Gå til innhold

Barn i bryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fulgt med på alle svarene på en tråd litt lenger ned ang. baby i bryllup. Vi har selv valgt et barnefritt bryllup, men kjenner noen som har baby på under 3 måneder og hun får gjerne være med - men jeg ser for meg at det er enklere med en liten baby enn med barn som flyr fram og tilbake under middagen osv...

Vel, starter i allefall en ny tråd på dette, da jeg er litt nysjerrig på hva dere andre mener om litt større barn (dvs. ikke små babyer) i bryllup? Og hvor bør grensen gå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det bør være greit å ta med et spebarn i bryllup. Hva skal foreldrene ellers gjøre? Ikke komme?

Men: I høflighetens navn bør de spørre brudeparet, ikke anta at det uten videre er greit. Så langt det er mulig bør de også skaffe noen som kan passe barnet under vielsen og helst også middagen. Så kan de heller hente moren hvis babyen trenger mat.

Skrevet

Hvis man er bedt med barn: greit. Hvis man er bedt uten: ikke greit. Vi kommer til å be uten barn og forventer at de som er invitert respekterer det. Det blir en voksenfest med drikking og det som hører med, og egner seg dårlig for barn. Man tar ikke med seg barna når man går ut på byen heller, så hvorfor i bryllup? Middagen kan de selvsagt være med på, men de fleste barna synes bare det er gørr kjedelig og har det helt sikkert mer gøy hjemme med barnevakt!

Skrevet

Enig i det, så lenge man ikke ammer, men synes det er forskjell på et spebarn og større barn.

Skrevet
Enig i det' date=' så lenge man ikke ammer, men synes det er forskjell på et spebarn og større barn.[/quote']

Her presiserte hovedinnlegger at hun laget en ny tråd hvor det IKKE er snakk om spedbarn, men større barn, da.

Skrevet

Det blir ikke så mange barn i vårt bryllup, ingen i selve middagen, men til kaffen kl 21 kommer mine kusiner og fettere på 5, 9, 13 og 15. Det er helt greit for meg, det ville vært rart å ikke ha dem der, men jeg har gitt min tante beskjed om at det blir aller mest en voksenfest med bar, slik at hun er forberedt på det. Antagelig ønsker hun å sende barna hjem med barnevakt i 23-tiden, og det er jo greit både for vår egen del og for barnas del.

Gjest Poirot
Skrevet

Jeg personlig vil ikke ha små barn i bryllupet, men nær slekt over 12-13 hade vært greit (for de klarer seg selv).

Nå er det nesten ingen av de vi kjenner som har barn, og de få som er er over 3 år, og de bor i nærheten så de har barnevakt uten problem.

Mao ingen problemstilling for oss.

Gjest Embla s
Skrevet

Jeg syns helt klart det er forskjell på spebarn (0-6 mnd ca) og større barn. Et spebarn blir jo bare med (kan jo ikke så mye annet, og lager ikke vesen av seg) mens eldre barn er en litt annen historie..

Hvis noen ikke ønsker at gjestene skal ha med barn med på fest/middag, syns jeg det er helt ok. Man tar jo vanligvis ikke med barn på voksen-fest heller :wink:

I mitt bryllupp var det en del barn (fra 3 år og oppover). De ble passet på og lagt uten at vi merket noe til de, og det var hyggelig å ha de med. Kunne jeg på forhånd valgt fritt, ville jeg sikkert foretrukket at det ikke ble med barn, men pga lang reise, etc var ikke det noe alternativ.

Skrevet

Vi kommer til å ha syv barn totalt i bryllupet, og de seks som er under 7 år skal være i en egen bygning, rett ved der vi andre sitter, og har to barnevakter og masse aktiviteter å drive med og får servert pølser og is etc. der. Hvis det er noe spesielt kan en av barnevaktene hente en av foreldrene, men de skal ikke fly rundt bordene under middagen. Fetteren min på ti kjenner ikke de andre barna og skal sitte sammen med oss. Han er så voksen og grei at jeg synes bare det er kos at han er med hele veien!

Skrevet

Jeg giftet meg for 3 dager siden, og i vårt bryllup hadde vi 11 barn i alderen 2 til 17 år.

Da jeg selv har 2 barn på 10 og 12, og min mann (herlig å skrive.... :-) ) har to på 3,5 og 14, var det en selvfølge for oss å ha med barna. Min søster har seks barn i alderen 2 til 19 år, og hans søster har 2 på 5 og 11 år.

Barna våre var brudepiker og brudesvenner, og alle barna var med på festen. De storkoste seg og var kjempeflinke. Planen var at de eldste barna på 16 og 17 skulle ta med resten etter kakene og brudevalsen. Dette trodde vi skulle bli rundt 23.00. Men alt tok mye lengre tid enn forventet, så de minste barna dro enda senere. Men det var ingen problemer, og festen startet først for fullt litt utpå natten.

Gjest Muslingen
Skrevet

De to minste i vårt bryllup, er min datter på 2 år og sambos niese på 8 år. De får være med til 7-8 tiden. Regner med at datteren min sovner ganske tidlig, vi skal ha med vognen som hun kan sove i, og litt senere tar min lillesøster på 13 år henne med seg dit de skal overnatte. Ellers vil vi ikke ha noen barn i bryllupet. :) Vi vil ha en skikkelig bryllupsFEST, og det egner seg ikke for barn.

Skrevet

Vi har ikke invitert noen barn i bryllupet. De yngste blir mine brødre på 15 og 17 år. :P Vi ønsker at det blir en voksenfest og det er grunnen.

Skrevet

I vårt bryllup blir det mange barn. De er en naturlig del av familien og derfor en naturlig del av bryllupet. Men forskjellen er vel at vi har vennefest/voksenfest dagen før og middag med familie på lørdagen. Så da blir det jo litt annerledes!!

Gjest Embla s
Skrevet
Den yngste hos oss er 22. :ler:

Oi da, regner med dere tar forhåndsregler :ler:

Skrevet

Tja.. Har to små selv en på 14mnd og en på 4,5år.. Har ikke lyst å utelate dem. Det er jo deres dag også.. Men kunne nesten ikke ta et barnefritt bryllup da 96% av gjestene er tilreisende og tar ferien hit opp også i den tiden. For de som har små barn blir det veldig vanskelig å skaffe seg barnevakter på en plass der de ikke kjenner noen.. SÅ de er hjertelig velkommen. Blir barna lei, ja så blir barna lei. Har to karer som har "lopper" i blodet og blir til å nekte å sitte stille hele middagen. Men utpå kvleden må de hjem. synes ikke at barna hører til når festen begynner å ta av..

Men barna er en naturlig del av vår familie også, kunne ikke tenkt meg at vi skulle hatt det barnefritt.

Skrevet

Vi hadde barn i alle aldere i vårt bryllup, fra 1 år og opp til 11. Og jeg tror det var barna som nesten koste seg mest jeg (bortsett fra oss selv da). Det var også naturlig å ha med disse barna, siden de er like viktig i livene våre som en del av de voksne. Og det var hyggelig å ha dem der.

Skrevet

Gøy å høre at det er så mange forskjellige meninger om dette temaet!

Men denne stusset jeg litt over så jeg må bare få kommentere denne.

Vi hadde barn i alle aldere i vårt bryllup' date=' fra 1 år og opp til 11. Og jeg tror det var barna som neste koste seg mest jeg (bortsett fra oss selv da). Det var også naturlig å ha med disse barna, siden de er like viktig i livene våre som en del av de voksne. Og det var hyggelig å ha dem der.[/quote']

Vi har selv valgt et barnefritt bryllup, men det betyr jo så absolutt ikke at barna i familien ikke er veldig viktige i livene våre - for det er de jo! Årsaken for vår del er mer det at barna sannsynligvis ville kjedet seg noe voldsomt under middagen, som jo blir en stor del av festen, og etter middagen er det jo bar osv. så det egner seg jo heller ikke noe særlig for barn.

Vet hvordan de pleier å sitte å mase om å få gå fra bordet til vanlig (og da etter 15 minutter, så hvordan skulle det gå etter 3-4 timer....).

Så jeg stusser veldig på dette med at barna koste seg mest i deres bryllup. All ære for at dere for at dere fikk til dette, men hvordan... - arrangerte dere noe spesielt for barna?

For som sagt, det at vi ikke har med barna på vår fest er nesten mer av hensyn til barna selv enn til oss.

Ikke ment som noe kritikk til deg dette her (håper ikke du oppfatter det slik :) ), men bare fikk det ikke helt til å rime med hva vi har diskutert med andre..

Skrevet

Vi hadde to barn med i bryllupet. De er 5 og 9 år. De oppførte seg eksemplarisk i bryllupet. De satt i ro ved middagsbordet i 2 og en halv time og de holdt ut helt til kl. 23.00.

Kjempebra gikk det.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi har ikke barn selv, og vi har heller ingen barn i aller nærmeste familie, altså ingen nieser eller nevøer.

Derfor hadde vi ikke lyst til å ha med barn på bryllupsfesten. Til de av slektningene og vennene våre som har barn, skrev vi rett og slett bare de voksnes navn i invitasjonene. Alle har da faktisk forstått at det kun er foreldrene som er invitert. Og foreldrene har klart å skaffe barnevakter til barna som er fra halvannet til ti år gamle.

Tror kanskje ikke barna hadde hatt det mest gøy i bryllupet. Og foreldrene synes kanskje det er deilig med en barnefri kveld.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...