AnonymBruker Skrevet 30. juli 2014 #1 Skrevet 30. juli 2014 Hei! Long story short. Jeg har i en god periode slitt med spiseforstyrrelser, anoreksi og bulimi. Det var (åpenbart) ikke meningen at det skulle gå så langt, men jeg var ung og dum og ville ned et par kilo. Jeg er 21 i dag. Nå har det sagt helt stopp, og jeg får ikke i meg mat. Det eneste jeg spiser er måltidserstattere fra nutrilett osv når sulten er som verst. Det er selve maten som er problemet, og ikke kaloriene eller fettinnholdet. Jeg klarer bare ikke å spise normal mat, og får ekstremt angst med en gang jeg får mat i magen. Er det noen som har vært i samme situasjon og har noen tips til hvordan jeg kan starte "recovery'en"? Går i behandling, men nå er det på tide jeg tar noen grep selv. Er helt fortapt, tom for energi, frustrert og ekstremt lei av å komme med unnskyldninger når jeg blir invitert på middag Anonymous poster hash: 8da7e...6a3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2014 #2 Skrevet 30. juli 2014 Har hørt at det er lurt å ikke se påtv og lese damemagasinef så man slipper å sammenligne seg med andre. Yoga og pilates for å få ro. Eventuelt snakke mer med foreldre om det. De vil nok gjerne være der for deg. Hva med å gå ut kafe med mor og prøve å spise ett kakestykke.Anonymous poster hash: cc67f...e75
Kvinne87Rogaland Skrevet 31. juli 2014 #3 Skrevet 31. juli 2014 Du må bare ta steg for steg og starte veldig forsiktig. Utfordre deg selv bittelitt hver dag. Du sier du får i deg måltidserstattere fra nutrilett? Det er jo bra. Du kan jo prøve å spise litt mer av dette, og kanskje prøve å spise mat som ligner litt? Evt begynne med å spise en liten yoghurt. Du må bare bli vant med å ha mat i magen, og vil innse etterhvert at det er ikke farlig, og at det skjer jo ingenting om du spiser. Istedenfor å tenke på vekt, kan du jo tenke på andre aspekter av utseende. At du blir finere dersom du får i deg næring og variert kost. Håret blir tykkere, huden finere og neglene sterkere. Og du få bedre energi og mer livslyst og blir i bedre humør av å ha en frisk kropp og et normalt kosthold. Dette klarer du! Lykke til 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2014 #4 Skrevet 31. juli 2014 Hvis du går til behandling, får du ikke hjemmelekser der? Det er ikke alltid bra å eksperimentere for mye på egen hånd om en har gått seg vill i mat og følelser. Få behandlerne med på laget og kjør safe. Anonymous poster hash: aa8f2...7cb 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2014 #5 Skrevet 31. juli 2014 Bytt ut Nutrilett med ernæringspreperater beregnet på oss som ikke kan spise vanlig mat, dvs. De fullverdige. Har du snakket med fastlegen din om problemet? Du kan ha sår i spiesrøret, da får du ubehag mår maten er på vei ned over...Anonymous poster hash: 939c6...583
hulinda Skrevet 31. juli 2014 #6 Skrevet 31. juli 2014 Jeg hadde samme problemet,men jeg ble lagt inn på sykehus og tvangsforet, så hadde ikke så mye valg. Men når jeg kom ut derfra fikk jeg et tilbakefall og fikk virkelige anorektiske problemer. Etter hvert innså jeg selv at jeg ikke kunne fortsette sånn, og nå spiser jeg bra og går opp i vekt..
AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #7 Skrevet 4. august 2014 De måltidserstatningen vil jeg si ligner på yoghurt/drikkeyoghurt. Forsøk å drikke(spise med skje) det litt av dem innimellom for å få i deg "normal mat" om du skjønner. Ville forsøkt naturell med litt søtstoff/bær i og ikke de med smak for syns de er så utrolig søte. Etterhvert kan du ha litt frø i (gresskarfrø, solsikkefrø) for å få litt konsistens uten at det blir som en grøt. Når jeg får helt angst så kommer skjelvingen, tårene og alt blir bare feil. Har lært meg at jeg bare må sitte med maten foran meg helt til skjelvingen og gråten går over. Kroppen er bare designet for å være i "flyktmodus" en liten stund til det roer seg. Tar så en bit av maten, enda det er sykt vanskelig å få kroppen til å gjøre det. Normalt kommer angsten tilbake, skyldfølelse og alt det der men jeg MÅ bare sitte og vent til det går over og distrahere meg med noe til det går over. Eventuelt er det noe du vet du var veldig glad i før som du tror du vil klare å spise. Det er tøft, men nødvendig. Og ingen kan leve uten mat, så du har vel egentlig ikke så utrolig mange valg. Og du virker som en tøff og opplagt person så stå på! :D Anonymous poster hash: d31c7...f08
Gjest Ketchupjenta Skrevet 4. august 2014 #8 Skrevet 4. august 2014 Jeg blir truet på utestening når jeg legger ut innlegger om min sf... Urettferdig.
Gjest Blomst83 Skrevet 4. august 2014 #9 Skrevet 4. august 2014 (endret) Jeg blir truet på utestening når jeg legger ut innlegger om min sf... Urettferdig. For det første så handler ikke dette innlegget direkte om sf,og det er også forskjell på hva spør om/diskuterer.Og for det andre har du skrevet ganske mange innlegg som gang på gang bli sperret.Du vet hva reglene sier.Sier ikke dette for å være spydig,men kanskje hjelpe deg å se ting litt i perspektiv. Endret 4. august 2014 av Blomst83
Gjest Ketchupjenta Skrevet 4. august 2014 #10 Skrevet 4. august 2014 For det første så handler ikke dette innlegget direkte om sf,og det er også forskjell på hva spør om/diskuterer.Og for det andre har du skrevet ganske mange innlegg som gang på gang bli sperret.Du vet hva reglene sier.Sier ikke dette for å være spydig,men kanskje hjelpe deg å se ting litt i perspektiv. Det handler like mye og sf som mange av innleggene mine har gjort. Når de ikke har handlet om sf min i det hele tatt, og noen har kommentert noe angående at jeg har en diagnose, så har de også blitt sperret.
Gjest Ketchupjenta Skrevet 4. august 2014 #11 Skrevet 4. august 2014 For det første så handler ikke dette innlegget direkte om sf,og det er også forskjell på hva spør om/diskuterer.Og for det andre har du skrevet ganske mange innlegg som gang på gang bli sperret.Du vet hva reglene sier.Sier ikke dette for å være spydig,men kanskje hjelpe deg å se ting litt i perspektiv. De har skrevet til meg at det ikke er lov å diskutere dette emnet i det hele tatt.
Gjest Blomst83 Skrevet 4. august 2014 #12 Skrevet 4. august 2014 Hvis du ikke klarer å se forskjellen på dette innlegget og innlegg om vekt,kalorier, etc så ligger det hos deg. Legger denne ballen død nå.Blir avsporing i ts sin tråd.
Gjest Ketchupjenta Skrevet 4. august 2014 #13 Skrevet 4. august 2014 Hvis du ikke klarer å se forskjellen på dette innlegget og innlegg om vekt,kalorier, etc så ligger det hos deg. Legger denne ballen død nå.Blir avsporing i ts sin tråd. Før vi legger ballen dø så vil jeg bare si at de ikke handlet om vekt eller kalorier. Men lavkarboKOSTHOLD. Ingenting om spiseforstyrrelsen min, før noen andre nevnte det.
Magnifique Skrevet 4. august 2014 #14 Skrevet 4. august 2014 (endret) Kjære TS! Jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få. Du kan ta kontakt med Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man er i en vanskelig situasjon, slik du beskriver. Håper du får hjelp til å bil frisk, ingen skal måtte ha det sånn som du har det nå! Lykke til! Vennlig hilsen: - Magnifique, moderator. Endret 4. august 2014 av Magnifique 1
Anbefalte innlegg