Gjest Anonymous Skrevet 28. juni 2004 #1 Skrevet 28. juni 2004 Hei! Min snille mor har gitt meg en kalkunbrystfilet som jeg har lyst til å steke i ovnen (brune i panne først). Jeg har også veldig lyst på ovnsbakte grønnsaker eller noe slikt til. Men jeg er redd for at de skal bli tørre eller kjedelige siden jeg ikke er noe særlig glad i å bruke mye fett i maten jeg lager. Er det noen som har noen gode tips til hvordan jeg skal gå frem? (folie, grader, tid osv) På forhånd takk! Og 1000 takk for mange gode tips og ideer!
Arkana Skrevet 28. juni 2004 #2 Skrevet 28. juni 2004 Pensle kalkunbrystet med smeltet smør tilsatt salt og pepper. Dryss gjerne over hakkede urter. Pakk i folie og stek ved 160 grader i ca 40 minutter. Bruker du steketermometer skal temperaturen bli 70-72 grader. Du trenger ikke brune den først. Når det gjelder grønnsakene bruker du akkurat det du har lyst på. F.eks. poteter, søtpoteter, fennikel, squash, paprika, auberginer, gulrøtter, løk, hele hvitløksfedd, babymais (eller maiskolber delt i biter), sellerirot, kålrot, selleri osv. Del alt i ganske store biter, bitene bør være like store slik at de blir ferdigstekt til samme tid. Bland i en bolle sammen med litt olje, salt, pepper og ønskede krydder. Hell i en ildfast form og stek ved 220 grader i 1 time. Rør halvveis i steketiden. Den siste halvtimen kan du legge på f.eks. tomatskiver og annet som ikke tar så lang tid. Og dryss gjerne på revet ost eller fetaost de siste 10-15 minuttene.
Gjest tusjen Skrevet 28. juni 2004 #3 Skrevet 28. juni 2004 Pensle kalkunbrystet med smeltet smør tilsatt salt og pepper. Dryss gjerne over hakkede urter. Pakk i folie og stek ved 160 grader i ca 40 minutter. Bruker du steketermometer skal temperaturen bli 70-72 grader. Du trenger ikke brune den først. Når det gjelder grønnsakene bruker du akkurat det du har lyst på. F.eks. poteter, søtpoteter, fennikel, squash, paprika, auberginer, gulrøtter, løk, hele hvitløksfedd, babymais (eller maiskolber delt i biter), sellerirot, kålrot, selleri osv. Del alt i ganske store biter, bitene bør være like store slik at de blir ferdigstekt til samme tid. Bland i en bolle sammen med litt olje, salt, pepper og ønskede krydder. Hell i en ildfast form og stek ved 220 grader i 1 time. Rør halvveis i steketiden. Den siste halvtimen kan du legge på f.eks. tomatskiver og annet som ikke tar så lang tid. Og dryss gjerne på revet ost eller fetaost de siste 10-15 minuttene. Dette så bare utrolig godt ut... Jeg er nødt til å lage dette imorgen... Skriver ut hele oppskriften med en gang.. :-) tusjen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå