Gjest Gjesta Skrevet 28. juni 2004 #1 Skrevet 28. juni 2004 Jeg blir så provosert hver gang jeg hører om folk som drukner pga at de ikke har brukt redningsvest. I de fleste tilfeller gjelder dette menn i sin beste alder, og grunnen? tja...det blir vel bare spekulering, men at overdreven tro på egen svømmedyktighet er en av grunnene det tror jeg nok! Har selv en far som oppholder seg ofte i en båt på fritiden (og på jobb) og dropper vesten fordi han er for stolt og "voksen"..... Bruker du redningsvest/livvest når du er på båttur? Clea
Gjest Poirot Skrevet 28. juni 2004 #2 Skrevet 28. juni 2004 Ja. Da jeg var liten var mine foreldre veldig nøye på dette. Og så kom de nye reglene, så da her jeg bare fortsatt (og nå har de begynt også). Og det gjelder selv om vi bare skal kjøre 200 m for å kjøpe is på hytta. Er vanesak. Morfar hold på å drukne da han ramlet ut av båten og ikke kom seg opp. Det mest provoserende eksempelet jeg leste mht drukning var 2 voksne, som kjørte båt i en islkald elv i Nor-Norge, ingen med vest. Ingen av dem kunne svømme. Jeg hadde blitt så rasende om dete var min familie. Snakk om unødig død.
Gjest Gjesta Skrevet 28. juni 2004 #3 Skrevet 28. juni 2004 Jeg har fått med meg omtale (i aviser og text-tv) om 6 drukningsulykker hittil iår. Alle de var om voksne menn som kunne vært i live hvis de hadde brukt vest. (Det har helt sikkert vært flere enn 6 ulykker som jeg ikke har fått med meg..) Synes det er så uansvarlig av voksne (deriblant min far) og kreve at barn skal ha redningsvest for så å droppe sin egen. Hvilket signal gir det til barna? jo, at voksne ikke trenger å bruke vest........... Clea
Gjest tusjen Skrevet 29. juni 2004 #4 Skrevet 29. juni 2004 Jeg er sjelden i båt, men da bruker jeg alltid vest.. Det er en selvfølge å ha den på. tusjen
Titti72 Skrevet 29. juni 2004 #5 Skrevet 29. juni 2004 Jeg har en sånn fin vest som er en "pølse" rundt nakken og brystet. Den blåser seg opp ved kontakt med vann, eller skal jeg dra i den snoren tro? Lenge siden jeg har vært på sjøen. Min datter (12) bruker seilervest, eller sin egen "pølsevest" alltid. Ingen båttur uten denne. Jeg skal ikke dø fra datteren min!!
Gjest Anonymous Skrevet 29. juni 2004 #6 Skrevet 29. juni 2004 Statistikken viser vel at mange av de som drukner er menn i "beste alder", mer eller mindre beruset - og uten redningsvest. Flere av ulykkene skjer også sannsynligvis i forbindelse med at offeret forsøker å late vannet fra båten(!). "Naturlig seleksjon"?
Rapitap Skrevet 29. juni 2004 #7 Skrevet 29. juni 2004 Jeg er sjelden i båt nå omdagen. Men da jeg var mindre og i båter, da var det på med redningsvest for min del ja.
aline Skrevet 29. juni 2004 #8 Skrevet 29. juni 2004 bruker alltid redningsvest i båt, men så er jeg ganske lite ibåt også da... hadde jeg tilbragt hele sommeren i båt så vet jeg ikke om jeg hadde vært like flink 24/7... :oops: var på kanalbåtferie i 14 dager uten vest, husker ikke om det VAR vester der engang...... men det var jo i kanalene og aldri langt fra land da, og båten gikk i ca 4 knop.... men jeg hadde nok krevd av unger at de skulle ha redningsvest fordet... og da burde jo voksne også?
Dru Skrevet 29. juni 2004 #9 Skrevet 29. juni 2004 Når jeg først er ute i småbåt, så er det for å jobbe(krabbeteiner og fiskegarn og slikt). Og da er en vest veldig i veien, selv om det bare er en seilervest. Men broren min(som alltid er med) bruker flytegenser. Samt at han har en million sertifikater og like mange kurs på livredning til sjøs og slikt. Jeg vet at det egentlig ikke er noen unnskyldning... Skulle det, mot formodning, hende at jeg er alene i båt, så ville jeg absolutt og uten unntak hatt på meg vest. Den sjansen tar jeg ikke.
simsalabim Skrevet 29. juni 2004 #10 Skrevet 29. juni 2004 både barna og jeg bruker alltid redningsvest ombord i båt,til og med min far som så og si er oppvokst i båt begynte å bruke vest da barnrbarna kom å ville være med. Her hos oss er det også påbudt med redninsvest for barna som ikke kan svømme om de går ved sjøkanten og på kaia.
Octavia Skrevet 29. juni 2004 #11 Skrevet 29. juni 2004 Det er forskjell på redningsvest og flytevest, er det ikke? Datteren min bruker vest som i teorien skal snu henne rundt og holde henne flytende (redningsvest). Jeg og min mann bruker en pølse rundt halsen, veldig behagelig. Blåses opp ved kontakt med vann (flytevest). Som Titti72 sa: jeg skal ikke dø fra datteren min!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå