Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når man er på date og er ute og spiser, bør mannen betale for middagen?

Sett at mannen inviterte kvinnen ut. Da er det en selvfølge at mannen betaler. Det samme gjelder for øvrig om en mann inviterer en annen mann ut. Men hva om kvinnen inviterer. Hvis kvinnen da insisterer på å ta hele regningen så er det etter min mening greit, og mannen bør ikke protestere. Men det er ikke noe mannen bør forvente. Det avhenger altså litt av kontekst, men som en generell regel vil jeg si at mannen betaler på date, og kvinnen ikke.

Selv om vi lever i 2014 mener jeg at dette er riktig. Ikke fordi at kvinnen ikke KAN betale for sin mat, men av samme grunn som at mannen bør åpne døren for kvinnen og mannen bør gå ytterst på fortauet når man er ute og går.

Det handler om å være gentleman.

Selv om feministene vil ha det til at kvinner og menn er helt like, så er vi ikke det.

Anonymous poster hash: 7c546...f6e
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

bor kvinnen allerede gratis hos mannen?

Anonymous poster hash: 24837...5c8
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Uten tvil:P

Anonymous poster hash: f3d5c...0d1
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Det å betale på date er et uttrykk for maskulinitet. Et uttrykk for maskulin styrke i forhold til kvinnen, og beskyttelse av henne. Samme som når han åpner en dør for henne, lar henne gå på innsiden av fortauet osv (skikken med å la kvinnen gå innerst startet i gamle dager fordi folk kastet søppel ut av vinduet fra bilen, og dette søppelet hadde en tendens til å treffe den som gikk ytterst).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

bor kvinnen allerede gratis hos mannen?

Anonymous poster hash: 24837...5c8

Snakker ikke om en spesifikk kvinne og mann. Snakker generelt.

AnonymBruker
Skrevet

Mannsgruppene står vel klare på denne. De vil ha fordelene av feminismen (selvstendige kvinner kan betale for seg selv) uten ulempene (resten av feminismen).

De er som regel kjappe med å anklage feministene for å ville ha fordelene ved likestilling men ikke ulempene (betale selv). Feminister og mannsaktivister er ganske like slikt sett.

Handler om å komme først til mølla.

Uansett - antakelsen bør bli at den som inviterer betaler, uavhengig av kjønn.

Anonymous poster hash: de743...cd1
  • Liker 2
Gjest Peanut
Skrevet (endret)

Gentlemen. ^^, :hjerte:

Ekstra hyggelig hvis mannen betaler, men ikke noe jeg forventer i disse dager.

Kan fint betale jeg og men da på et senere tidspunkt, men ellers så regner jeg med at man "go Dutch". :3

Endret av Peanut
AnonymBruker
Skrevet

Mannsgruppene står vel klare på denne. De vil ha fordelene av feminismen (selvstendige kvinner kan betale for seg selv) uten ulempene (resten av feminismen).

Hvilke ulemper snakker du om?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Den som inviterer betaler på første daten. Men om jeg som er kvinne hadde invitert og mannen absolutte ville betale så skulle jeg ikke startet noen krangel om det :) Ellers annenhver gang syns jeg.

Anonymous poster hash: 66e33...ad7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg drar frem kortet selv. Reaksjonen sier litt om fyren man er på date med. Jeg har da råd til middag for to. Insisterer han på og betale og det var en veldig hyggelig middag sier jeg "du kan ta neste", har han ikke noe å si er det tvilsomt om det blir noen neste...

Anonymous poster hash: 5bf43...fa4
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Den som inviterer betaler på første daten.

Snakker ikke om en bestemt date, men om generelt når man er ute og spiser.

Skrevet

Den som inviterer ut på date, den betaler. Mener jeg da.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg drar frem kortet selv. Reaksjonen sier litt om fyren man er på date med. Jeg har da råd til middag for to. Insisterer han på og betale og det var en veldig hyggelig middag sier jeg "du kan ta neste", har han ikke noe å si er det tvilsomt om det blir noen neste...

What?? Så du vil ikke date han om du han betaler neste??

Skrevet

Gentlemen. ^^, :hjerte:

Ekstra hyggelig hvis mannen betaler, men ikke noe jeg forventer i disse dager.

Kan fint betale jeg og men da på et senere tidspunkt, men ellers så regner jeg med at man "go Dutch". :3

Bli med på middag da?

AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri latt den andre personen betalt. Har faktisk blitt oppdratt slik :P

- Mann

Anonymous poster hash: 029f3...e3f
  • Liker 1
Gjest Peanut
Skrevet (endret)

Bli med på middag da?

O_O :sjenert: Endret av Peanut
AnonymBruker
Skrevet

Første date jeg og min bedre halvdel var på betalte hun. Dette var helt uventet, men sjarmerte meg virkelig :rodmer: .

Kan legge til at jeg på den tiden tjente ti ganger mer enn henne også.

Anonymous poster hash: f3d5c...0d1
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri opplevd at en mann har latt meg betale middagen. Enten det er date 1, 2 eller 3. Jeg tilbyr alltid, men blir alltid avslått.

En gang jeg datet en fyr som var ekstremt rik (type på Kapitals toppliste) passet jeg på å betale for ting nå og da - dvs. taxi, dersom vi bestilte mat osv. Det var småpenger for ham uansett, men jeg ville vise at jeg ikke tok det for gitt og ikke datet ham bare fordi han betalte for ting - ikke at han hadde grunn til å tro det overhodet, men jeg regner med at menn i den 'ligaen' opplever det iblant.

Anonymous poster hash: de743...cd1
Skrevet

Den som inviterer, betaler.

AnonymBruker
Skrevet

What?? Så du vil ikke date han om du han betaler neste??

Hæ?

Jeg skrev at om han ikke sier noe men bare plystrer og ser i taket eller går på do i det regninga er på vei mot bordet så er det en stor sjans for at det ikke blir noen ny date. Jeg, kvinne, betaler helst første date og reaksjonen er for meg en indikasjon på om det er en normal fyr jeg er ute med eller en gjerrig-knark. Det normale er å tilby seg å betale eller å "go dutch", men jeg insisterer på å ta første selv.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...