Gå til innhold

Ned i vekt uten å telle kalorier?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg har noen kilo for mye og har prøvd å gå ned i vekt før, men uten å lykkes. Grunnen til at det gikk skeis hver gang var at at jeg sprakk grunnet kaloriene. Jeg ble så opphengt i antall kalorier at jeg rett og slett sprakk og ga opp. Endte opp med å spise det jeg vil etter ett par dager med kaloritelling. Har dere noen råd til hvordan jeg skal greie å gå ned i vekt uten å henge meg opp i kaloriene? Har dere tips til hva jeg kan spise i løpet av en dag?

Anonymous poster hash: 5afe4...d2b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å forestill deg at du veier det du vil veie, og spis den mengden du tror en person på den vekta ville gjort :-)

Anonymous poster hash: c2c1e...cec
Gjest Coolaid
Skrevet

Grunnen til at kaloritelling ikke virker for veldig mange mennesker er at det er ikke en måte å leve på over lang tid.

Bruk tallerkenmodellen, det vil si 1/4 del kjøtt/fiks, 1/4 potet, pasta eller ris, og 2/4 med grønnsaker. I tillegg tar du sunne valg, du vet hva som er sunn og fornuftig mat. Så tenker du ikke på kurer, harde kostholdsregimer eller andre ekstremiteter. Bruk gjerne en litt mindre tallerken til å spise middag på enn vanlig.

Skrevet

Spis det du vil, vær forsiktig med sukker og salt. I mat finnes energi, hvor mye energi putter du i deg og hvor mye energi kvitter du deg med, trening? For mye mat inn, blir overskudd og lagres, vis versa.

• Liker 1
Skrevet

Hvis man skal ned i vekt på lavkalori bør målet være å "gå ned på mest mulig kalorier". Ligger man f. eks på 1000 kalorier om dagen er det lett å sprekke etter hvert. Det vil være mye enklere å holde seg til planen på f. eks 1800. Her er det selvsagt store forskjeller mtp hvor mange kalorier hver enkelt bør ha. :)

Personlig gikk jeg ned 10 kg på lavkarbo, og har ikke hatt noe søtsug eller mathunger. Har vært mett stort sett, spist nydelig mat og har aldri hatt det bedre. :)

Gjest Sala21
Skrevet

Spis mindre av alt. Det var nyttig for meg. Også fokuserte jeg på å spise mye grønnsaker, minimalt med potet og fin bakst. Spise godteri og slike ting BARE på lørdager. Man trenger ikke å telle, må bare ha måtehold

AnonymBruker
Skrevet

Kutt godteri/brus/kaker. Spis mye ren fisk og rent kjøtt med mye grønnsaker og litt potet/pasta/ris. Vær litt forsiktig med saus. Spis deg mett, men stopp når du er mett. Og ha heller fokus på fysisk aktivitet. Ikke bare trening, men også hverdagsaktivitet. Gå/sykle til og fra jobb, gå trapper, gå en tur, jobb i hagen eller gjør husarbeid istedet for å se på tv om kvelden. Aktive mennesker er slankere! Og ha litt tålmodighet. Det kan ta litt tid før det vises på vekta. Bruk gjene heller målebånd for å se endringer, merkes gjerne raskere der.

Anonymous poster hash: 180a8...39c
Gjest Nanne70
Skrevet

Hvis man skal ned i vekt på lavkalori bør målet være å "gå ned på mest mulig kalorier". Ligger man f. eks på 1000 kalorier om dagen er det lett å sprekke etter hvert. Det vil være mye enklere å holde seg til planen på f. eks 1800. Her er det selvsagt store forskjeller mtp hvor mange kalorier hver enkelt bør ha. :)

Personlig gikk jeg ned 10 kg på lavkarbo, og har ikke hatt noe søtsug eller mathunger. Har vært mett stort sett, spist nydelig mat og har aldri hatt det bedre. :)

Det er ikke nødvendigvis noen motsetning mellom lavkalori og lavkarbo - noen må telle kalorier på lavkarbo også, i tillegg til at det viser seg at mange som spiser lavkarbo, faktisk spiser tilnærmet lavkalori (dvs færre kalorier) enn de gjorde på "vanlig" kost. Jeg tror det du tenker på egentlig er lavfett-kosthold a la GR og tilsvarende.

Til TS vil jeg si at jeg støtter forslaget til Coolaid vedr tallerkenmodellen, og spis mest mulig ren/ubearbeidet mat. Sjekk evt bloggen og bøkene til dr. Berit Nordstrand, den dama har mye fornuftig å komme med når det gjelder et sunt kosthold!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner godt hva du mener, men for meg har det vært helt nødvendig å bruke litt tid over en periode på å sjekke ut hva de tingene jeg spiser faktisk inneholder av kcal, protein og fett! Og å veie maten min. For en oppvekker! :sjokkert:

Jeg har tydeligvis en elendig evne til å vite hvor mye ting veier for det ene, og vite hvor mye kcal det er i det jeg pleier å spise for det andre! Min metode er å forsøke å finne produkter som gir meg en likeverdig smaksopplevelse, men som inneholder mindre kcal. Veldig enkelt kan man bruke lettvarianter av samme produkt, men noen ganger må man bytte ut produktet med noe annet. Om man hele tiden skal spise noe som ikke er like godt som det man har pleid å spise, vil man gå på en smell!

Spiser mye frukt, grønnsaker og bær. Med en konstant sjokoladehunger som må stilles har jeg funnet det perfekte for meg: styrk kakao-milkshake! Styrk kakao ca. 1,5 dl. i blenderen sammen med en del is så den blir tykk, og for litt mer sjokoladesmak: en liten del Walden farm sjokoladesaus (som ikke har noen kcal, og ikke kan brukes til noe annet fornuftig) Vips! Null mer lyst på sjokolade! :laugh:

Om sommeren er det lettere å bytte ut sjokolade med vannmelon, epler og druer. Og i stedet for å lage en hel frossenpizza som jeg MÅ spise hele av, kjøper jeg en minivariant av den samme pizzaen på europris, eller steker bare halve.. :fnise: Det viktigste: ikke lag mer enn du skal spise og ikke ha usunne matvarer liggende i kjøleskapet! Lykke til! :)

Anonymous poster hash: 9954e...2b9
Skrevet

Det er ikke nødvendigvis noen motsetning mellom lavkalori og lavkarbo - noen må telle kalorier på lavkarbo også, i tillegg til at det viser seg at mange som spiser lavkarbo, faktisk spiser tilnærmet lavkalori (dvs færre kalorier) enn de gjorde på "vanlig" kost. Jeg tror det du tenker på egentlig er lavfett-kosthold a la GR og tilsvarende.

Til TS vil jeg si at jeg støtter forslaget til Coolaid vedr tallerkenmodellen, og spis mest mulig ren/ubearbeidet mat. Sjekk evt bloggen og bøkene til dr. Berit Nordstrand, den dama har mye fornuftig å komme med når det gjelder et sunt kosthold!

Nei, jeg tenker ikke egentlig på et lavfett-kosthold eller har understreket noen motsetninger. Jeg fortalte bare min personlige erfaring om at karbokutt har funket utmerket for meg. :) Jeg mente det var relevant siden TS spør etter vektnedgang uten å telle kalorier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...