AnonymBruker Skrevet 29. juli 2014 #1 Skrevet 29. juli 2014 Noen som har hatt verv på Studentersamfundet i Trondheim? Hva var/er deres oppgaver? Anbefaler dere det? Anonymous poster hash: b5378...1a1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2014 #2 Skrevet 30. juli 2014 Nesten alle som studerer i Trondheim er frivillige i ett eller annet, det er utrolig mange interessante organisasjoner man kan engasjere seg i! Jeg har ikke selv hatt verv på Samfundet, men de jeg kjenner som har hatt det har trivdes godt. Mitt tips er uansett å se på de andre frivillige organisasjonene også - mye spennende der ute! Anonymous poster hash: 42304...49d
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2014 #3 Skrevet 30. juli 2014 ^ Åpen for det meste Har du noen andre forslag da? Anonymous poster hash: b5378...1a1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2014 #4 Skrevet 30. juli 2014 har selv ikke vært med i Samfundet, men kjenner en håndfull mennesker som har vært det. De fleste er veldig fornøyde, men for enkelte har det vært litt for altoppslukende. En venninne måtte slutte før tiden fordi hun rett og slett drakk for mye, det var festing flere ganger i uken på hyblene og hun hadde veldig vanskelig for å si nei. En av kompisene mine påpekte at det var litt som å være med i en sekt, og at han ikke ville anbefale folk som ikke kan stå opp for seg selv å være med. Men ikke la det avskrekke deg, de fleste har som sagt positive erfaringer med Samfundet. Andre organisasjoner er f.eks. studentenes internasjonale festival (isfit), UKA, Røde Kors, idrettslag, Under Dusken, Radio Revolt, studenttinget eller velferdstinget, linjeforeninger, kor, korps og band, politiske organisasjoner, utvekslingsorganisasjoner, fadderutvalg, dyrevelferdsorganisasjoner - mye forskjellig å velge i. Anonymous poster hash: 78f3c...1fa
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2014 #5 Skrevet 30. juli 2014 Jeg har hatt verv på Samfunnet. Som nevnt er det veldig altoppslukende og sosialt. Utrolig kjekt hvis man er på utkikk etter å utvide omgangskretsen sin. I de fleste vervene er det en god blanding av sosiale og helt frivilige aktiviteter (hytteturer, fester etc.), men også en del forpliktelser og arbeidsoppgaver. Det er som regel bare kjempe, kjempe, kjempegøy, men som andre her har nevnt så blir det litt "internt" til tider - selv om alle der som regel er kjempehyggelige så er det liksom ikke bare-bare å kombinere dette med andre venner. En uskreven regel er at man alltid drar ut på samfundet, alltid nach på hyblene - og selv om du får stemplet inn venner, så er det en veldig "intern" stemning er - det er ikke foruten grunn at de kalles gjenger. Ellers så bør du sjekke litt hva arbeidsoppgavene til de ulike gjengene er og spørre før du evt. takker ja om hva som er forventet av deg. Selv om de fleste vervene på samfundet stort sett følger timeplanen til en student veldig bra (stengt i eksamensperioden osv.) så bør du vite på forhånd at de fleste der har en veldig sterk pliktfølelse ovenfor oppgavene sine. I noen gjenger er du forventet å stille opp omtrent hver helg, og du kan fort bli uglesett om du avlyser. Det er nok også stor forskjell på hvor sammensveiset gjengene er. Jeg har vært i kunstnerisk, og der er samholdet sykt bra - vi har hatt allumni på besøk som fortsatt holder kontakten 20 år etter at de gikk ut, og man blir på en måte litt brødre/søstre. I andre gjenger (f.eks. servering) er det nok litt mer utskifting av folk og ikke et SÅ stort samhold. Og ja - alkopresset er veldig høyt. Selv om du occationally møter på folk som enten er avholds eller "tar det rolig" med alkohol også, og det ikke er noe direkte press for å drikke egentlig, så kommer du til å drukne i festinvitasjoner, så jeg vil ikke anbefalle noen som har problemer med å takke nei til å starte. Jeg vet om folk som har brukt hele studiene sine på å drikke 5-6 dager i uken og som dessverre har fått problemer. Det er jo ikke akkurat normen - men jeg skulle likevel sett at det var litt mer fokus på dette. Få blir nok helblods alkoholikere, men det er nok av gjengiser som vandrer rundt på samf med 5-7 års studier som knapt har blitt bestått i lomma for å si det sånn. Anonymous poster hash: 35bd3...ad3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2014 #6 Skrevet 30. juli 2014 Takk for svar! Men alle vervene er vel ikke så tidskrevende? Jeg vet om noen som har vært med der, og de hadde ikke noe liv utenom. Begriper ikke hvordan de fikk tid til studier. Ønsker ikke det heller. Det var forøvrig kunstnerisk. Tror ikke jeg har så mye å bidra med på den fronten. Ser heller for meg å gjøre noe innen drift. -TS Anonymous poster hash: b5378...1a1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2014 #7 Skrevet 30. juli 2014 I gjengene forventes det vel noe sånt som 20 % av vanlig arbeidsuke, mens som funksjonær forventes det omtrent 50 % stilling. Så fra 8-20 timer i uka. Som funkis får man riktignok noen fordeler, som å slippe gratis inn på alle arrangementer med en gjest. Men som du sier, mange har ikke noe liv utenom. Min kompis som er funkis er på Samfundet nesten hver dag. Er han ikke på "jobb" (møter og arrangementer), så er han der for å feste. Anonymous poster hash: 78f3c...1fa
