Mrs_M Skrevet 28. juni 2004 #1 Skrevet 28. juni 2004 Hva er villkårene for å få dagpenger ?? Skal ut i fødselsperminsjon snart og har ingen jobb å komme tilbake til...Jobber deltid nå, så lønna blir ikke all verden..Er det et minste beløp man må tjene ?
bluebird Skrevet 28. juni 2004 #2 Skrevet 28. juni 2004 Hei! :-) Det står litt info om dette på aetat sin hjemmeside. Se her.
Mrs_M Skrevet 28. juni 2004 Forfatter #3 Skrevet 28. juni 2004 Takk for et raskt svar.. Men er dette beløpet 85 292 brutto eller netto lønn ?? Det står jo utbetalt, vil det da si netto ???
Melissa Gioberti Skrevet 28. juni 2004 #4 Skrevet 28. juni 2004 "Utbetalt" betyr "netto" etter at skatt er betalt, ja. Netto er det man faktisk får inn på lønnskontoen, etter at staten har forsynt seg med hva den mener den fortjener til enhvert tid.
nyibyen Skrevet 29. juni 2004 #5 Skrevet 29. juni 2004 Det er helt UTROLIG hvor teite disse reglene er. For eksempel får ikke folk som har studert noe penger, så de må på sosialen. Og jeg, som fikk vikarjobb som lærer etter studiene og jobbet i et helt år - d.v.s. et helt skoleår. Da jeg så ble arbeidsledig fikk jeg nesten INGENTING utbetalt pga at de regner inntekt pr. KALENDERÅR, og telte bare med halvparten av lønna mi. Man blir helt oppgitt og frustrert over samfunnet og skjønner hvor dårlig og tilfeldig alt henger sammen når man plutselig faller "utenfor".
Dreyer Skrevet 30. juni 2004 #6 Skrevet 30. juni 2004 Du må - ha mottatt lønn som arbeidstaker eller frilanser tidligere år Ha fått utbetalt lønn på minst kr. 85 292 i fjor (sist kalenderår). Eller du må ha fått utbetalt lønn i de tre siste avsluttede kalenderårene som i gjennomsnitt tilsvarer folketrygdens grunnbeløp. Minstelønnen på kr. 85 292 tilsvarer 1,5 ganger grunnbeløpet. (Pr. 1. mai 2003 utgjorde folketrygdens grunnbeløp kr. 56 861. Grunnbeløpet endres normalt in gang pr. år, vanligvis pr. 1. mai). Jeg går ut fra at Aetat med "utbetalt lønn" mener hva du har fått i brutto lønn ifjor, ikke hva du har fått netto (etter at skatt et trukket fra).
Dreyer Skrevet 30. juni 2004 #7 Skrevet 30. juni 2004 Dagpenger er ikke mye. Som en tommelfingerregel får du ca 60% av det du tjente ifjor.
Gjest Anonymous Skrevet 30. juni 2004 #8 Skrevet 30. juni 2004 Ingen regner lønn i netto. Nettolønna avhenger av så inmari mange andre faktorer enn jobben, så det går liksom bare ikke. Bare for å nevne noen: lån, aksjer, sparing, eiendom... Lønn regnes alltid i brutto - før skatt. Noe annet er ikke interessant.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå