AnonymBruker Skrevet 29. juli 2014 #1 Skrevet 29. juli 2014 Et litt slitsomt problem.. Jeg har en hannkatt på ca 5 år, jeg fikk han fra dyrebeskyttelsen da han var omtrent 2. Han var kastrert før jeg fikk han, men jeg vet ikke når det skjedde. I alle fall, når han en sjelden gang blir liggende i fanget mitt begynner han å trampe med lappene og bakparten hans rister. Dette pågår et par minutter før han begynner å vaske seg nedentil og han hopper bort fra sofaen. Han kommer altså opp i fanget mitt bare for å jokke på meg. Er det noen som har noen ideer til hvordan jeg kan venne han av dette? Jeg er ikke så flink med katteadferd dessverre. Anonymous poster hash: 49016...582
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2014 #2 Skrevet 29. juli 2014 Det at han tramper med labbene betyr veldig ofte at han koser seg. Min katt f.eks. gjør det på et spesielt teppe. Anonymous poster hash: 79859...d36
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2014 #3 Skrevet 29. juli 2014 Det at han tramper med labbene betyr veldig ofte at han koser seg. Min katt f.eks. gjør det på et spesielt teppe. Anonymous poster hash: 79859...d36 Det forstår jeg, men det er ikke kun stamping, det skjer alltid med risting/jokking i tillegg. Anonymous poster hash: 49016...582
Sphynx Skrevet 16. august 2014 #4 Skrevet 16. august 2014 Min pus har også dette problemet... Eller for han er det vel ikke et problem, det er mer et problem for meg Han har hudfetish da, så han suger på huden min, gjerne på armene imens han trør og koser seg...heeeelt til han ikke klarer å sitte i ro lengre og han begynner å jukke på meg. Da tar jeg han jo bort og da tar han saken i egene hender/munn.... hehe. Min pus er derimot ikke kastrert, men han har holdt på med dette siden før jeg fikk han. Oppdretteren prøvde virkelig å få han til å slutte, men der er så og si umulig å ta han bort når han først setter i gang. Han blir helt manisk Han vet at jeg alltid tar han bort når han begynner med dette da, så noen ganger prøver han seg på å trø skikkelig saaakte imens han bare sutter av og til med logikken 'om jeg gjør det skikkelig sakte merker hun sikkert ikke noen ting'.... hehe. Veit virkelig ikke hva vi skal gjøre med han Kastrering er ikke et valg da han skal bli brukt til parring.
Aurora M. Skrevet 16. august 2014 #5 Skrevet 16. august 2014 Et litt slitsomt problem.. Jeg har en hannkatt på ca 5 år, jeg fikk han fra dyrebeskyttelsen da han var omtrent 2. Han var kastrert før jeg fikk han, men jeg vet ikke når det skjedde. I alle fall, når han en sjelden gang blir liggende i fanget mitt begynner han å trampe med lappene og bakparten hans rister. Dette pågår et par minutter før han begynner å vaske seg nedentil og han hopper bort fra sofaen. Han kommer altså opp i fanget mitt bare for å jokke på meg. Er det noen som har noen ideer til hvordan jeg kan venne han av dette? Jeg er ikke så flink med katteadferd dessverre. Anonymous poster hash: 49016...582 Er dette virkelig et slitsomt problem for deg? Det er nå engang slik at selv om katter er kastrerte så kan de ha mye av hannkatten i seg (det avhenger selvsagt noe av i hvilken alder de blir kastrert). Han kan også ha noe høyt testosteronnivå. Det er ikke noe "galt med" katten av den grunn, med mindre det skjer så ofte at det kan betegnes som et adferdsproblem. Og da må det løses som alle andre adferdsproblemer. Man må først og fremst se på om han har nok annen stimuli. Er han ute og får gjøre sine katteting? Blir han lekt nok med? Føler han seg trygg og rolig i omgivelsene sine? Har han et sted å ligge inne som er bare hans (et rolig sted med oversikt, gjerne i høyden)? Sånne ting må du tenke over. Når han ligger på fanget så antar jeg du koser med han? Hvor koser/klør du i så fall? Du bør unngå bakparten (kløe på haleroten, slik mange katter liker, kan trigge det). Når han begynner med denne ristingen, kan du forsøke å avlede med f.eks å leke litt. Er alt ok med han ellers (d.v.s han kjeder seg ikke, er trygg o.s.v) så kan Feliway være noe du kan prøve. Og husk nå at katter ikke er seksuelle skapninger på samme måte som oss..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå