Gå til innhold

Negative og positive erfaringer med NAV

Anbefalte innlegg

Skrevet

Både på godt og vondt Noen som har noen nav-opplevelser å dele?

Første gang jeg kom inn på et nav-kontor, var jeg selvfølgelig ikke særlig høy i hatten. Jeg var nitten år, og var alvorlig syk. Jeg hadde med meg papirer fra legen min som dokumenterte dette.

Da jeg kom inn til saksbehandler, så hun på meg og sa "Du ser jo helt frisk ut! Hvorfor kan du ikke bare søke jobb som normale folk på din alder". Dette gjorde forferdelig vondt, for det siste i verden jeg ønsket var (så klart) å måtte slutte i jobben og trygle om andres surt betalte skattepenger.

Hun ville ikke en gang se på papirene fra legen, ei heller høre hva jeg hadde å si. Til slutt gav jeg opp, og ba om å bare få fylle ut en søknad på AAP. Da sa hun "Greit, men jeg ser ikke vitsen. Du kommer ikke til å få det uansett".

Jeg fylte ut søknaden, gav den til henne og fikk beskjed om at: "Du får avslaget i posten om ca fire uker", før hun nærmest dyttet meg ut av kontoret.

Fire uker senere, ringte jeg og da kunne nav fortelle meg at den søknaden aldri var blitt levert inn...

Jeg sendte en ny i posten, og etter fire forferdelige måneder uten penger til hverken husleie eller mat (takk gud for gode venner og familie som stilte opp), fikk jeg innvilget AAP...

Skulle gjerne vridd hodet om på den kjerringen... og forsåvidt bedt om en forklaring på hvordan det kan ta fire måneder å behandle søknaden min, for da jeg skulle begynne å studere, og sa at jeg ikke trengte AAP lenger siden jeg skulle ta opp studielån, klarte de å stoppe "pengestrømmen" i løpet av to dager...

Noen andre?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har for det meste bare positivt å si om NAV. Er man syk så overkjører de ikke det.

Anonymous poster hash: 73e3f...2e7
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tja, jeg har bare positive grunner, det aller mest positive er vel at man ikke havner på gata som i andre land :)

Anonymous poster hash: 76f3f...b0d
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har stort sett bare positive opplevelser med NAV.

Men jeg sliter litt med det uendelige byråkratiet.

Sendte de et to-siders brev fra Ullevål, signert av en hel haug mennesker, huket av på riktige plasser og jædijædi.

Jeg derimot hadde bare undertegnet to av tre plasser.

Tok de 6 uker å behandle brevet.

Da sendte det i retur på grunn av manglende underskrift.

Med brevet fulgte det en hel haug av lovtekster

Sendte de samme brevet i retur med underskrift.

Tok de nye 6 uker å behandle.

Ellers synes jeg det er en uting at NAV-klienter ikke får brev/beskjed når de får en ny saksbehandler.

Anonymous poster hash: c16a4...199
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere som synes det er lange saksbehandlingstider på nav må nødvendigvis synes at flere av sakttekronene bør gå til nav så de har råd til å ansette flere slik at saksbehandlingstiden går ned. Problemet er bare at disse skattekronene nødvendigvis må tas fra en plass og hva skal en ta av? Sykehus, skoler, avkorte trygda, AAP osv?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har stort sett bare positive opplevelser med NAV.

Men jeg sliter litt med det uendelige byråkratiet.

Sendte de et to-siders brev fra Ullevål, signert av en hel haug mennesker, huket av på riktige plasser og jædijædi.

Jeg derimot hadde bare undertegnet to av tre plasser.

Tok de 6 uker å behandle brevet.

Da sendte det i retur på grunn av manglende underskrift.

Med brevet fulgte det en hel haug av lovtekster

Sendte de samme brevet i retur med underskrift.

Tok de nye 6 uker å behandle.

Ellers synes jeg det er en uting at NAV-klienter ikke får brev/beskjed når de får en ny saksbehandler.

Anonymous poster hash: c16a4...199

Å behandle en søknad tar selvfølgelig lengre tid en å bare skulle stanse en ytelse, saksbehandler skal jo tross alt undersøke om en har rettigheter i forhold til en ytelse, dokumentasjoner innhentes, kanskje en samtale med lege, søknadsgrunnlag skal ses opp mot loven, arbeidsevnevurdering skal skrives, gjerne ha en samtale med bruker ++++ osv.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har omtrent bare positive erfaringer med nav. Har ikke opplevd umenneskelig lang behandlingstid eller frekke ansatte. Har opplevd hjelpsomhet hele veien.

Joda, har vel opplevd litt feilinformasjon nå og da. Litt kluss i utbetalinger, men ikke noe som ikke er blitt ordnet opp i innen rimelig tid. Men så er jeg en person som sjekker opp så mye som mulig før jeg sender søknad eller noe sånt, nileser regelverket så jeg vet mine rettigheter og hva jeg kan forvente av nav. Feilinformasjonen jeg har fått har derfor heldigvis ikke ført meg i uføre.

Alltid når jeg har tatt kontakt har jeg fått den hjelpen jeg har trengt.

Anonymous poster hash: dfe07...173
AnonymBruker
Skrevet

Har heldigvis kun trengt hjelp fra nav i forbindelse med 3 sykemeldinger hittil.

Hver gang har de jeg snakket med vert ytterst hjelpsomme, hyggelige og funnet fine løsninger som har hjulpet meg. Det har vært snakk om kluss fra arbeidsgiver, hver gang, som har medført at nav ikke kunne utbetale sykepenger til meg. Dette har de løst smidig.

En gang jeg pratet i telefonen med ei fra nav så takket jeg så mye for hjelpen og skrøt av den utmerkete hjelpen jeg alltid opplevde til de, og damen på andre enden ble så glad at det hørtes ut som hun var på gråten.

Så fra meg får de topp score!

Anonymous poster hash: 5a4dd...d2e
Skrevet (endret)

Dum som jeg var ville jeg ta ett friår og jobbe. Søkte og søkte men fikk ingenting. Ble sendt på jobbsøkekurs hos nav til tross for at jeg hadde hatt et knippe andre jobber før.

Vi fikk 4 timer på å skrive CV. Min var jo ferdig fra før, men jeg fikset den da litt. Brukte vel sikkert en times tid på det. Så satt jeg der da, resten av dagen og hang på internettsider og tok flere røykepauser. Var mange sånne dager, da jeg gjorde det jeg skulle for så og kjede meg resten av dagen.

Vi hadde "liksomintervju" og jeg fikk gode tilbakemeldinger. Vi ble lovt å bli tatt med på en runde rundt i byen og levere åpne søknader men det skjedde ikke.

Fikk ikke en dritt hjelp. Jeg trengte ikke hjelp med å søke jobb, jeg trengte en jobb. Visste alt fra før som vi lærte på kurset.

Syns egentlig ikke det var så ille i starten å være arbeidsledig men ikke i helvete om jeg skal tilbake til det der.. Jeg har angst for nav.

Endret av Kjempeliten
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har både positive og negative opplevelser med Nav.

Sykepenger tok 13 uker før der ble orden på. Ringte hver uke, og fikk forskjellige svar på hvorfor. Og at pengene sto utbetaling at de kom om noen dager... Bare kluss.

Når jeg skulle over på ufør tok det rekordkort tid, og jeg fikk masse hjelp. Siden jeg ikke kunne bevege meg ut kom saksbehandler hjem til meg for å ha møte.

De gangene jeg opplever ekstra service så gir jeg beskjed om det og gir ros.

Ellers har vel alle andre søknader blitt behandlet innen den tiden det er sagt det skal.

Anonymous poster hash: 9947d...909

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har både gode og dårlige erfaringer med Nav. Mest gode. De fleste saksbehandlerne har gjort sitt beste men de vet ofte lite om min diagnose og det har derfor vært vanskelig å få riktig hjelp. Den verste opplevelsen var da en saksbehandler mente at jeg ikke var syk, og hun ga meg langt under normalt beløp i sosialstønad for å tvinge meg ut i jobb. Resultatet ble at jeg måtte gå rundt og samle tomflasker for å få råd til mat. På den andre siden har vi saksbehandlerne som har gått langt for å hjelpe og som har informert meg om ytelser og støtte som jeg ikke har visst om. Jeg har også fått hjelp til å fylle ut søknadsskjemaer, skaffe bolig og håndtere økonomien.

Anonymous poster hash: 8ef4d...d88
AnonymBruker
Skrevet

Både på godt og vondt Noen som har noen nav-opplevelser å dele?

Første gang jeg kom inn på et nav-kontor, var jeg selvfølgelig ikke særlig høy i hatten. Jeg var nitten år, og var alvorlig syk. Jeg hadde med meg papirer fra legen min som dokumenterte dette.

Da jeg kom inn til saksbehandler, så hun på meg og sa "Du ser jo helt frisk ut! Hvorfor kan du ikke bare søke jobb som normale folk på din alder". Dette gjorde forferdelig vondt, for det siste i verden jeg ønsket var (så klart) å måtte slutte i jobben og trygle om andres surt betalte skattepenger.

Hun ville ikke en gang se på papirene fra legen, ei heller høre hva jeg hadde å si. Til slutt gav jeg opp, og ba om å bare få fylle ut en søknad på AAP. Da sa hun "Greit, men jeg ser ikke vitsen. Du kommer ikke til å få det uansett".

Jeg fylte ut søknaden, gav den til henne og fikk beskjed om at: "Du får avslaget i posten om ca fire uker", før hun nærmest dyttet meg ut av kontoret.

Fire uker senere, ringte jeg og da kunne nav fortelle meg at den søknaden aldri var blitt levert inn...

Jeg sendte en ny i posten, og etter fire forferdelige måneder uten penger til hverken husleie eller mat (takk gud for gode venner og familie som stilte opp), fikk jeg innvilget AAP...

Skulle gjerne vridd hodet om på den kjerringen... og forsåvidt bedt om en forklaring på hvordan det kan ta fire måneder å behandle søknaden min, for da jeg skulle begynne å studere, og sa at jeg ikke trengte AAP lenger siden jeg skulle ta opp studielån, klarte de å stoppe "pengestrømmen" i løpet av to dager...

Noen andre?

Etter og ha vært syk lenge sa Nav jeg skulle søke AAP. Gjorde det og fikk en saksbehandler jeg og som mente det ikke feilte meg noe. Enda jeg hadde et lass med papirer. Etter masse krangling via brev hvor saksbehandler gang etter gang tilbakeviste min sykdom så fikk jeg AAP. Nav fikk masse pes fra klageinstansen at de hadde ikke behandlet min søknad korrekt og ba de ta saken opp på nytt. De påpekte og alle dokumentene som var levert inn, men ikke lest av nav !!!! Min lege skrev 3 brev til de at jeg var for syk men at på sikt ville jeg blir friskere. For og gjøre en lang historie kort så ordna alt seg. Men er sjokkert over hvordan jeg ble behandla siden jeg var så syk.

Anonymous poster hash: f6ac7...be5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare opplevd dritt med nav omtrent.. Leverte inn søknad på dagpenger 18des. i fjor og hadde krav på det basert på inntekten min fra 2012. Desverre klarte navkontoret å "glemme" å sende inn dokumentene mine eller noe slikt før i januar så jeg fikk avslag pga jeg ikke hadde tjent nok i 2013-.-

Da bedriften jeg jobbet i gikk konkurs fikk jeg beskjed om at jeg hadde sløst med pengene mine og derfor ikke fikk lov å få sosialstønad.

Jeg har blitt kalt lat, uvitende, dum :( samt fått spørsmål om jeg tror penger "vokser på trær" :sjokkert: ... I tillegg ba de meg flytte hjem til mamman min (noe jeg ikke får lov til) selv om jeg faktisk er 24 år, ferdig med vgs og har vært selvhjulpen i 6 år.. Er ikke lett å være i tidlig tyveårene tydeligvis. Man får bare stempel på seg som naver med en gang man ber om hjelp, uavhengig av om man faktisk har jobbet og stått på resten av livet sitt... :vetikke:

Anonymous poster hash: 78f2d...67e
AnonymBruker
Skrevet

Har både positive og negative erfaringer med Nav, men sånn er det jo med alt. Jeg er uansett glad for at vi har Nav:)

De negative sidene handler egentlig om udugelige nav ansatte, men på den andre siden, det finnes udugelige kassedamer også. Nav telefon er fantastisk, de kan jo alt!!! Mer enn lokal kontorene, man får jo alltid beskjed om å ringe isteden for.

Anonymous poster hash: cb816...bcd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...