Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja som overskriften sier, kan arbeidsgiver pålegge ulønnet fri? Utenom ferie uker. Måtte ikke arbeidsgiver lagt ferien til denne perioden det var snakk om å stenge? har man da plutselig ikke krav på timene det står i kontrakten (tariffavtale) Gjelder ca to uker. For alle ansatte..

Håper på godt svar 😊

Anonymous poster hash: 81096...77b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det permittering det er snakk om?

Her står det litt om permittering.

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=99396/#Regler_for_permittering

Anonymous poster hash: 35592...853

Nei ikke permittering, men takk for svar. Jobber som personlig assistent, og arbeidsleder skal reise bort. Bare lurer på om det er rett om man kan pålegge assistenter ulønnet fri utenom ferie. Med tanke på at man har en kontrakt på så så mange timer..

Ikke mulig å få andre arbeidsoppgaver eller lignende under denne perioden.. 😏

AnonymBruker
Skrevet

Hos JAG skriver de dette:

Det er vanlig at de assistenter som ikke skal følge med på reisen arbeider mer enn normalt før og/ eller etter reisen.

Har du fått tilbud om det? Det virker rett og rimelig at du får sjansen til å tjene inn de timene på annen måte; det er ikke bare bare å skulle gå uten lønn i to uker.

Det høres ikke rimelig ut at personlige assistenter ikke skal ha rett til å jobbe de timene som står på kontrakten, men hva lovverket sier vet jeg ikke. Det jeg vet, er at det nok kan finnes en del grums i slike firmaer. Her omhandles Uloba, dok ikke de samme problemene du nevner.

http://www.dagbladet.no/2011/07/01/nyheter/arbeidsliv/innenriks/fagforbundet/funksjonshemmede/17142641/

Du kan jo kontakte arbeidstilsynet? Håper det ordner seg og at du får timene dine.

Skrevet

Der jeg jobber er dette noe som inntreffer relativt ofte, men det skal varsles minimum 14 dager i forveien, ellers skal lønna utbetales som normalt. I praksis får vi som regel andre arbeidsoppgaver i de periodene det faste arbeidet er lagt ned.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts: takk for svar.

Vi har fått vite det i god tid. Men ikke blitt pålagt ferie. Så de aller fleste har tatt ut ferie, eller ikke har nok til å dekke opp for timene vi nå mister.

Syntes bare det er rart man kan "stenge" bedriften to uker, uten å ta det med i ferienvi ansatte skal ha. Personen har vært klar over dette en god stund. Men ikke tenkt noe mer over det ang tildeling av ferie.

Dette skjedde forrige sommer, og da sa jeg i fra at h*n måtte pålegge oss ferie. Etter mye frem og tilbake så fikk vi utbetalt det vi i utgangspunktet skulle hatt. Men denne gangen har h*n bare sagt at timene utgår disse ukene i august.

Trodde man hadde krav på timeantallet i kontrakten så lenge h*n ikke legger opp til ferie for assistentene disse dagene?

Er nå ganske mange timer det gjelder. Og man får jo da bare utbetalt halv lønn. Feriepengene som er utbetalt skal jo dekke ulønnet ferie. Som for de fleste allerede er tatt ut.

AnonymBruker
Skrevet

Du skal få andre arbeidsoppgaver som tilsvarer de timene du skulle jobbet. Hvis det ikke finnes andre arbeidsoppgaver skal du likevel få lønn tilsvarende fast timeantall/stillingsprosent. Men uten eventuelle tilllegg da, selvfølgelig.

Anonymous poster hash: 2bdc4...251
AnonymBruker
Skrevet

Hrm. Din arbeidsgiver høres ut som en selvsentrert drittsekk.

Som sagt, kontakt arbeidstilsynet.

AnonymBruker
Skrevet

Hrm. Din arbeidsgiver høres ut som en selvsentrert drittsekk.

Som sagt, kontakt arbeidstilsynet.

Ja, kan vel si meg enig. Eller ikke egnet som arbeidsleder.. Sa nå i fra forrige sommer når det var noe annerledes problemstilling, hvordan det skulle gjøres. Men ingen forandring denne gangen..

Ville bare forhøre meg med noen andre. Organisasjonen jeg jobber for er ikke helt gode. Så vil vite jeg har rett før jeg krever noe 😊

AnonymBruker
Skrevet

Du skal få andre arbeidsoppgaver som tilsvarer de timene du skulle jobbet. Hvis det ikke finnes andre arbeidsoppgaver skal du likevel få lønn tilsvarende fast timeantall/stillingsprosent. Men uten eventuelle tilllegg da, selvfølgelig.

Anonymous poster hash: 2bdc4...251

Ikke når beskjed om "stenging av bedrift" kommer i god tid (14 dager før?)

Skjønner at det er frustrerende å jobbe som PA, men det er jammen ikke alltid så greit å være arbeidsleder, heller. Alt utenom normalen skal planlegges måneder i forveien, og all spontanitet er borte.

Selv bor jeg i en kommune hvor PA-ene alltid får jobbet timene sine, selv om arbeidsleder bestemmer seg spontant for en ferietur, hvor familie eller venner tar rollen til PAene. Da får PAene timer på sykehjem, som hjemmehjelp eller i vernede boliger. Vinn-vinn for alle parter. Arbeidsleder kan leve et tilnærmet normalt liv, PA for jobbet timene sine og kommunen mister ikke PAer som er misfornøyde med opplegget.

Anonymous poster hash: 70f31...abb

AnonymBruker
Skrevet

Ikke når beskjed om "stenging av bedrift" kommer i god tid (14 dager før?)

Skjønner at det er frustrerende å jobbe som PA, men det er jammen ikke alltid så greit å være arbeidsleder, heller. Alt utenom normalen skal planlegges måneder i forveien, og all spontanitet er borte.

Selv bor jeg i en kommune hvor PA-ene alltid får jobbet timene sine, selv om arbeidsleder bestemmer seg spontant for en ferietur, hvor familie eller venner tar rollen til PAene. Da får PAene timer på sykehjem, som hjemmehjelp eller i vernede boliger. Vinn-vinn for alle parter. Arbeidsleder kan leve et tilnærmet normalt liv, PA for jobbet timene sine og kommunen mister ikke PAer som er misfornøyde med opplegget.

Anonymous poster hash: 70f31...abb

Takk for svar. Høres ut som en god ordning å få jobbe andre steder så lenge. Vi fikk som sagt vite dette for en stund siden. Bare undrer meg over at vi ikke har blitt pålagt ferieukene våres disse ukene. Man har jo en kontrakt, og de fleste er jo ytterst avhengig av å få timene og lønnen sin. Jeg ville jo heller ha jobbet. Er vant til å jobbe mye og trives med det.. arbeidsleder har med seg noen assistenter på tur. Men de har h*n valgt ut selv. Da en med like stor stilling som meg (to som jobber 100%) og to andre som har betydelig mindre stilling (ca 4- 8 vakter i mnd). De som blir med er de som har interesse for de tingene som skal oppleves på turen tror jeg. Og det er jo selvsagt hyggelig for h*n.

Vi andre er ikke tilbudt noen annen form for arbeid disse dagene.

Kanskje jeg er kravstor, men det gjør nå allikevel mye med lønna når en mister halvparten av vaktene sine..

AnonymBruker
Skrevet

Syns det høres merkelig ut at man bare kan fratas timer og inntekt fordi arbeidsleder plutselig bestemmer seg for det, ville hørt med arbeidstilsynet var jeg deg. Mye merkelige folk som har PAer, mange av dem skulle knapt fått lov å styre sitt eget liv, langt mindre vært ansvarlig for lønning av andre. Klarer de seg uten PA på ferie burde de klare seg uten i hverdagen også. Ring arbeidstilsynet, eller lokal presse.

Anonymous poster hash: 16156...a62
  • Liker 1
Skrevet

Hva er en stund siden? Hvis dere visste det, hvorfor la dere ikke bare to av ferieukene til denne perioden?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er en stund siden? Hvis dere visste det, hvorfor la dere ikke bare to av ferieukene til denne perioden?

Han spørte når folk villa ha ferien sin, folk valgte på det grunnlaget at man kunne velge. Noen har tatt ut ferien sin før sommeren også. Syntes dog ikke det er min oppgave å sette ferien min andre uker enn ønskelig hvis ikke jeg er pålagt det og kan få fri de ukene jeg ønsker (fordelt utover året). Hadde vi fått beskjed om at to av ferieukene var forbeholdt disse to ukene i august, så hadde jeg selvsagt forholdt meg til det. Han vil gi oss ulønnet fri disse to ukene, uten å tenke på ferie osv.

Skrevet

Han spørte når folk villa ha ferien sin, folk valgte på det grunnlaget at man kunne velge. Noen har tatt ut ferien sin før sommeren også. Syntes dog ikke det er min oppgave å sette ferien min andre uker enn ønskelig hvis ikke jeg er pålagt det og kan få fri de ukene jeg ønsker (fordelt utover året). Hadde vi fått beskjed om at to av ferieukene var forbeholdt disse to ukene i august, så hadde jeg selvsagt forholdt meg til det. Han vil gi oss ulønnet fri disse to ukene, uten å tenke på ferie osv.

Men spurte han dere om når dere ville ha ferie først, eller gav han først beskjed om de to ukene i august? Det synes jeg er relevant. Hvis han gav beskjed om de 2 ukene først, synes jeg ikke at du kan klage på at du ikke får lønn da, fordi han ikke påla deg ferie da, da du hadde full mulighet til å legge opp til det selv.

Ble det gjort motsatt er det veldig unødvendig dersom sjefen visste om de 2 ukene i august men hvis ikke, og hvis varselet kom i god tid, så er det jo ikke så mye dere får gjort med det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvem er arbeidsleder her? Er det brukeren? Dette skjønner jeg ikke.

Anonymous poster hash: 1a1d9...93e
Skrevet (endret)

Feil

Endret av Rosalie
AnonymBruker
Skrevet

Hvem er arbeidsleder her? Er det brukeren? Dette skjønner jeg ikke.

Anonymous poster hash: 1a1d9...93e

De fleste som har personlig assistent er arbeidsgiver/-leder selv. Så akkurat det er ikke noe merkelig.

De fleste har fysiske utfordringer med ting i hverdagen. Det er ikke noe galt (klinisk) med hodet.

Men som en annen sier, en del av dem burde ikke styrt dette selv. Eller de burde hatt mye bedre oppfølging av organisasjonene de har PA gjennom slik at arbeidsmiljøloven ble fulgt.

Så til TS.

Arbeidsgiver kan pålegge ferie i bestemte uker, dette ligger til sryringsretten.

Men han kan IKKE pålegge dere fri uten lønn.

Vil anbefale deg på det sterkeste å organisere deg. Därför du hjelp i slike situasjoner som dette.

Anonymous poster hash: 0371b...ff3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...