Gå til innhold

Nekrose

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Cellene som ligger innerst i en kreftsvulst får ikke nok oksygen, og kan dermed dø. Disse kalles nekrotiske. En har altså nekrose inni kreftsvulsten. Døde celler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er sånn at det er dødt vev ja.

Håper ikke det er du som har fått det i sårkantene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poirot
Tror det er sånn at det er dødt vev ja.

Håper ikke det er du som har fått det i sårkantene dine?

Jepp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda,hva må du gjøre da? Er det i sårene rundt brystvorten eller de under? Stakkars deg. :-( Må du skjære bort det som er dødt og så sy på nytt? Nå vet jeg plutselig ikke om det er så fristende lenger.....sukk.... :roll:

Hvordan oppdaget du dette? Har du noen formening om hvorfor det gikk som det gikk? Røyker du foressten? Tror jeg har hørt at det er større sjans for nekrose da..

Håper virkelig at det går bra. Hold oss opdatert!

LYKKE TIL OG GOD BEDRING! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå vet jeg ikke hvor det er du har dette,men.. nekrose er dødt vev, som har oppstått etter at cellene ikke har fått oksygen, ved at blodtilførselen har vært avstengt. dette vevet er dødt, og vil aldri bli friskt igjen, og må derfor fjernes, for at såret skal kunne gro,og det ikke videreutvikler seg. dette må du til lege for å få gjort (sykepleiere osv kan dette,men kan være utilgjengelige...da det er legen man må til først..)

vet ikke hvor mye du trenger å vite,men kan nå forklare litt mer.. :-?

for å fjerne dette kan man skjære,klippe,skrubbe eller bruke "kjemiske midler" som enzymer o.l. såret trenger ro, riktig temp., fuktighet og næring (oksygen og næringsstoffer fra blodet).

kom deg til legen så rask så mulig, få en akuttime.

siden jeg ikke vet hvor du har det er dt vanskelig å si, men f.eks. på en fot, ubehandlet, kan det hende man må amputere...

ikke meningen å skremme vettet av deg,men det er viktig å få gjort noe med dette raskest mulig! :)

lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Var hos sykepleier på sykheuset i dag pga blødning, de oppdaget det da. Jeg har ikke merket noe til dette. Følelsen er jo borte, mendet er jo en naturlig umiddelbar virkning av operasjonen.

Er i såret som gårned fra brystvorten, tror ikke området er stort. Tok jo ut klips for 6 dager siden, og da var det ihvertfall ingen som oppdaget dette. Håper det er på et tidlig stadium.

Klippet vekk noe i dag (ikke vondt), skal til kirurgen i morgen tidlig og antakelig ta mer, bla i dybden. Gruer meg veldig til det, men skal nok få bedøvelse. Men bare det å få sprøyte i puppen virker jo fælt.

Vet jo hva dødt vev kan føre til, og det er jo ikke så veldig lystig tankegang.... Visste også om at dette kunne skje, jo større operasjon (sårflater) jo større risiko. Røyker ikke og har ikke diabetes, så risikoen skulle vel ikke være større hos meg enn andre.

Men det var jo ikke så artig dette, da. heldigvis har jeg ikke vondt og føler meg bra (bortsett fra etter jeg fikk vite om dette, da...)

(Som sagt er nekrose en risiko, og noen får jo dette. At jeg har fått det burde jo egentlig ikke skremme folk, det bare virker nærere enn når man leser om det i papirene man får fra sykehuset...)

Det verste er egentlig selve tanken på å klippe vekk hud og at jeg hele tiden tenker på worst case scenario.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jo kjedelig, Poirot. Det var bra at det ble oppdaget så tidlig slik at "skaden" kan begrenses - dvs. at du får minst mulig arr pga. nekrosen.

Jeg antar at det var vev-nekrose og ikke fett-nekrose du fikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Dette var jo kjedelig, Poirot. Det var bra at det ble oppdaget så tidlig slik at "skaden" kan begrenses - dvs. at du får minst mulig arr pga. nekrosen.

Jeg antar at det var vev-nekrose og ikke fett-nekrose du fikk?

Aner ikke hva slags nekrose det er (men hun sa jo at det var dødt vev)

Du mener altså at den er oppdaget tidlig? jeg kan ingenting om slikt mht hva som er tidlig /sent og farlig/ufarlig.

Gjerne fortell mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det jeg "vet" om fettnekrose:

"Breast Reduction fat necrosis after breast reduction

A few days after breast reduction surgery some patients may begin to drain a clear liquid with a yellow or brownish color. This may be due to fat necrosis. The blood supply to fat is always poor and many events around the time of surgery can interfere with this. For example a patient may have excessive swelling, pressure or congestion in then surgical area. In more serious cases fat necrosis is caused by an abscess (collection of pus) or hematoma (collection of blood).

The inadequate blood supply causes some cells to die and release particles of fat. These drain to the surface. The remaining tissue may become hard or calcified. Fortunately fat necrosis is uncommon . The larger the breast the more likelihood there is that fat necrosis will develop.

Besides the drainage, these patients may develop a hard nodule under the skin. A small hole will appear above this, often in the line of the incision. Some patients may run a slight temperature and in severe cases the blood supply to the overlying skin is damaged. This may result in necrosis (death) of the skin.

In small areas the treatment is to keep the area clean and express any liquid fat that may develop. The healing is delayed and may take several weeks. If the area is large the process can be speeded up by surgical exploration. Large areas of fat necrosis may impair the final cosmetic result."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poirot

Hipp hurra!!!

Var hos kirurgen i dag, og hun sa at det kom til å bli bra. Var nok ikke kommet så langt, for hun kuttet ikke mere hud heller. Har fått resept på en slave som skal smøres på 2 g om dagen (slik man bruker ved brannskader) og mer antibiotika siden det var økt sjanse for infeksjon når man hadde hematom).

Jeg gikk derfra 100 kg lettere enn da jeg kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...