AnonymBruker Skrevet 29. juli 2014 #1 Skrevet 29. juli 2014 Hei, jeg og kjæresten begynner å studere på UIO nå i august. Jeg har arvet 50% av en leilighet verdt 2,6 mill og skal nå kjøpe ut denne parten for 1 mill (Snill onkel). Vil da ha ca 5 k i boliglån per mnd, evt ca 3 k hvis jeg tar avdragsfrihet. Det jeg egentlig lurer på er hvor mye jeg skal ta i leie av kjæresten min. Fellesutgiftene er på 2200 kr, internett rundt 300 kr også blir det selvsagt strøm, men vet ikke helt hvor mye den er på siden vi ikke har flyttet inn enda. Vil ikke at hun skal betale på lånen, så det blir da fellesutgiter hun skal hjelpe til på. Noen innspill? Anonymous poster hash: d8f12...31c
Gjest sens Skrevet 29. juli 2014 #2 Skrevet 29. juli 2014 Hei, jeg og kjæresten begynner å studere på UIO nå i august. Jeg har arvet 50% av en leilighet verdt 2,6 mill og skal nå kjøpe ut denne parten for 1 mill (Snill onkel). Vil da ha ca 5 k i boliglån per mnd, evt ca 3 k hvis jeg tar avdragsfrihet. Det jeg egentlig lurer på er hvor mye jeg skal ta i leie av kjæresten min. Fellesutgiftene er på 2200 kr, internett rundt 300 kr også blir det selvsagt strøm, men vet ikke helt hvor mye den er på siden vi ikke har flyttet inn enda. Vil ikke at hun skal betale på lånen, så det blir da fellesutgiter hun skal hjelpe til på. Noen innspill? Anonymous poster hash: d8f12...31c synes dere skal dele alt på mitten, minus lånet som du sier selv. 1
Gjest lillelarve Skrevet 29. juli 2014 #3 Skrevet 29. juli 2014 Jeg ville latt henne betale halvparten av alle fellesutgiftene om hun skal bo der fast sammen med deg. Så betaler du andre part + lånet. Det er jo bare rettferdig, er det ikke? 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2014 #4 Skrevet 29. juli 2014 Serriøst? TS Anonymous poster hash: d8f12...31c 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2014 #5 Skrevet 29. juli 2014 Del alt på midten utenom lånet, altså inkludert rentene men ikke selve avdragene. På den måten betaler begge for utgiftene samtidig som hun ikke betaler ned på din leilighet. I og med at dette er Oslo så vil dette være veldig lønnsomt for dama di sammenliknet med leiepriser samtidig som du får ferre utgifter i forbindelse med leiligheten. Win - win. Anonymous poster hash: 61106...476 6
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2014 #6 Skrevet 29. juli 2014 Internett 300 Renter på lån (ikke avdrag): ca. 3000 Fellesutgifter 2200 Hvis man legger dette sammen og deler på 2 får man 2750. Synes det er rimelig at hun betaler dette pr. mnd + strøm. Anonymous poster hash: 61106...476 6
Silveri Skrevet 29. juli 2014 #7 Skrevet 29. juli 2014 Fellesutgifter, strøm, internett, oppvarming, kabel-tv, tv-lisens og innboforsikring deles på to. Jeg synes også hun kunne betale halvparten av rentekostnadene på lånet siden det er en kostnad med å bo der som ikke øker din formue, men det er sikkert delte meninger om dette. Avdrag på lånet og utgifter til oppussing og andre ting som øker verdien på leiligheten bør hun ikke være med å betale på.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2014 #8 Skrevet 29. juli 2014 Fellesutgifter, strøm, internett, oppvarming, kabel-tv, tv-lisens og innboforsikring deles på to. Jeg synes også hun kunne betale halvparten av rentekostnadene på lånet siden det er en kostnad med å bo der som ikke øker din formue, men det er sikkert delte meninger om dette. Avdrag på lånet og utgifter til oppussing og andre ting som øker verdien på leiligheten bør hun ikke være med å betale på. Er hun fornuftig, er hun med og betaler halve avdragene og oppussing, mot å få sin del av eiendommen og verdiøkningen og det hun har bidratt med av oppussing i tillegg til nedbetaling av lån, ved et evt brudd eller salg. Må skrives et dokument om dette i såfall. Anonymous poster hash: 78881...f68 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2014 #9 Skrevet 29. juli 2014 Takk for svar, tror jeg deler alt av fellesutgifter pluss renter på to. Avdrag skal hun ikke være med på, heller ikke oppusing. TS Anonymous poster hash: d8f12...31c 1
