Gå til innhold

Pappa har fått uføretrygd etter ca 40 år i privat sektor, HJELP!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Pappa er av den gamle skolen, en skikkelig sliter, og har endelig innsett at kroppen ikke orker mer. Han blir 62 år, og har etter langtidssykemelding og en kort periode på AAP blitt 100 % ufør. Det har cirka gått 1,5 år siden han ble sykemeldt til han nå fikk innvilget uføretrygd.

Han har jobbet i samme firma, i privat sektor og hadde forventet inntekt på cirka 510' per år nå i de siste årene. Han fikk innvilget uførestønad på cirka 26' per måned brutto.

Han er ikke så flink til å navigere rettigheter og liknende, så jeg vil hjelpe ham. Det virker meget urimelig å få avkortet inntekten såpass mye, så jeg regner med at han skal ha noen tilleggsytelser gjennom en eller annen forsikring eller pensjonsordning de har hatt gjennom bedriften han har arbeidet i? (Et stort seriøst selskap).

Lurer i bunn og grunn på hvor jeg skal henvende meg for å sørge for at han får det han har krav på, for det kan vel umulig være slik at han kun har krav på det han mottar fra det offentlige etter så mange år i privat sektor?

Anonymous poster hash: 96479...407
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med en advokat du:)

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på hvilken pensjonsordning bedriften har. Har de med uføredekning? Langt fra alle som har dette.

Anonymous poster hash: 624d0...dc8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du får høre på arbeidsplassen hans om han er forsikret.

Anonymous poster hash: 17860...f5b
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ring personalavdelingen på jobben hans, så vet de sikkert hva slags ordninger han har.

Anonymous poster hash: 9cdb6...7fd
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det høres i utgangspunktet riktig ut at inntekten har gått fra 510.000,- når han var i jobb og til 312.000,- som pensjonist. Det er faktisk ca 61 % av tidligere inntekt! noe som slett ikke er ille.

Når en går over til å bli ufør eller pensjonist kan en forvente at inntekten går ned til 50-60 % av tidligere inntekt. Det er derfor vi blir rådet til å spare selv slik at en har noe ekstra når en blir pensjonist. Veldig mange tror de vil få en god pensjon fordi arbeidsgiver innbetaler på obligatorisk tjenestepensjon (OTP), men de fleste betaler kun inn det som er minimumskravet på 2 % av inntekten! noe som utgjør veldig lite. Noen er heldige og har en mer raus arbeidsgiver som gjør at en i beste fall sitter igjen med mellom 60 og 70 % av tidligere inntekt.

Anonymous poster hash: 91546...563

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Visste ikke at det går an å få så mye i uføretrygd en gang jeg... er sikkert verre når man er vant til god inntekt, men dette må han da kunne leve greit av?

Anonymous poster hash: f5c6d...0db
  • Liker 4
Gjest Artistina
Skrevet

På jobben min har vi svært gode forsikringer om vi skulle bli uføre - sjekk med din fars arbeidsgiver om ikke de også har forsikring som dekker dette.

AnonymBruker
Skrevet

Visste ikke at det går an å få så mye i uføretrygd en gang jeg... er sikkert verre når man er vant til god inntekt, men dette må han da kunne leve greit av?

Anonymous poster hash: f5c6d...0db

Ja man klarer å leve av det. Men å få halvert inntekten eller mer plutselig er ikke enkelt. Ofte har man utgifter utfra inntekter, i tillegg til de som kommer fordi man er syk.

Anonymous poster hash: dbeb6...7df

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Privat sektor har ikke så veldig gode pensjonsordninger - det er noen firma som har det. Men slett ikke alle.

Han har ikke fått halvert inntekten sin, han får i overkant av 60 % av den. Pass på at skattekortet nå er justert i forhold til ny inntekt.

Jeg vet ikke om hans arbeidsgiver har AFP ordning (krever tariffavtale mellom arbeidstaker og arbeidsgiverorganisasjon ved bedriften), men hvis han var omfattet av en slik ordning burde det absolutt vært sett på hva som svarte seg mest av AFP og ufør.

Skrevet

Først kan du jo spørre faren din om han har noen papirer fra jobben på f.eks forsikringsordning gjennom jobb? Og sjekke om disse inneholder noe han har krav på. Evt tinger du personalavdelingen på jobben hans og spør om de har slike ordninger.

Det tror jeg er det eneste han kan håpe på å få i tillegg til uføretrygden han han nå har fått. Men jeg er enig med Blondie over - ble det gjort noen vurdering ifht om det kanskje hadde lønt seg for han å pensjonere seg heller enn å bli ufør? Jeg vet ikke svaret på det, men selv å gå alle årene på aap ville jo tatt han svært nær pensjonsalder. Uansett kanskje ikke noe man får gjort noe med i etterkant.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svarene som har kommet inn. Oppdaterer dere på hva som skjer videre når jeg vet mer.

Privat sektor har ikke så veldig gode pensjonsordninger - det er noen firma som har det. Men slett ikke alle.

Han har ikke fått halvert inntekten sin, han får i overkant av 60 % av den. Pass på at skattekortet nå er justert i forhold til ny inntekt.

Jeg vet ikke om hans arbeidsgiver har AFP ordning (krever tariffavtale mellom arbeidstaker og arbeidsgiverorganisasjon ved bedriften), men hvis han var omfattet av en slik ordning burde det absolutt vært sett på hva som svarte seg mest av AFP og ufør.

Ja, de er organisert og har AFP-ordning. Jeg har gjentatte ganger sagt at vi må sette oss ned og se over hva som vil svare seg av uførhet og AFP-ordning, men han er ikke typen som skal ha hjelp av noen, og i alle fall ikke av sønnen sin. Det er også denne tverrheten som har gjort at han har havnet i denne helsesituasjonen fordi han ikke har lyttet til kroppen sin og tatt tak i plagene, men jobbet på og neglisjert seg selv. Tragisk.

Manglende forståelse for disse tingene og tverrheten mot å ta imot hjelp gjør at han stikker hodet i sanden når ting blir komplisert. Dette er utrolig frustrerende å se på, siden jeg kan hjelpe til og gjøre 90 % av det, og fordi han har arbeidet hardt og betalt skatt hele livet. Nå som han er helt ute helsemessig i en alder av 62, så vil jeg at han skal gjøre det som er mest økonomisk for seg selv.

Til de av dere som mener han bør overleve på det. Joda, han overlever på det, men poenget er ikke bare å overleve, men å ha så høy livskvalitet som mulig de siste årene han har igjen, og da er det siste man trenger å få redusert inntekten så markant. Tverrher har muligens også rot i diagnose, så som Asberger, men nå er jo ikke dette noe poeng å gå gjennom. Saken er at jeg vil ham det beste, og spør her hvor jeg skal angripe for å få sette igang prosessen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Raskt spørsmål.

Jeg er usikker på om bedriften har sagt ham opp, eller hvordan det er ift. uføretrygden, men dette er som sagt et stort og seriøst firma, og han har arbeidet der stort sett de siste 40 årene (sammenhengende).

Kan han ta ut AFP, uavhengig av om han er ansatt der lenger? Han fyller 62 iløpet av meget kort tid.

AnonymBruker
Skrevet

Bør man ikke tegne forsikring (uføreforsikring eller noe sånt)? Det skal vel nettopp hindre at man "bare" sitter igjen med ca 60 prosent av inntekten om man skulle bli ufør.

Anonymous poster hash: b6e8d...c77
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bør man ikke tegne forsikring (uføreforsikring eller noe sånt)? Det skal vel nettopp hindre at man "bare" sitter igjen med ca 60 prosent av inntekten om man skulle bli ufør.

Det er vel litt for sent nå, vel? Blir som å kjøpe dødsrisikoforsikring etter at man har blitt diagnostisert med uhelbredelig kreft. Ingen forsikringsselskaper vil gå med på det.

Anonymous poster hash: 624d0...dc8

• Liker 5
Skrevet

Hvis du finner ut hvor firmaet han jobbet i har pensjonsordningen sin kan du henvende deg der. En saksbehandler kan svare på spørsmålene dine.

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel litt for sent nå, vel? Blir som å kjøpe dødsrisikoforsikring etter at man har blitt diagnostisert med uhelbredelig kreft. Ingen forsikringsselskaper vil gå med på det.Anonymous poster hash: 624d0...dc8

Ja - det er jo klart. Det hjelper lite for pappaen. Men kanskje andre ser at det er lurt? Jeg tegnet når jeg kjøpte leilighet - mye for å sikre nok inntekt til å betjene lånet om jeg plutselig ikke kan jobbe mer. Det koster jo ikke så mye å ha en sånn forsikring uansett.

AnonymBruker
Skrevet

Husk det at faren din faktisk må ville finne ut av det her selv. Synes det er dumt å påta oppgaven å hjelpe noen som ikke vil ha hjelp.

Anonymous poster hash: ff52b...255
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Raskt spørsmål.

Jeg er usikker på om bedriften har sagt ham opp, eller hvordan det er ift. uføretrygden, men dette er som sagt et stort og seriøst firma, og han har arbeidet der stort sett de siste 40 årene (sammenhengende).

Kan han ta ut AFP, uavhengig av om han er ansatt der lenger? Han fyller 62 iløpet av meget kort tid.

Han kan ikke ta ut AFP hvis han har sluttet i jobben allerede. Da må han i såfall si ifra seg uføretrygden og begynne å jobbe igjen til han blir 62 år. Men så spørs det hvor langt opphold han har hatt uten arbeid. Er det lenger enn 6 måneder diskvalifiserer det også til AFP og han må evt jobbe en del lenger.

Han burde sjekket opp mulighet for AFP før han sluttet og slkte uføretrygd. Vanskelig å gjøre om på dette nå i etterkant.

Anbefaler å lese på afp.no og evt ringe de som jobber der. De er flinke til å ta ting over tlf (har hjulpet min far en del med hans AFP også) :)

Anonymous poster hash: 1e3d3...2cd

• Liker 1
Skrevet

Man har ikke mulighet for å ta ut afp etter lengre sykmelding. Er heller ikke sikkert han hadde hatt rett på afp før fylte 65 heller.

forsikringsordningene er det arbeidsgiver som kan svare på.

mener også å huske (er absolutt ikke sikker, så sjekk det opp) at man blir automatisk oppsagt etter 12 mnds sykemelding.

rundt 60% av tidligere lønn er riktig uføreutregning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...