Gå til innhold

øyeoperasjon som gikk galt - krav på erstatning?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min hadde tatt laseroperasjon for 6 måneder siden.

Etter dette har han fått smerter i øynene, ofte hodepine og ser dårligere.

De som har foretatt selve operasjonen nekter å ta ansvaret og mener at det vil gå seg til.

I mellomtiden har han måttet skaffe seg nye briller.

Har han krav på erstatning? Han ønsker en ny operasjon, men vil ikke tilbake de som opererte han. Kan vi på noen som helst måte få dette dekket?

Anonymous poster hash: d161b...2d9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva står det om mulige komplikasjoner på skjemaet han underskrev før operasjonen?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han kan trolig søke om erstatning via Pasientskadeerstatningen, men litt usikker på om dette gjelder privat behandlinger, eller om det kun er offentlige.

Han har trolig ikke rett på erstatning, da jeg antar de fleste sykehus har informert om mulig risiko ved inngrepet. Jeg har tatt privat inngrep selv og ble informert opp og ned i mente om mulige bivirkninger og mulig risiko (inkludert risiko for dødsfall mens i narkose), og fordi jeg er informert om dette i forkant, så har jeg dermed sagt meg villig til å ta den risikoen når jeg velger inngrepet likevel.

Det jeg ville gjort i dette tilfellet, er å kontakte forbrukerrådet, og spurt dem om råds, om dere har noe å komme med feks ved å kreve klinikken for å betale for reelle utgifter, som til nye brilleinnkjøp.

Jeg synes dog det er litt merkelig at de ikke tar ham inn på ny konsultasjon og forsøker å korrigere dette, for de fleste privatklinikker (dette er trolig utført privat?) er meget opptatt av ryktet sitt, da de tjener mer på omdømme enn de gjør på annen markedsføring her til lands.

Anonymous poster hash: 5b17d...f7e
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

PS: Han kan nok neppe kreve dem å betale for inngrepet gjort på ny på en annen klinikk. Har de tilbudt ham å korrigere inngrepet på egen klinikk, så har de egentlig gjort det de skal...

Anonymous poster hash: 5b17d...f7e
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

NPE har også ansvaret for private klinikker, så er det slått fast :-)

Hvorvidt han hat krav på erstatning kommer an på. Ta kontakt med pasientombudet i fylket, de kan veilede dere videre. Både hvorvidt det er vits å søke erstatning fra npe eller kreve ny operasjon.

Og selv om man kjenner til risiko ved operasjonen, så fratar ikke dette operatøren for ansvar om det som skjer ikke er kjente og bivirkninger som forekommer ofte. Dessuten finnes det også andre grunnlag for å få erstatning. Nå får kun 1/3 av de som søker medhold.

Anonymous poster hash: 5cce7...47d

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

Jeg skal kontakte NPE for å høre. Vi har ikke fått tilbud om korrigering, da de mener at dette går seg til. Vi har nå ventet i 6måneder og ser ingen tegn til bedring.

Mannen har ikke klart å jobbe fullt siden operasjonen. Det er for farlig for han å jobbe.

Anonymous poster hash: d161b...2d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...