Gjest Iben Skrevet 29. juli 2014 #10 Skrevet 29. juli 2014 (endret) Er hun fornuftig, er hun med og betaler halve avdragene og oppussing, mot å få sin del av eiendommen og verdiøkningen og det hun har bidratt med av oppussing i tillegg til nedbetaling av lån, ved et evt brudd eller salg. Må skrives et dokument om dette i såfall. Anonymous poster hash: 78881...f68 Er han fornuftig, så begrenser han det til renter og fellesutgifter og beholder leiligheten som han har arvet i sitt navn. Endret 29. juli 2014 av evnukken 5
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2014 #11 Skrevet 29. juli 2014 Igjen: Renter er en kostnad ved å ha lån, ikke ved å bo. Det er ikke rettferdig at hun skal betale renter på hans lån. Lånet er ene og alene hans ansvar. Anonymous poster hash: 7e6fb...b3a 3
notebook Skrevet 29. juli 2014 #12 Skrevet 29. juli 2014 Til Siste skribent. Det er rettferdig for alternativet er at man tar gjengs husleie i området for lik leilighet og deler på 2 + at man deler på strøm og andre faste kostnader. Noe som vil blir dyrere for dama hans. Ergo er det svært rettferdig for begge parter og som nevnt ovenfor vinn vinn for begge to. Og ingen ting og bli uenig om og dessuten såpass lav "leiesum" for henne at hun kan spare opp egenkapital til di skall kjøpe seg noe sammen evt kjøpe seg inn i hans bolig. 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2014 #13 Skrevet 29. juli 2014 Skal hun betale halvparten av rentekostnadene så må du trekke fra 28% som er ditt skattefradrag. Jeg ville heller ha sagt husleie og 2500 -3000 i mnd i Oslo er billig. Strøm kommer i tillegg.Anonymous poster hash: 95dec...4ad
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2014 #14 Skrevet 29. juli 2014 Jeg ville latt henne betale halvparten av alle fellesutgiftene om hun skal bo der fast sammen med deg. Så betaler du andre part + lånet. Det er jo bare rettferdig, er det ikke? Sånn at hun har bor helt gratis? Det er jo ikke rettferdig det. Anonymous poster hash: 043b5...281 2
Gjest Blondie65 Skrevet 29. juli 2014 #15 Skrevet 29. juli 2014 Det er ikke vanskelig å argumentere for at hun bør betale halvparten av alle kostnader (inkludert renter, ekskl. avdrag) da alternativet ville vært å leie en bolig til markedspris. Den eneste kostnaden man holder utenfor er avdragene - det tilsvarer hans tvungne sparing. Rentekostnaden er hans kostnad ved å bo, grunnen til at de deler denne er jo nettopp fordi de begge slipper leiemarkedet. Man kan argumentere for at rentekostnaden bør være fratrukket skattefordelen han får.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2014 #16 Skrevet 29. juli 2014 Hva om jeg ikke kommer til å jobbe over frikortgrensen da? TS Anonymous poster hash: d8f12...31c
Gjest Blondie65 Skrevet 29. juli 2014 #17 Skrevet 29. juli 2014 Hvis du ikke skatter har du heller ikke skattefradrag for rentene. Da er det selvsagt hele rentebeløpet som deles på to som kostnad.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2014 #18 Skrevet 29. juli 2014 3750 + strøm. Anonymous poster hash: 68ad5...77a
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2014 #19 Skrevet 29. juli 2014 Kan du ikke spørre om hun heller vil betale i naturalia? :-) Anonymous poster hash: 20671...6c9
nojac Skrevet 29. juli 2014 #20 Skrevet 29. juli 2014 Hvor mye sparer hun på å flytte inn hos deg? (I forhold til å leie en passende bolig alene) Del dette beløpet på 2, slik at dere tjener like mye på samboerskapet. Hva du betaler i avdrag og renter, om du har arvet eller kjøpt og om onkel er snill eller slem har ingen betydning for dette regnestykket. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå