*Kaisa* Skrevet 28. juni 2004 #1 Del Skrevet 28. juni 2004 Lurte på om det står noe sted om eventuelle regler for å kjøre barna i helger når mor og far er sklit..? eksen til mannen min skal flytte forholdsvis langt fra oss. For de aller fleste er det nok helt naturlig å dele på dette..men ikke her. Avstanden mellom faren og barna blir ca 10 mil. eksen mener at så lenge det er vi som skal ha ungene to helger i mnd, så får vi jammen hente de også. Hun kan jo selvfølgelig sette de på toget, det er de store nok til, men togbiletten den får vi værsågod å betale.. Er dette riktig?? Selvfølgelig problemet er ikke stort, men det er prinsippet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Far til 2 Skrevet 28. juni 2004 #2 Del Skrevet 28. juni 2004 Du sier at problemet ikke er stort, men du tar desverre feil. Problemet er stort. KJEMPESTORT. For det vil sansynligvis medføre at barna mister viktig kontakt med faren sin, et problem mange sliter med i ettertid. Og jeg ser ikke bort ifra at det kan medføre at de (barna) som voksne også velger å flytte bort med/fra barna når det er deres tur til å bli foreldre. På sett og vis vil jeg si at vi lærer opp barn til å begrense eget/andres ansvar/omsorg for barn. Men om vi ser på det konkrete problemet du beskriver er det slik at samværsforelder sitter igjen med svarteper mht transport av barna. Det er med andre ord samværsforelder som pålegges dette i mange tilfeller slik at omsorgsforeldre kan vise begrenset forståelse for barn og den andres forelder i utgangspunktet. Om en velger å gå til domstolene (noe jeg ikke anbefaller i utgangspunktet) KAN retten dømme det slik at foreldrene blir likeverdig ansvarlig for transporten. Når det kommer til kostnadene er det slik at foreldrene ihht loven skal dele disse kostnadene iforhold til inntekt. Også dette KAN dømmes slik at en av foreldrene får alle kostnadene. I utgangspunktet mener jeg at den som flytter bør betale kostnadene (og ikke slik som i Metteflette's tilfelle i en annen tråd på denne siden hvor hun har betalt store deler av samværskostnadene OG OPPHOLDET). Desverre er det ikke slik at den som flytter har et slikt ansvar. Å sikre barn samvær er nesten likt fordelt (med unntak av det å få gjennomført transporten som er samværsforelders ansvar). Håper dere finner en god løsning som sikrer barna mye samvær i fremtiden tiltross for at bostedsforelder velger å fraskrive seg et slikt ansvar ved å flytte så langt. Far til 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 28. juni 2004 #3 Del Skrevet 28. juni 2004 Regeleverket sier følgende: Utgiftene ved samværsreiser skal deles ihht. foreldrenes inntekt. Samværsforelder er pliktig å hente/bringe, dersom ikke annet er avtalt. Mao: dere kan ikke forlange annet enn at mor deler på utgiftene når barna skal på samvær. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 2ne Skrevet 28. juni 2004 #4 Del Skrevet 28. juni 2004 Synes personlig ikke at prinsipper skal ligge til grunn for avtaler helt blindt. Hadde jeg vært pengesterk ville jeg uten å blunke gitt avkall på bidrag, betalt alt og blåst i prinsippet om at "han er faren, han får betale han også". Det viktigste er at det er minst mulig grunner til konflikt, så samvær og kontakten mellom barna og foreldrene uansett samværsordning, kan forløpe uten gruff... Hvis du selv mener det ikke er et stort problem, ville jeg laget minst mulig problem av det. For øvrig finnes det jo kjøreregler, ja, så hvis du kontakter trygdekontoret vil de kunne gi deg informasjon om hva de legger til grunn for å dele på slikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nessi Skrevet 28. juni 2004 #5 Del Skrevet 28. juni 2004 Venninna min fikk beskjed om at hun kunne kreve eksen for kjørepenger, hvis hun både hentet og kjørte barna når de er hos henne (de bor hos faren til daglig). Reisepengene skal deles. Dette synes jeg faktisk er det eneste rettferdige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå