Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og kjæresten min ønsker å flytte sammen i min leilighet som i dag er leid ut for: 10 000,- kr i mnd. (billig i forhold til markedsprisen rundt der)

Jeg eier også en til leilighet som er leid ut for: 8500,- kr i mnd.

Totalt blir dette: 18 500,- kr i mnd.

Meste av pengene går direkte til banken (mye lån)

Ca beløp i mnd: 16 500,-

Også i tilegg til dette betaler jeg felleskostnader for begge leilighetene: 3500 ,- i mnd.

Hvis jeg og kjæresten min flytter sammen til den leiligheten som jeg har leieinnttekter på 10 000,- i mnd hvor mye er det rettferdig av han å betale i mnd?

Legger også til at jeg har bil osv, som han også får nytte av. +++

Legger til at han er 29 år og jeg er 21 år.

Anonymous poster hash: 1717e...4b4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han bør betale 5 000 + halvparten av strøm og eventuelle fellesutgifter som ikke inngår i leien

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Rentekostnader på lånet til leiligheten dere skal flytte inn i, samt halvparten av fellesutgifter, strøm og bredbånd etc.

Hva han skal betale ift. lån av bil bør holdes utenom, da det er en helt annen sak.

Anonymous poster hash: 59a6b...cd4
Skrevet

Halvparten av rentene fungerer i praksis bare for boliger som i hovedsak er finansiert med lån. For nedbetalte leiligheter blir det meningsløst.

Hvordan eier har finansiert leiligheten er irrelevant for leieprisen.

Prinsippet er alltid det samme: Del på gevinsten ved å flytte sammen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan dessverre ikke dele på gevinsten, han har noen uoppgjorte inkassosaker. Jeg synes det blir feil å bare kreve at han skal betale for rentene?

Det låne må jo betjenes, og det er han som vil flytte. Jeg vil helst ikke det fordi jeg vil ikke brukse på mye penger på å bo når jeg kan bo gratis hjemme.

TS

Skrevet (endret)

EDIT: Leste feil (se under)...

Slik du beskriver deres situasjon er det HAN som må gi deg et tilbud på månedsleie som han kan leve med for at dere skal flytte sammen.

Han bør kunne betale mer enn rentene ja.

Hvor mye betaler han der han bor i dag da?

Hvis han også bor gratis hjemme blir det jo mer å fordele tapet enn gevinsten ved å flytte sammen.... Neppe noen god ide slik du beskriver situasjonen deres.

Endret av nojac
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du eier TO leiligheter men har uoopgjorte inkassosaker og vil helst bo gratis hjemme?

Hva med å selge den ene og få orden på økonomien?

Slik du beskriver din situasjon er det HAN som må gi deg et tilbud på månedsleie som du kan leve med for at dere skal flytte sammen.

Han skal betale mer enn rentene ja.

Han har inkasso. Ikke hun,

Anonymous poster hash: b78ef...e5a

AnonymBruker
Skrevet

Du eier TO leiligheter men har uoopgjorte inkassosaker og vil helst bo gratis hjemme?

Hva med å selge den ene og få orden på økonomien?

Slik du beskriver din situasjon er det HAN som må gi deg et tilbud på månedsleie som du kan leve med for at dere skal flytte sammen.

Han skal betale mer enn rentene ja.

Det står HAN har uoppgjorte inkassosaker.

Anonymous poster hash: 1c590...f14

Skrevet

Sorry sorry. Har rettet innlegget.

AnonymBruker
Skrevet

Vær nå litt snill mot samboer din da. La han få leie til en litt billig penge så han kan ha mulighet for og betale ned inkassoen, eller spare litt. Jeg har nesten samme som deg.. jeg tar kun 3.000kr fra min samboer og der er strøm innbakt.. så veldig billig, men 3000 hjelper litt og h*n har sjanse til og spare. Noe jeg vil h*n skal :)!

Anonymous poster hash: 604d7...6eb
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vent med å flytte sammen til han har ordnet opp i inkassoene sine. Han må få orden på sin økonomi før dere skal dele hus, postkasse og ullteppe.

I hvertfall må dere få en samboeravtale.

Kontakt en advokat, få hjelp med en fornuftig samboeravtale slik at han ikke utnytter deg. Det koster deg noen tusenlapper i dag men kan spare deg for mange lapper seinere!

Du bor jo egentlig billig hjemme og høres ikke så gira ut på å flytte, eller?

Anonymous poster hash: 77aa8...01a

• Liker 3
Skrevet (endret)

Kontakt en advokat, få hjelp med en fornuftig samboeravtale slik at han ikke utnytter deg. Det koster deg noen tusenlapper i dag men kan spare deg for mange lapper seinere!

Hva slags problemer er det du ser for deg om de skulle flytte inn i hennes leilighet mot en avtalt leie? De vil ha separat økonomi, og han vil ikke kunne rette noen krav mot henne om samboerskapet tar slutt.

Skriv gjerne samboerkontrakt der det framgår hvem som eier hva og hva som skal skje dersom samboerskapet tar slutt. Men å bruke "noen tusenlapper" på en advokat virker meningsløst i et tilfelle som dette.

Bruk heller tusenlappene på å hjelpe samboeren enn på en advokat!

Endret av nojac
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil gjerne flytte ut selvom jeg har det veldig bra hjemme, men det er så vanskelig for oss i og med at vi begge ikke er etnisk norske så kan vi heller ikke invitere hverandre hjem heller. Så nå har det blitt til at vi leier hotellrom nesten hver helg. Så det blir bedre for oss og bo sammen. Han bor hjemme per i dag han også, og han jobber med å nedbetale sine inkassosaker. Jeg kan dessverre ikke la han betale så lite som 3000,- fordi jeg har mye andre kostnader og vil da måtte leve på kun 2500kr i mnd, etter at alt er betalt. Jeg vil heller ikke gifte meg enda før alt av inkassokravene er gjort opp.

Samboerkontrakt tror jeg ikke vi trenger, leilighenen er jo allerede møblert. Og han kan vel bare regne som om han leier fra noen andre ? Altså hva kan skje om vi ikke skriver det, han har vel ikke noe rett til noen ting ?

TS

Skrevet (endret)

Ingen fare med å ta inn en samboer uten samboerkontrakt så lenge det er udiskutabelt hvem som eier hva.

Men en gjør alltid klokt i å tenke "worst case" selv om alt ser problemfritt ut i dag.

Ellers er jeg imponert over at du er 21 og allerede har greid å skaffe deg TO leiligheter.

De fleste ville nok ha nøyd seg med en, og ventet med nr. 2 til senere.. Men det betyr ikke så mye for temaet i tråden.

Endret av nojac
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen fare med å ta inn en samboer uten samboerkontrakt så lenge det er udiskutabelt hvem som eier hva.

Men en gjør alltid klokt i å tenke "worst case" selv om alt ser problemfritt ut i dag.

Ellers er jeg imponert over at du er 21 og allerede har greid å skaffe deg TO leiligheter.

De fleste ville nok ha nøyd seg med en, og ventet med nr. 2 til senere.. Men det betyr ikke så mye for temaet i tråden.

Meget mulig at det er arv.

Anonymous poster hash: 447ca...17d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for info, og takk for det.

det er ikke arv. :-)

TS

Meget mulig at det er arv.

Anonymous poster hash: 447ca...17d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...