Gå til innhold

kollegaer fra helvete, eller er det min feil?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte i ny jobb for litt over et halvt år siden. Og det så ut til å gå kjempefint.

Jeg har da full stilling og en høyere utdannelse. På dette stedet er det få fulle stillinger og ikke fullt så mange med høyere utdannelse.

Det som det begynner med er at en av kollegaene min som da har en annen utdannelse enn meg begynner å skal "ta meg" på alt jeg gjør. Hinter til at jeg ikke gjør en god jobb, og gir uttrykk for at jeg ikke kan jobben min. Dette er noe hun i realiteten ikke vet, da hun ikke har sett mitt arbeid og vi samarbeider veldig lite. (Vi har ikke samme område).

Og en annen kollega er da liksom på lag med denne andre kollegaen. Så hvis noe blir diskutert så er de alltid i team. Selv om den ene ikke var med i samtalen/diskusjonen.

Og jeg merker at det skal ikke noe til fra min side før det er en diskusjon. Det er omtrent om kaffekoppen jeg glemte og sette i oppvaskmaskinen. Og hver diskusjon er egentlig basert på noe som ikke er noe de har noe med. Da vi ikke deler område eller trenger og samarbeide om.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Føler meg jakta på og aner ikke hvorfor. Har aldri hatt en jobb der jeg ikke kommer overens med alle og de jeg ikke har kjemi med har da vært naturlig og ikke være med, men selvfølgelig snakket høflig med og til.

Jeg vet jeg ikke er den eneste som ikke liker spesielt den ene kollegaen. Men samtidig så forstår jeg ikke hvorfor det er sånn. Da jeg faktisk ikke aner hva jeg kan ha gjort henne eller de galt?

Anonymous poster hash: d2ed5...92b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør kollegaen din hva greia er?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har denne kollegaen din samme utdannelse som deg?

Har ikke helt den samme erfaringen, men noe om ufine kolleger. Jeg har en bachelorutdannelse. Etter fullført utdanning begynte jeg i et vikariat innen psykiatrien, der stordelen av de ansatte er psykiatriske sykepleiere. En av dem er "kun" hjelpepleier, og hun liker ikke at det kommer nye vikarer som har høyere utdannelse enn henne selv. Det at jeg er "viktigere" enn henne med tanke på medisinansvar, takler hun ikke. Hun overser meg, snakker ikke til meg, og ønsker ikke å gå senvakt sammen med meg. Har funnet ut at en kveld vi var satt opp sammen, hadde hun byttet vakt. Egentlig er hun sånn mot alle vikarer, men værre mot meg fordi jeg fikk et fast vikariat, kanskje?!

Ta det videre ts, det er så synd hvis sånne mennesker ødelegger arbeidslivet for andre.

Anonymous poster hash: 1ace9...c7f

Skrevet

Slike ting er vanskelig, og jeg skjønner at det er vanskelig å ta det opp med henne, spesielt dersom hun gjør dette på en litt "abstrakt" måte slik at du ikke har noe konkret å ta henne på. Snakk med noen, din nærmeste leder dersom det er mulig. Se om det er muligheter for fysisk omplassering på arbeidsplassen? At du bytter kontor/skrivebord evt.? Om ikke ville jeg bare oversett henne. Som du sier, dere har ikke noe direkte med hverandre å gjøre. Hev deg over henne, og unngå henne så mye som mulig dersom alternativene ovenfor ikke går.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplevde det samme da jeg begynte i min jobb. Jeg har bachelorutdannelse og jobber fullt i helsevesnet. Jeg hadde fått jobben fremfor en kollega med lavere utdannelse som dessverre måtte slutte der. Alle var sure på meg fordi jeg hadde tatt hennes jobb (vi søkte på den samme stillinga). Etter flere måneder med skepsis og baksnakking tok jeg opp med hver enkelt at jeg ikke trivdes på jobb pga det dårlige miljøet. Hvs kan jeg gjøre for st vi kan jobbe bra sammen? Idag har vi gjensidig redpekt og et fint miljø. Åpenhet er viktig.

Anonymous poster hash: 4e63a...6e9

• Liker 1
Skrevet

Hvis dette har pågått i et halvt år synes jeg du bør ta det opp med nærmeste leder.

Dette er en uholdbar situasjon i lengden, og ledelsen er heller ikke tjent med et dårlig arbeidsmiljø.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville tatt det opp med tillitsvalgt

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser for meg at vedkommende som er mest på hugget her ovenfor deg også har søkt på, og ønsket seg den jobben du har. Jeg tror dermed det er sjalusi som kan være årsaken. Snakk med tillitsvalgt, ja. :hug:

Anonymous poster hash: 51788...5d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...