Gå til innhold

Til dere som jogger hver dag.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lang tid brukte dere på å trene dere opp til å jogge hver dag?

Hvor lange økter har dere, og varierer dere øktene gjennom uken?

Trener dere styrke, spenst eller bevegelighet ved siden av joggingen?

Hvorfor/hvorfor ikke?

Anonymous poster hash: 07fd7...7dc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Friidrettsjente her. Anbefaler virkelig å supplere med noe ekstra hver dag. Eks mandag avslutter en med spenst, tirsdag bevegelighet, onsdag sit-ups osv.

Alle kan trene seg opp til å trene hver dag, men du må være tålmodig :-)

AnonymBruker
Skrevet

Friidrettsjente her. Anbefaler virkelig å supplere med noe ekstra hver dag. Eks mandag avslutter en med spenst, tirsdag bevegelighet, onsdag sit-ups osv.

Jeg gjør dette, men jeg har forstått at det er veldig mange som ikke ser nødvendigheten, og jeg lurer på hvorfor. :)

Alle kan trene seg opp til å trene hver dag, men du må være tålmodig :-)

Jeg vet at alle kan trene seg opp til å jogge eller trene hver dag, men jeg lurte på hvor lang tid det tok for de som jogger hver dag til å komme dit, og hvordan de har trent.

• Liker 1
Skrevet

Jeg gjør dette, men jeg har forstått at det er veldig mange som ikke ser nødvendigheten, og jeg lurer på hvorfor. :)

Jeg vet at alle kan trene seg opp til å jogge eller trene hver dag, men jeg lurte på hvor lang tid det tok for de som jogger hver dag til å komme dit, og hvordan de har trent.

Både styrke, spenst og bevegelighet handler om skadeforebygging, muligheten til et mer effektivt løpssteg og bedre teknikk.

Vil tro det er veldig indiviudelt hvor lang tid det tar, samt alder, livssituasjon osv.

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke den klassiske formelen at man skal ha en dag hvile, og en dag trening? Eller gjelder det styrketrening?

Anonymous poster hash: fb8bd...9d9
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke den klassiske formelen at man skal ha en dag hvile, og en dag trening? Eller gjelder det styrketrening?

Anonymous poster hash: fb8bd...9d9

Det heter vel at man ikke skal trene samme muskelgruppe to dager på rad, men at man kan trene daglig hvis man deler opp. (Styrketrening)

Men når det kommer til kondisjon heter det vel at man ikke skal variere intensiteten, ikke ha flere økter med høy intensitet etter hverandre, og at mesteparten av treningen skal foregå i pulssone 1 (restitusjonstrening).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte et år på å trene meg opp. Var i relativt dårlig form når jeg startet, og hadde litt ekstra fett på kroppen (men var normalvektig med BMI på 24). Klarte å løpe 40min sammenhengende på mølla og da løp jeg på 9km/t. Nå løper jeg mila på 43min,jogger 6 dager i uka og har forbedret kondisen noe enormt. Samtidig har jeg gått ned mange kilo så sikkert derfor løpeformen har bedret seg også. Jo lettere man er desto lettere er det å jogge. Nå løper jeg 4-5 mil hver uke og elsker det!

Anonymous poster hash: 52bb5...045

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte et år på å trene meg opp. Var i relativt dårlig form når jeg startet, og hadde litt ekstra fett på kroppen (men var normalvektig med BMI på 24). Klarte å løpe 40min sammenhengende på mølla og da løp jeg på 9km/t. Nå løper jeg mila på 43min,jogger 6 dager i uka og har forbedret kondisen noe enormt. Samtidig har jeg gått ned mange kilo så sikkert derfor løpeformen har bedret seg også. Jo lettere man er desto lettere er det å jogge. Nå løper jeg 4-5 mil hver uke og elsker det!

Anonymous poster hash: 52bb5...045

Inspirerende!

Hvordan startet du? Hvor mange joggeøkter i uka og hvor langt?

Anonymous poster hash: 6f163...e98

• 6 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Gammel tråd, men spørsmålet er det samme: dere som trener hver dag - hvor lang tid brukte dere på å bygge dere opp? Alder, skader og treningsgrunnlag fra før er sikkert relevant😄

Anonymkode: 9a12c...319

Skrevet

Jeg kan ikke svare på hvor lang tid det har tatt. Hadde skader i flere år som gjorde det vanskelig å løpe mer enn to timer i uka, men etter flere år med det fikk jeg grunnlaget til å jogge opptil tre ganger hver dag uten skader. Med mindre fritid og søvn jogger jeg kun en gang om dagen nå. For de som slipper flere år med skader sies det vel at man skal øke med ca 10% i måneden. Ville økt mengden først før jeg fokuserte på intensitet. De aller fleste har en hard dag etterfulgt av en eller to lette, men jeg kjører tre harde dager etter hverandre og deretter lette som følge av arbeidssituasjon og hva jeg responderer best på. 

For å bygge opp løpsøkonomi bør man ideelt sett jogge 1t rolig per dag eller 50 min der noe er høyere intensitet. Selv profesjonelle løpere har ikke mer enn 1,5-2t harde økter i uka. Jeg trenger ikke mange langturer, men de fleste tar en langtur i uka, en med korte intervaller og en tempo/cruise intervall/lang intervall.

AnonymBruker
Skrevet

Må man jogge så langt da?

I sommer jogget jeg nesten hver dag, men det varierte fra 20 - 35 minutter. Av og til bare 2.5 km. Det var bare for å få "godfølelsen" av aktivitet 😊 jeg synes selv det er litt kjedelig å jogge langt. Det lengste jeg har jogget noen gang er vel 8km. Kunne sikkert klart et par km til, men gadd bare ikke ;) (hadde et mål)

Så - det er ikke vanskelig å jogge hver dag, så lenge man ikke trenger å tenke at man må jogge en time hver dag. 

Anonymkode: b91d9...5e6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Må man jogge så langt da?

I sommer jogget jeg nesten hver dag, men det varierte fra 20 - 35 minutter. Av og til bare 2.5 km. Det var bare for å få "godfølelsen" av aktivitet 😊 jeg synes selv det er litt kjedelig å jogge langt. Det lengste jeg har jogget noen gang er vel 8km. Kunne sikkert klart et par km til, men gadd bare ikke ;) (hadde et mål)

Så - det er ikke vanskelig å jogge hver dag, så lenge man ikke trenger å tenke at man må jogge en time hver dag. 

Anonymkode: b91d9...5e6

Om man ikke har en kropp ment for jogging, kan det være vanskelig å jogge hver dag, jo.

Anonymkode: ed47c...dff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...