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2014 #8 Skrevet 30. juli 2014 ^Hvor hørte kompisen din til da? Anonymous poster hash: b5378...1a1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2014 #9 Skrevet 30. juli 2014 Kulturutvalget. Anonymous poster hash: 78f3c...1fa
AnonymBruker Skrevet 3. august 2014 #10 Skrevet 3. august 2014 Fler? Anonymous poster hash: 4e807...0f6
AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #11 Skrevet 4. august 2014 dytter Anonymous poster hash: 4e807...0f6
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #12 Skrevet 6. august 2014 dytter Anonymous poster hash: 4e807...0f6
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #13 Skrevet 6. august 2014 UKA er veldig morsomt og bra, og som også er en gjeng på Samfundet Det er en festival, noe som vil si at de har mange forskjellige arbeidsoppgaver og også begrenset ansvar i visse stillinger. Jo nærmere festival du kommer jo mindre ansvar har du, men det er også mye arbeid i perioder. Men i UKA er du ikke nødvendigvis bundet opp i så lang periode av gangen. Kjempe morsomt, og sosialt! Men har inntrykk av at det er mer akseptabelt å ikke bruke like mye tid på Samfundet. Det samme gjelder ISFiT. Hvis ikke så kan du jobbe i KSG som står for servering av alkohol og mat på Samf.. Dette er heller ikke SÅ mye jobb hvis du er gjengis og er en større gjeng slik at det ikke blir så gjennomsiktig som det fort kan bli i de andre gjengene. Uansett, å være frivillig på Samfundet/Trondheim er et must, og absolutt noe jeg kan anbefale helhjertet. Finn riktig sted for deg eller bare kast deg ut i noe så vil du ikke angre uansett! Anonymous poster hash: 41409...a82
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #14 Skrevet 11. august 2014 Fler? Anonymous poster hash: 4e807...0f6
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #15 Skrevet 19. januar 2020 Dytter denne. Anonymkode: 4a273...0da
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #16 Skrevet 19. januar 2020 Det meste er egentlig sagt 😛 Mye fokus på interne ting, så det blir fort alkohol, det tar mye tid og kan være altoppslukende, men kjenner mange som har vært med i kortere og lengre perioder. Har ikke vært med selv, og skulle egentlig ønske jeg var der mer, men samtidig hadde jeg ikke hatt tid og ikke var jeg såååå glad i drikking/fest heller... 😂 Anonymkode: 4157c...760
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #17 Skrevet 19. januar 2020 Jeg har studert i Trondheim i fire år nå og er så glad for at jeg aldri har vært frivillig på Samfundet, da jeg har hverken tid eller energi til å bruke så mye tid på noe så meningsløst som studentersamfundet. Jeg har nok med studier, jobb og de få hobbyene jeg har. Det er veldig mange som ikke er frivillige på samfundet og som trives med det. Har også fått inntrykk at det er en del spesielle som er aktive der, slik teater- og revyfolk, akkurat sånn som på videregående. Anonymkode: 6deff...939
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #18 Skrevet 19. januar 2020 Å sitte på hyblene og feste er nok heller ikke noe for meg, har dog vært aktiv i min egen linjeforening og der ble det også en del arbeid som gikk litt utover studiene, så var bare aktiv i 1 år. Anonymkode: 6deff...939
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #19 Skrevet 20. januar 2020 Altså det kommer jo helt an på hvilken gjeng du er i, hva slags arbeidsoppgaver du har og hvor krevende det er Anonymkode: c2679...e60 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #20 Skrevet 20. januar 2020 Var på ntnu i 6år, deltok ikke på det pga alkoholen. Blir for mye drikking, er jo det de feste er mest opptatt av. Jeg reiste dit for å studere, ikke å melde meg inn i en fritidsklubb. Å kaste bort tiden sin feil mens man studerer er dyrebart, kanskje du må gå et år ekstra. Anonymkode: 20397...1ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå