Baggar1 Skrevet 29. juli 2014 #1 Skrevet 29. juli 2014 Hei! Dette er kanskje et spørsmål for økonomi gruppen, men gjelder også meg + typen og hans leilighet. Jeg har flyttet inn til typen min, i hans leilighet som han eier. ( Bodd her siden februar 2014) Han betaler vel rundt 9000kr i måneden ned på lånet på leiligheta. Han har valgt så mye for betale den fort ned. Jeg har disse månedene betalt han 5500 kr i måneden. Dette skal liksom dekke utgifter som strøm, tv, og lingende + "leie". Det jeg har fått høre nå av personer rundt meg, at det er dumt å betale hn, slik at jeg hjelper han med å betale ned på hans lån. Hvis det skulle bli slutt, så får ikke jeg noe ut av dette. Jeg har valgt å ikke kjøpe meg inn i leiligheta enda, siden vi vurder å kjøpe hus sammen om 6-12 måneder, og det koster rundt 15 000kr. Hva tenker dere om dette? Er det rettferdig at jeg betaler såpass mye? Jeg klarer ikke å samle tankene helt om hva jeg tenker blir "rett", derfor søker jeg hjelp og tips her!
Cocogirl Skrevet 29. juli 2014 #2 Skrevet 29. juli 2014 Jeg bor sammen med typen, betaler ikke noe av leia! Kun mat og meg sjøl... Ikke gå i den fella 4
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2014 #3 Skrevet 29. juli 2014 Du skal naturligvis betale noe, det er ingen som har rett til å bo gratis. Men jeg synes kanskje det høres litt mye ut. Du bør betale sånn at begge tjener på det - han får litt kompensasjon for å ha en ekstra person i hus, og du bør betale mindre enn det du ville gjort om du bodde for deg selv. Sånn at du også kan spare litt til fremtidig egenkapital. Anonymous poster hash: 388d1...bfe 16
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2014 #4 Skrevet 29. juli 2014 Han slipper billig unna da, 3500 i mnd liksom?!Anonymous poster hash: 63305...b39 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2014 #5 Skrevet 29. juli 2014 wow.... det var MYE! Anonymous poster hash: ff4ac...8eb 6
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2014 #6 Skrevet 29. juli 2014 Det er selvsagt helt fair at du skal betale en viss leie, men ikke at du skal hjelpe ham å nedbetale lånet. Hva er hans samlede kostnader til leiligheten i måneden? Inklusive eventuell husleie. Og er de 9000 både avbetaling og renter, og i tilfellet hvor mye er hva? Anonymous poster hash: 12e66...131 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2014 #7 Skrevet 29. juli 2014 Hei! Dette er kanskje et spørsmål for økonomi gruppen, men gjelder også meg + typen og hans leilighet. Jeg har flyttet inn til typen min, i hans leilighet som han eier. ( Bodd her siden februar 2014) Han betaler vel rundt 9000kr i måneden ned på lånet på leiligheta. Han har valgt så mye for betale den fort ned. Jeg har disse månedene betalt han 5500 kr i måneden. Dette skal liksom dekke utgifter som strøm, tv, og lingende + "leie". Det jeg har fått høre nå av personer rundt meg, at det er dumt å betale hn, slik at jeg hjelper han med å betale ned på hans lån. Hvis det skulle bli slutt, så får ikke jeg noe ut av dette. Jeg har valgt å ikke kjøpe meg inn i leiligheta enda, siden vi vurder å kjøpe hus sammen om 6-12 måneder, og det koster rundt 15 000kr. Hva tenker dere om dette? Er det rettferdig at jeg betaler såpass mye? Jeg klarer ikke å samle tankene helt om hva jeg tenker blir "rett", derfor søker jeg hjelp og tips her! Bli enige om hvor mye av den summen som er leie, og lag en skriftlig avtale, samboerkontrakt el.l., der ditt bidrag til å betale ned hans lån, er noe som du har investert i leilligheten, og som du skal ha tilbake ved samlivsbrudd. Snakk med din bankkontakt/ lånerådgiver ang råd om hva som er best for deg. Jeg ville i steden for å betale han leie, spart opp egenkapital som kommer godt med den dagen du/ dere skal kjøpe leiilighet/ hus Anonymous poster hash: 8a9cb...157
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2014 #8 Skrevet 29. juli 2014 Det er en ting at du ikke skal sitte i "fella" og betale ned på hans lån, men samtidig er det urettferdig at han skal bruke sin inntekt til å huse deg. Jeg mener det riktige er at du betaler husleie, men da i et litt mer komplisert regnestykke. 50% av hans renteutgifter, 50% av omkostninger (strøm, internett, vann, renovasjon), + en gitt sum i slitasje/løpende vedlikehold. Feks. 500kr per mnd. Anonymous poster hash: b5f35...3aa 10
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2014 #9 Skrevet 29. juli 2014 Jeg synes ikke det høres rimelig ut at du skal betale en leie som tilsammen utgjør over halvparten av utgiftene hans ved låne. JA - som leietaker hos kjæresten så skal du betale for deg, men slik som det er nå så tjener jo han fett på at du bor der, og det er jo heller ikke riktig. Jeg ville foreslått å forhandle frem en ny leie. For eksempel halvparten av "forbruksutgifter" som tv/internett, estimert strømforbruk, renovasjon osv. + 1-2000 kroner i tillegg. Det burde være mer enn fair nok. Anonymous poster hash: 10b6b...f39 3
Baggar1 Skrevet 29. juli 2014 Forfatter #10 Skrevet 29. juli 2014 Det er selvsagt helt fair at du skal betale en viss leie, men ikke at du skal hjelpe ham å nedbetale lånet. Hva er hans samlede kostnader til leiligheten i måneden? Inklusive eventuell husleie. Og er de 9000 både avbetaling og renter, og i tilfellet hvor mye er hva?Anonymous poster hash: 12e66...131 Jeg har ikke helt kontroll over det.. Kanskje jeg får ta det opp med han for å høre om han er enig.. Men dette er litt vanskelig å ta opp med han synes jeg..
