 12 uker. Oppdretter var enslig kvinne, og han hadde ikke problemer med samboer da. Han var alltid litt mer knyttet til meg, men gradvis etter at han ble kastrert ble han utrolig sky og "vill" ovenfor samboer.

Men dyrlegen som kastrerte ham var jo en mann. Og de brukte mindre enn 5 min (føltes iallefall slik), fra bedøvelse ble satt til inngrepet var over. Ble overrasket over hvor fort det gikk. Er det vanlig at det skal gå så fort? Kan bedøvelsen ikke rukket å virke fordi dyrlegen ville gjøre det så raskt som mulig?

Bortsett fra dyrelegen har han ikke hatt kontakt med andre menn enn samboer. Han har gjemt seg under senga og blitt værende der til alt av besøk har gått for dagen, før han kommer fram.

AnonymBruker
Skrevet

Dump han!

Dumpe hva-katt eller samboer? :P

Anonymous poster hash: 95f5b...27e

Skrevet

Få samboer til å gi mat, snop og leke med katten (om mulig) så de kan bygge opp en relasjon.

Skrevet

Same shit. Det er standard KåGe-svar, det må jo passe en av dem. :nigo:

AnonymBruker
Skrevet

La katten nærme seg samboer, for så at samboer gir han godbiter eller leker. Han kan gi mat, slippe katten inn og ut, leke osv, som du sier. Katta mi knytter seg veldig til den som gir mat og godbiter. Hun er særlig glad i morfaren min, for han har alltid med lokt torsk når han kommer innom. Samboeren din kan jo koke fisk til han, slik at det blir superspesiell supermat som katta KUN får fra samboeren din. :)

Anonymous poster hash: 0c149...61b
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Slik får de noe spesielt sammen som bare de to har, på en måte. :)

Anonymous poster hash: 0c149...61b
Skrevet

Min ene katt er slik også. Redd for alt, spesielt menn. Har hatt hun fra fødsel til 9 år nå, og har aldri skjedd noe traumatisk.

AnonymBruker
Skrevet

4630d1190758715-boyfriend-vs-pet-freetog

Anonymous poster hash: f2bfd...551

• Liker 1
Skrevet

Kanskje han er bare veldig skvetten av seg og du har et kroppsspråk som han føler seg tryggere på? Siden han kan legge seg i fanget på din samboer, så lenge han ikke rører på seg. Jeg husker at familien til en venninne hadde en katt som var veldig nevrotisk, han var redd for alt og alle og jeg tror han også likte noen i familien bedre enn andre.

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke hatt mannlig besøk uten at samboer også har vært der. Dessuten bruker han tid på å "varme opp" til folk. Da søstrene mine overnattet fikk de klappe ham etter ca 2 dager, leke, bære ham osv. Det er mer enn samboer kan gjøre. Vi har jo hatt han siden han var 12 uker. Oppdretter var enslig kvinne, og han hadde ikke problemer med samboer da. Han var alltid litt mer knyttet til meg, men gradvis etter at han ble kastrert ble han utrolig sky og "vill" ovenfor samboer. Men dyrlegen som kastrerte ham var jo en mann. Og de brukte mindre enn 5 min (føltes iallefall slik), fra bedøvelse ble satt til inngrepet var over. Ble overrasket over hvor fort det gikk. Er det vanlig at det skal gå så fort? Kan bedøvelsen ikke rukket å virke fordi dyrlegen ville gjøre det så raskt som mulig? Bortsett fra dyrelegen har han ikke hatt kontakt med andre menn enn samboer. Han har gjemt seg under senga og blitt værende der til alt av besøk har gått for dagen, før han kommer fram. Anonymous poster hash: 5fbcb...0a6

Det tar ca 20 min før lokalbedøvelse virker ordentlig, om det gar det han fikk. Da har han nok blitt traumatisert av smerten under inngrepet. Dey er jo bare å tenke seg selv hvor vondt det gjør. Slike dyrleger bør man melde inn til forbundet deres, så de kan få en smekk. Det er dyremishandling å ikke gi tilstrekkelig smertelindring (her ved at det ikke fikk tilstrekkelig tid til å virke).

Anonymous poster hash: 32f1f...e1a

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Ts her.

Oppdatering!

I tilfellet noen møter på det samme problemet kan jeg anbefale Feliway (tror det var navnet). Det er en sånn greie som en setter i stikkontakten og så sender den ut noen greier som skal gjøre katter trygge. Nå, et par uker etter vi fikk den dingsen, er katten blitt MYE roligere. Samboer er veldig fornøyd og kan klappe og kose. Han er litt skvetten enda, men forandringen er så stor at vi er kjempefornøyde :-)

• Liker 1
Skrevet

Feliway er genialt. Har brukt det for å minske spenningene mellom våre to katter og gamlepus er mye tryggere på seg selv og minstepus etter tre måneders bruk.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...