Gå til innhold

Hvor er hunden din når du er på jobb?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Går den løs hjemmet, er den i bur eller har den et avgrenset området i huset den er i?

Vi har en hund på snart 6 mnd som er en blanding av Golden og Labrador. Han sover i buret om natten (der faller han til ro med en gang og sover helt til neste morgen og gir beskjed om han må gjøre fra seg) Null problem nattestid

Min mann har en del hjemmekontor, men er også avhengig av å reise ut hele arbeidsdager innimellom. Vi har derfor startet burtrening også om dagen, men han slår seg ikke fult så godt til ro da. (men da ser/hører han mannen min)
Vi har forsøkt litt og litt om gangen og han er oppi 2 timer hvor han synes det er ok, men da er det kjedelig og da starter pipingen.

Vi venter da til han ikke piper/bjeffer før han får komme ut igjen.

Bør han kanskje være på et avgrenset område i huset evt. et rom?

Må vi forlate huset for at han skal venne seg til dette?

Alle tips og råd tas i mot med stor takk.

Anonymous poster hash: a62ce...69d
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min er løs i stue og kjøkken. Da har hun tilgang til flere forskjellige underlag å ligge på, samt vannskål, og det er der hun er vant til å være.

Dere burde med tiden sikte på å ha hunden løs, da det ikke er særlig bra hverken fysisk eller mentalt å være begrenset og passivisert i et bur store deler av døgnet. Det kan dog hende det ikke kan gjennomføres fullstendig før han er litt mer voksen. Begynn med å ha ham løs på natta når dere uansett er hjemme, og i svært korte perioder når dere skal bort, når hunden er passe sliten.

Anonymous poster hash: a690d...f95

• Liker 5
Skrevet

Vi har hunden vår i stue og kjøkken når vi er borte.maldri vert noe problem:)

Gjest Artistina
Skrevet (endret)

Hunden ligger på gangen når vi forlater huset uten ham. Der har han sengen sin, vann- og matskål stående.

Stenger da dører til soverommene, bad og stue slik at han ikke har tilgang til hele leiligheten.

Vi går forresten alltid tur med ham før vi går fra ham.

Bur brukes kun i bilen.

Endret av Artistina
Skrevet

Mine hunder har aldri vært i bur. Hverken om natten eller når jeg er borte. Jeg forstår virkelig ikke hvorfor hunder skal bli burdyr :-(

Hunder slår seg bedre til ro uten bur naturligvis. Er det noen grunn til at TS sin hund må være i bur? Er den særdeles destruktiv? Selv destruktive hunder blir mye bedre om de slipper å være i bur.

Det finnes så utrolig mange grunner for at hunder (og andre levende vesner) ikke skal settes i innelåst bur, og mange av de finnes i tidligere tråder her på forumet.

Bur er ikke bra. I Sverige er faktisk bur ulovlig å bruke som oppholdssted for hunder annet enn under transport og når hunden er syk og andre helt speseille tilfeller. Den loven er det mange som jobber for å få i Norge også, så det kan være like greit å trene hundene til å være uten bur så man slipper det senere. Flere hunder kan også utvikle atferdsproblemer med å være i bur.

Her er en link til en blogg som sier mye bra:

http://gooddog.no/2012/11/djur-i-bur/

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Mine hunder har aldri vært i bur. Hverken om natten eller når jeg er borte. Jeg forstår virkelig ikke hvorfor hunder skal bli burdyr :-(

Hunder slår seg bedre til ro uten bur naturligvis. Er det noen grunn til at TS sin hund må være i bur? Er den særdeles destruktiv? Selv destruktive hunder blir mye bedre om de slipper å være i bur.

Det finnes så utrolig mange grunner for at hunder (og andre levende vesner) ikke skal settes i innelåst bur, og mange av de finnes i tidligere tråder her på forumet.

Bur er ikke bra. I Sverige er faktisk bur ulovlig å bruke som oppholdssted for hunder annet enn under transport og når hunden er syk og andre helt speseille tilfeller. Den loven er det mange som jobber for å få i Norge også, så det kan være like greit å trene hundene til å være uten bur så man slipper det senere. Flere hunder kan også utvikle atferdsproblemer med å være i bur.

Her er en link til en blogg som sier mye bra:

http://gooddog.no/2012/11/djur-i-bur/

TS her,

Grunnen til at vi har han i buret om natten er for at det virker som han slapper mer av der.

Han legger seg til å sove med en gang og det er tydelig at han sover tungt og godt. Har vi han i stuen om natten virrer han rundt og det virker som han får for mye å "passe" på og undersøke. Han finner ikke roen skikkelig.

Så det er egentlig eneste grunnen til buret om natten.

Jeg ønsker helst ikke å ha han i buret også på dagen, så vil prøve å finne en annen løsning på dagtid.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her igjen.

Jeg vil gjerne også presisere at buret er stort til han.

Han kan reise seg og bevege seg helt fint i buret.

Takk for link til bloggen, den skal leses :)

• Liker 2
Skrevet

Hunden vår har tilgang på hele huset når den er hjemme alene, men den foretrekker gangen. Legger seg på pleddet sitt før vi drar, og der ligger den å snorker når vi kommer hjem igjen.

Bruker alltid å gå tur med den om morgenen før jobb, og en lengre tur etter middag. Slipper den ut så den får tisse straks jeg kommer hjem fra jobb (eller barna gjør det når de kommer hjem fra skolen).

Håper for hunden sin del at du velger å ikke ha den i bur mens du er på jobb. Bur både om natta og en hel arbeidsdag blir utrolig mye burbruk for en hund! (jeg er forsåvidt motstander av å bruke bur på hunder, unnaket er bur i bil såklart).

Skrevet (endret)

Hunden min er i bur om jeg ikke er hjemme å ikke kan ta han med meg. God plass han har også, så det bekymrer meg ikke, med tanke på at det er kun da han er i buret med mindre han går frivillig inn selv å legger seg der. (Tilgang til vann og vifte i bur, samt som han har leker og alltid noe å knaske på)

Endret av Frk.K
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her,

Grunnen til at vi har han i buret om natten er for at det virker som han slapper mer av der.

Han legger seg til å sove med en gang og det er tydelig at han sover tungt og godt. Har vi han i stuen om natten virrer han rundt og det virker som han får for mye å "passe" på og undersøke. Han finner ikke roen skikkelig.

Hunder er vanedyr, den eneste grunnen til at han finner roen bedre i buret, er at dere har vent ham til det og ubevisst bedrevet rotrening ved hjelp av buret. Det er ikke verre enn å lage en ny vane og trene inn ro utenfor buret også. Begynn som sagt med å ha ham alene løs når han er litt sliten etter en passe lang oppdagelsestur med litt mentaltrening inkludert. (Ikke overdriv, hunden skal ikke løpes i hjel før han skal være alene, da blir han like gjerne overstimulert og koker over - han skal bare være akkurat passe sliten og fornøyd.)

Etter tur går dere inn, setter dere ned i sofaen og slapper av, og venter til hunden har lagt seg ned for å slumre og er rolig. Så forlater dere for en kort stund, eller går og legger dere. Trenger dere oversikt mens hunden er alene, kan dere bruke webkameraet på pc-en og nettsiden ustream.tv, som kan gi dere en live-feed med lyd som dere kan se fra mobilen, og dermed full oversikt over hundens aktiviteter hjemme.

Det er ikke sikkert han kan være alene mange timer og være rolig før han er eldre, noen hunder får en liten "destrueringsfase" i puberteten(e). Da kan det være greit å ha ham i et avgrenset rom der det ikke er noe dyrt han kan ødelegge. Men etterhvert er det faktisk greiest å ha hunden løs i stue og eventuelt andre rom der den normalt oppholder seg, for da trenger man ikke lage noe styr når man drar. Min hund er i stua/kjøkkenet og av og til soverommet til vanlig, så når jeg forlater henne, så kan jeg bare gå uten oppstyr. Jeg trenger ikke vekke bikkja og flytte henne til noe eget "være hjemme alene-sted" - hun ligger i sofaen og slumrer når jeg er hjemme, og hun ligger i sofaen og slumrer når jeg drar bort. Null stress. Da slipper man å lage noe voldsomt skille på "være hjemme sammen med familien og kose seg i stua" og "være alene og være innesperret og miste muligheten til å bytte liggeplasser og bevege på seg".

Anonymous poster hash: a690d...f95

• Liker 6
Skrevet

Hunden min har ett eget rom med en barnegrind festet i døren (slik at jeg slipper å lukke døren). Der har han en sofa, hundeseng, vannskål og litt boltreplass. Hver morgen når jeg tar på meg sko løper han glad og lykkelig inn på rommet sitt og legger seg. Jeg tror han sover hele dagen mens jeg er på jobb.

Skrevet

TS her,

Så det er egentlig eneste grunnen til buret om natten.

Jeg ønsker helst ikke å ha han i buret også på dagen, så vil prøve å finne en annen løsning på dagtid.

Ja jeg forstår. Samtidig er jeg av den mening at en hund som trives bedre med å sove innelåst i et bur, enn å gå fritt har i utgangspunktet et problem. Det er ikke normalt, og om du tenker på det så er det rart om en hund ikke klarer å roe seg ned fordi det er for mye å passe på i et hus/leilighet, når gatehunder og ville hunder har mye større områder å forholde seg til. Om den må "passe på" alt som er, så er det også ikke normalt.

Hunder er det mest tilpassingsdyktige dyret vi har, så derfor kan de læres til så mye og mangt. Også lært hjelpeløshet. Om hunden legger seg og sover i buret så gjør den antagelig det fordi den er vant med det og har lært at det ikke finnes noe alternativ.

Om hunden trives best med buret som hundeseng så kan det likegodt stå åpent, og man bør fjerne døren.

I tillegg har hunden en hel masse behov for å røre på seg når de sover. Jeg har skrevet dette flere ganger før på forumet, og gjentar gjerne:

- de sover 60 % om natten og 40 % på dagtid. Deres søvnmønster er ikke som vårt.

- de rusler gjerne litt rundt, drikker litt vann og skifter liggeunderlag alt ettersom varmt eller kaldt

- de er sosiale sovere og sover best i nærheten/sammen med flokken sin

Mer (interessant) lesning om søvn og søvnbehov kan du finne her:

http://adferdstrening.wordpress.com/2012/02/12/hundenes-sovn-og-sovnbehov/

og her

http://www.innlandethundesenter.no/sover-hunden-din-godt.html

Et godt alternativ i en periode er evt. å ha hunden på et avgrenset område som f.eks i gangen og kjøkkenet. Hunden MÅ ikke være på soverommet eller i stuen, men de bør absolutt få lov til å bevege på seg.

En annen ting er at hunder i bur kan føle seg mer utrygge og utvikle seperasjonsangst. Hunder er også byttedyr i naturen, og mister muligheten til instinktvis å gjemme seg/flykte om de føler frykt. I et bur er dette selvfølgelig ikke mulig. Hunder er også "flinke" til å se ut som de tilsynelantende sover, men egentlig hviler de mer øynene og er ikke så avslappet som det kan se ut til.

Forhåpentligvis ga mine argumenter mening og dere revurderer å kvitte dere med buret helt. Jeg har hatt mange atferdskonsultasjoner med hunder med store problemer hvor eierene har kastet ut buret, og ser umiddelbare positive endringer.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Tilgang på stor gang og soverom. Siden de kan plukke på ting, og jeg ikke gidder å rydde like godt alltid, så får de ikke være i stua. De har plass nok.

Bur brukes kun i bil og ved skade. Skremmende mange timer enkelte hunder bruker i buret sitt...

Anonymous poster hash: 9130f...e94

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Tusen takk for mange veldig gode svar.

Jeg er så enig med alle dere som sier at hunder ikke bør være innelåst i bur og jeg synes synd på han om han både må sove der og være der hele dagen når vi er på jobb.

Etter å ha lest gjennom alle tilbakemeldingene så tror jeg det beste alternativet er det som nevnes av flere her som er å ha han på et begrenset område.
Vi har et rom på ca 3,5-4m2 som ikke brukes til annet enn at det henger yttertøy der samt et kjøleskap i kroken.

Dette kan "innredes" som et trivelig rom for hunden vår :-)

Vi kan sette en grind på døren, slik at døren er åpen. Vi kan enten kjøpe en hundeseng til han eller om vi bruker buret som seng (uten dør) med madrassen og teppet han har i dag. Evt. i tillegg til en hundeseng.

Leker, tyggebein og vann kan han også ha der.

Da blir det ut å kjøpe div. etterpå å lage et eget rom til han <3

Tusen, tusen takk for alle tilbakemeldinger.

Klem fra fornøyd hundeeier :-)

• Liker 5
Skrevet

TS her.

Tusen takk for mange veldig gode svar.

Jeg er så enig med alle dere som sier at hunder ikke bør være innelåst i bur og jeg synes synd på han om han både må sove der og være der hele dagen når vi er på jobb.

Etter å ha lest gjennom alle tilbakemeldingene så tror jeg det beste alternativet er det som nevnes av flere her som er å ha han på et begrenset område.

Vi har et rom på ca 3,5-4m2 som ikke brukes til annet enn at det henger yttertøy der samt et kjøleskap i kroken.

Dette kan "innredes" som et trivelig rom for hunden vår :-)

Vi kan sette en grind på døren, slik at døren er åpen. Vi kan enten kjøpe en hundeseng til han eller om vi bruker buret som seng (uten dør) med madrassen og teppet han har i dag. Evt. i tillegg til en hundeseng.

Leker, tyggebein og vann kan han også ha der.

Da blir det ut å kjøpe div. etterpå å lage et eget rom til han <3

Tusen, tusen takk for alle tilbakemeldinger.

Klem fra fornøyd hundeeier :-)

Supert! Det varmer et "hundehjerte" her :-). Håper alt ordner seg, og lykke til :-)

AnonymBruker
Skrevet

Er ingen motstander av burbruk, når hunden er alene hjemme. Men hund i bur når eieren er hjemme er for meg forkastelig. Han piper sier du, fordi han hører mannen din? Ha, hva hadde du trodd da? At den skal ligge i buret hele natta i tillegg til hele dagen når mannen din er HJEMME??

Anonymous poster hash: 94a78...c18

• Liker 3
Gjest Pheel
Skrevet

Aldri bur! Enten i hele huset, men som oftest avgrenset til soverom + gang.

• Liker 1
Skrevet

Aldri bur. Pelsen får lov til å gå som han vil når han er hjemme alene og natten. Det har aldri vært et problem over hodet, selv når han var raptusvalp uten like.

AnonymBruker
Skrevet

Er ingen motstander av burbruk, når hunden er alene hjemme. Men hund i bur når eieren er hjemme er for meg forkastelig. Han piper sier du, fordi han hører mannen din? Ha, hva hadde du trodd da? At den skal ligge i buret hele natta i tillegg til hele dagen når mannen din er HJEMME??

Anonymous poster hash: 94a78...c18 Å, slapp

Slapp av litt da å les hva som faktisk står. Det var ikke helt det som var problemstillingen eller?

• Liker 1
Skrevet

Vår går rundt i hele leiligheten, med unntak av soverommet, for da kan vi ha vinduet oppe stort så han får inn luft. (Vi bor høyt opp, er redd han skal hoppe ut). Da vi begynte alenetrening hadde vi ham først i gangen. Da vi var kommet opp i alenetid på ca 45 min fikk han være i stua, og vi hadde gitter inn til kjøkkenet. Nå kan han være der også. Han ligger i gangen, i sofaen, rundt om kring i stua og bytter plass ofte når vi ikke er hjemme (har sett det på film og ser også hvor han kommer fra når vi kommer hjem). Aldri bur når vi er borte, og heller ikke om natta - da bor han stort sett på balkongen, men han kan være hvor han vil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...