Gjest Nori Skrevet 29. juli 2014 #11 Skrevet 29. juli 2014 Ingen kan forvente å bo gratis, men jeg synes summen du betaler er litt i høyeste laget. Jeg hadde forhandlet ned summen med ca 1000-1500 kroner avhengig av hva de reelle utgiftene for strøm, TV, internett faktisk er.
Gjest chisandra Skrevet 29. juli 2014 #12 Skrevet 29. juli 2014 Hvordan har dere kommet frem til den summen?
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2014 #13 Skrevet 29. juli 2014 Jeg synes det blir smålig om man ikke betaler. Om man virkelig tror intensjonen til partnerern er å få betalt ned på lånet for en periode er man sammen med feil person. Hadde du ikke bodd der, hadde du leid et annet sted. Du skal jo ikke bo gratis heller? Om det er så viktig for dere dette så flytt enten ut eller ha det som et krav å få kjøpt derre inn.Anonymous poster hash: 7f1cb...7a8 4
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2014 #14 Skrevet 29. juli 2014 Jeg har ikke helt kontroll over det.. Kanskje jeg får ta det opp med han for å høre om han er enig.. Men dette er litt vanskelig å ta opp med han synes jeg.. Hvorfor er det vanskelig? Anonymous poster hash: 8a9cb...157 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2014 #15 Skrevet 29. juli 2014 Hvor stor er leiligheten? Hvor ligger den, hva er markedsverdien? Synes 5500 kr var litt mye, det er gjerne hva men ville tatt for å leie ut et rom til en fremmed.Anonymous poster hash: 29e2d...67c
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2014 #16 Skrevet 29. juli 2014 Hvor stor er leiligheten? Hvor ligger den, hva er markedsverdien? Synes 5500 kr var litt mye, det er gjerne hva men ville tatt for å leie ut et rom til en fremmed.Anonymous poster hash: 29e2d...67c Husk at den del av summen er felles utgifter som strøm m.m. Anonymous poster hash: 8a9cb...157
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2014 #17 Skrevet 29. juli 2014 Jeg Eide leilighet da kjæresten flyttet inn hos meg. Hadde boutgifter på omtrent 10000 i mnd. Av dette var 1500 nedbetaling, 2000 husleie og resten renter. Den delen som er nedbetaling, skulle han selvsagt ikke betale, da det ville vært akkurat som å overføre penger direkte til min sparekonto. Husleien synes jeg det er rimelig å dele i to, og rentebeløpet er det rimelig at jeg betaler litt mer av enn han. Vi endte opp med at han betalte meg 3000 i mnd, pluss at vi selvsagt delte utgifter til mat, strøm, tv etc likt.Anonymous poster hash: 12e66...131
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2014 #18 Skrevet 29. juli 2014 Husk at den del av summen er felles utgifter som strøm m.m.Anonymous poster hash: 8a9cb...157 Like fullt er det mye. Ts kunne bodd i et kollektiv og betalt mindre enn dette. Blir merkelig at det skal være dyrere for henne å bo med typen enn det ville vært å bo med noen venninner. Det beste er å gjøre det slik at begge tjener på det. Med 5500 kr i mnd tjener han altfor mye på dette og hun tjener ingenting. Har vært i en lignende situasjon og da ble vi egne om 3000 kr.Anonymous poster hash: 29e2d...67c 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2014 #19 Skrevet 29. juli 2014 Man skal jo betale noe, men du skal ikke betale ned på hans boliglån, det blir helt feil syns jeg iallefall. Er viktig å ikke gjøre det i tillfelle det skulle bli ett brudd. Da sitter du igjen med å ha brukt mye penger på å hjelpe han med å betale ned uten å få noe igjen for det selv. Jeg har samboer og bor i hans leilighet som han eier. Jeg hjelper ikke han med å betale ned på hans boliglån, men vi deler alle fellesutgifter på to. Så jeg bidrar til å dekke strøm, tv, internett osv, noe som er rettferdig siden jeg også bruker det Jeg syns 5500 kr i mnd hørtes mye ut. Her er fellesutgiftene på ca. 5000 kr i mnd og det blir 2500 kr på hver. Vet det varierer fra sted til sted, men det hørtes mye ut. Anonymous poster hash: 77eec...973
Baggar1 Skrevet 29. juli 2014 Forfatter #20 Skrevet 29. juli 2014 Hvorfor er det vanskelig? Anonymous poster hash: 8a9cb...157 Jeg vet ikke, liker bare ikke å ta opp slike ting.. Men jeg skal ta å høre. Etter alle disse gode tilbakemeldingene fra dere, så kommer jeg til å høre om å betale mindre.. og heller spare opp til egen kapital. Jeg vil betale, det er helt rettferdig, bare litt mindre..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå