Gjest Silverstream Skrevet 29. juli 2014 #1 Skrevet 29. juli 2014 Jeg er ikke helt fornøyd med kroppen min i skrivende stund, og har tenkt å forandre på dette problemområdet. Tenkte å spise 4 knekkebrød med pålegg(2 frokost og 2 lunsj) og en halv pose grønnsaker til middag. Men i helger og slikt når jeg ikke jobber har jeg tenkt å kutte ned på 2 knekkebrød, for da trenger jeg ikke all den maten som når jeg jobber. En kort intervallrunde på ca. 10min hver dag eller annenhver dag for å fremskynde prosessen og øke forbrenningen. Hvor mye tror dere jeg kan gå ned i vekt ved å følge denne planen? Har ikke tenkt å la dette foregå i evigheter, bare i noen uker.
Gjest Runforit Skrevet 29. juli 2014 #2 Skrevet 29. juli 2014 (endret) Om du gjør dette et par uker så kommer du til å miste noe vannvekt og bryte ned muskelmasse. I tillegg kommer kommer du til å bli slapp, uopplagt og ha lite energi. Når du starter å spise normalt igjen så vil kroppen suge til seg vann og du er tilbake der du startet og mest sannsynlig med et blodsukker fra helvete som gjør at du kommer til å ha en enorm appetitt og være konstant sulten. Hvorfor ikke heller legge om livsstilen med sunn og næringsrik mat med mer hverdagsaktivitet slik at du får en sterk og sunn kropp? Med tiden så vil du få en fit og sterk kropp som du aldri trenger å stresse med. Endret 29. juli 2014 av Runforit 4
Supraspinatus Skrevet 29. juli 2014 #3 Skrevet 29. juli 2014 Høres ut som den perfekte oppskriften på en forferdelig diett. Med så lavt energiinntak vil du føle deg slapp, hvileforbrenningen reduseres drastisk og valget av den lille næringen du spiser er ikke så bra overveid. For å oppnå suksess i vektreduksjonsdietter bør du opprettholde proteininntaket eller øke det. Dvs minst 20gram protein til hvert måltid om du spiser 4 måltider. Ett av måltidene bør inneholder det dobbelte av dette, eller mer. 20g proteiner får du typisk av ca 100g kjøtt. Du bør også få i deg grønnsaker. En halv pose brokkoliblanding er ikke så dumt, men det er bra for sinnet å variere litt. Varier gjerne også mellom å spise dem rå, og tilberedt på forskjellige metoder. Det er ikke noe problem å spise 5-600g grønnsaker om dagen såfremt det er grønnsaker som vokser over jorden. Knoller og rotfrukter inneholder ofte litt mer energi og er derfor noe en kan være litt forsiktig med i større mengder. Resten av energien bør komme fra mat som ikke gir deg unødvendige høye insulintopper. Sannsynligvis er du ikke insulinresistent, eller ihvertfall ikke veldig insulinresistent, så toppene blir ikke enorme, men det greit å ikke framprovosere noe ved å spise mye karbohydrater. Litt fett er derfor greit. Gjerne olivenolje, smør eller kokosolje, eller kanskje avokado og litt nøtter. Du trenger ikke øse på, men litt hver dag er lurt. 3
Gjest Silverstream Skrevet 29. juli 2014 #4 Skrevet 29. juli 2014 Om du gjør dette et par uker så kommer du til å miste noe vannvekt og bryte ned muskelmasse. I tillegg kommer kommer du til å bli slapp, uopplagt og ha lite energi. Når du starter å spise normalt igjen så vil kroppen suge til seg vann og du er tilbake der du startet og mest sannsynlig med et blodsukker fra helvete som gjør at du kommer til å ha en enorm appetitt og være konstant sulten. Hvorfor ikke heller legge om livsstilen med sunn og næringsrik mat med mer hverdagsaktivitet slik at du får en sterk og sunn kropp? Med tiden så vil du få en fit og sterk kropp som du aldri trenger å stresse med. Ja, jeg har hørt den mange ganger før, at man skal heller legge om livsstilen med sunn og ernæringsrik mat. Problemet er at det sikkert er alt for mye kalorier i maten. Har f. eks spist en del laks med grønnsaker, men når jeg spiser det så føler jeg at jeg får i meg alt for mye kalorier. Også synes jeg etter en stund at det heller ikke vises på kroppen .... Derfor tenker jeg at, hva om jeg ikke gir det en pangstart med bare grønnsaker og knekkebrød ei lita stund, før jeg deretter går over på sunn og næringsrik mat.
Gjest Silverstream Skrevet 29. juli 2014 #5 Skrevet 29. juli 2014 Høres ut som den perfekte oppskriften på en forferdelig diett. Med så lavt energiinntak vil du føle deg slapp, hvileforbrenningen reduseres drastisk og valget av den lille næringen du spiser er ikke så bra overveid. For å oppnå suksess i vektreduksjonsdietter bør du opprettholde proteininntaket eller øke det. Dvs minst 20gram protein til hvert måltid om du spiser 4 måltider. Ett av måltidene bør inneholder det dobbelte av dette, eller mer. 20g proteiner får du typisk av ca 100g kjøtt. Du bør også få i deg grønnsaker. En halv pose brokkoliblanding er ikke så dumt, men det er bra for sinnet å variere litt. Varier gjerne også mellom å spise dem rå, og tilberedt på forskjellige metoder. Det er ikke noe problem å spise 5-600g grønnsaker om dagen såfremt det er grønnsaker som vokser over jorden. Knoller og rotfrukter inneholder ofte litt mer energi og er derfor noe en kan være litt forsiktig med i større mengder. Resten av energien bør komme fra mat som ikke gir deg unødvendige høye insulintopper. Sannsynligvis er du ikke insulinresistent, eller ihvertfall ikke veldig insulinresistent, så toppene blir ikke enorme, men det greit å ikke framprovosere noe ved å spise mye karbohydrater. Litt fett er derfor greit. Gjerne olivenolje, smør eller kokosolje, eller kanskje avokado og litt nøtter. Du trenger ikke øse på, men litt hver dag er lurt. Nei, 4 måltider for dagen blir for mye for meg. Husk at det teller ikke hvor mange måltider for dagen, men om kalorier inn og ut. Jeg trenger derfor ikke så mange måltider som det der, holder med 2, maks 3 små måltider. Jeg kan gå med på å kjøpe inn laksefilet og dele hver bit laksefilet opp i to og spise en del hver dag til middag. Har hørt kylling skal være bra også. Har du flere forslag?
Supraspinatus Skrevet 30. juli 2014 #6 Skrevet 30. juli 2014 Ja, jeg har hørt den mange ganger før, at man skal heller legge om livsstilen med sunn og ernæringsrik mat. Problemet er at det sikkert er alt for mye kalorier i maten. Har f. eks spist en del laks med grønnsaker, men når jeg spiser det så føler jeg at jeg får i meg alt for mye kalorier. Også synes jeg etter en stund at det heller ikke vises på kroppen .... Derfor tenker jeg at, hva om jeg ikke gir det en pangstart med bare grønnsaker og knekkebrød ei lita stund, før jeg deretter går over på sunn og næringsrik mat. Det finnes ingen pangstart, eller hurtigkur, detox, eller lignende. Nei, 4 måltider for dagen blir for mye for meg. Husk at det teller ikke hvor mange måltider for dagen, men om kalorier inn og ut. Jeg trenger derfor ikke så mange måltider som det der, holder med 2, maks 3 små måltider. Jeg kan gå med på å kjøpe inn laksefilet og dele hver bit laksefilet opp i to og spise en del hver dag til middag. Har hørt kylling skal være bra også. Har du flere forslag? Tror du skal lese det jeg skrev en gang til. Dersom du spiser 4 måltider bør det være ca 20gram protein i hvert måltid. Poenget er å oppnå ca 2 ganger din egen kroppsvekt i kg i gram proteiner. Om du veier 60kg er det da 120gram proteiner per dag du sikter etter. Det er langt mer proteiner enn hva du trenger - sånn rent fysiologisk, men proteiner gir eksepsjonelt mye mer metthetsfølelse enn andre makronæringstoffer. Og studier på studier viser at diettene med mest proteiner gir også best vektreduksjon, og færrest frafall. Hvordan du fordeler det er revne likegyldig, men å spise 120g proteiner i et måltid innebærer gjerne 4-500gram kjøtt. Og det orker de færreste å spise. Du har rett at energimengden totalt teller, men det betyr ikke at du skal fintelle den. Du har ikke snøring hva du faktisk forbruker fra dag til dag. Du kan estimere det, men likevel er tallet unøyaktig. I tillegg er energimengden oppgitt på mat også et estimat. Nå har du to feilkilder. I tillegg har du svingninger i energiforbruk ut i fra hva du spiser, hvor mye, og hvordan du spiser. Pluss aktivitet, temperatur, etc. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå