Gå til innhold

Har sykemelding men får ikke betalt lønn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte på ny jobb 2.07, ble veldig syk på fredag, og det regnes med at jeg blir sykemeldt ihvertfall 2 uker. Arbeidsgiveren min ringte å sa at jeg kommer ikke til å få sykepenger siden jeg har ikke jobbet i 1 mnd! Kan dette stemme?

hvis det skulle skje å jeg blir sykemledt også noen dager/uker i august, får jeg ikke betalt sykepenger i det hele tatt eller kun frem til 02.08?

Takk

Anonymous poster hash: cb579...953
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Regelen sier dessverre at du må ha vært ansatt i fire uker før du har rett på sykepenger.

Anonymous poster hash: f77b8...b05

Skrevet

§ 8-18.Sykepenger fra arbeidsgiveren

For å få rett til sykepenger fra arbeidsgiveren må arbeidstakeren ha vært ansatt hos arbeidsgiveren i minst fire uker (opptjeningstid).

Lovdata.

AnonymBruker
Skrevet

Ok takk for svar. Men hva hvis jeg blir veldig dårlig også i August? får jeg da betalt etter å ha fylt 4 uker?

Anonymous poster hash: cb579...953
AnonymBruker
Skrevet

Er det så sannsynlig at du blir syk i august også da? De fleste pleier å da å bli sykmeldt maks en gang i året.

Men når det står 4 uker, så menes det at du må ha jobbet 4 uer til sammen såvidt jeg vet. De dagene du har vært syk vil ikke telles med. Er ihvertfall sånn på jobben min.

Anonymous poster hash: 57bfc...65e
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

de fire ukene er opptjeningstid, så dette stemmer. Synes ikke det er "dessverre", tvertimot har vi veldig gode ordninger her i landet

Anonymous poster hash: c4e3f...b9e
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde du jobb før du begynte i den nye jobben? I så fall hat du krav på sykepenger, men fra NAV. Da må du sende kravet til ditt lokale navkontor og så får su sykepenger derfra.

Anonymous poster hash: eacb7...612

AnonymBruker
Skrevet

Kontakt ditt lokale nav kontor og spør.

Anonymous poster hash: 6db74...f40

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...