Gå til innhold

Jogge-delta på et løp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er en dame rett under 40 som nylig har begynt å jogge fast noen ganger i uka. Tenkte det var mer motiverende om jeg hadde et løp å trene mot. Hva slags korte løp finnes i Osloområdet for glad amatør? Leter etter noe under15 km. :)

Takker for alle svar!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kk mila 6 sept.

Anonymous poster hash: d3b08...315

Skrevet

Takk for det! Fler? :)

AnonymBruker
Skrevet

10 for Grete i Oslo Maraton. Du trenger ikke være i god form for å delta for her er alle med! :-)

Anonymous poster hash: cd166...145

AnonymBruker
Skrevet

10 for Grete i Oslo Maraton. Du trenger ikke være i god form for å delta for her er alle med! :-)

Anonymous poster hash: cd166...145

Skrevet

KKmila er en super opplevelse! Fine goodiebags også:-) deilig å løpe uten masse karer rundt seg, bare jenter/kvinner. Motiverende

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gå inn på kondis.no, terminlister for løp i Norge, velg fylke. Er lassevis av muligheter.

Anonymous poster hash: 9d705...145

• Liker 1
Skrevet

Nettopp hva jeg ser etter! Takk for svar. :)

KKmila er en super opplevelse! Fine goodiebags også:-) deilig å løpe uten masse karer rundt seg, bare jenter/kvinner. Motiverende

Gjest Coolaid
Skrevet
vestia, on 29 Jul 2014 - 08:23, said:

Hæ ?

Er det sånn nå at gutta ikke er ønskelig i løp mer ? Bare lurer litt på denne kommentaren.

Tenk på hetsen som ville kommet her inne dersom noen skrev en tilsvarende post om jenter i frivektsrommet :fnise:

Skrevet

Hæ ?

Er det sånn nå at gutta ikke er ønskelig i løp mer ? Bare lurer litt på denne kommentaren.

Tenk på hetsen som ville kommet her inne dersom noen skrev en tilsvarende post om jenter i frivektsrommet :fnise:

Vel... Løpet er dannet av kvinnebladet Kvinner og Klær. Kanskje kleint å være med om du er en kar. Men ellers også kan det være fint med kvinneløp:

Resultatlistene blir for eksempel mye mer oppløftende, da kvinner i stor grad løper saktere enn menn. Så når en "nybegynner " er strålende fornøyd med å løpe mila på 1:07 eller noe, som er en bra tid, men halvparten av mosjonistmennene som er med løper på 40minutter, føler man seg ikke så flink allikevel, spesielt med tanke på hvor langt nede man havner på total-resultatlista.

Jeg snakker av egen erfaring og dette er hvordan jeg selv opplever det. I de mange mannsdominerte løpene jeg har sett er det individuell styrke og jeg-håper-jeg-slår-kollegene-mine-innstilling. Føler stemninga blir en annen når kvinner er med, ikke fordi vi ikke har konkurranseinnstinkt, men fordi mange som er med på løp er redde for å drite seg ut, redde for å havne bakerst, løper kanskje med venninna si osv. Eller med barnevogn(!)

Så et løp med kvinner hvor vi har en kjendis-styrt oppvarming og en goodiebag full av sjampo, såpe, KK, smykker og skjerf som venter på oss er bare fint og sunt. Jeg tror ikke gutta bryr seg.

Gjest Coolaid
Skrevet

Jeg kjenner godt til kk løpet :fnise:

Jepp, det var det som ante meg.

Det er to grunner til å delta på et løp. Å vinne over andre og / eller å vinne over seg selv. Man går inn med en eller begge av innstillingene.

Ble bare så nysgjerrig på kommentaren din. Kan godt forstå hva du mener.

Fra en manns perspektiv så blir det litt sånn " vi kvinner er så svake at vi trenger et løp helt for oss selv så vi kan vinne... " selv om jeg ser verdien av det sosiale aspektet. Kanskje et rent manneløp hadde gjort seg? Da hadde vi fått kvinnene ut av banen fordi de er bare i veien uansett...... :fnise:

Skrevet

Jeg kjenner godt til kk løpet :fnise:

Jepp, det var det som ante meg.

Det er to grunner til å delta på et løp. Å vinne over andre og / eller å vinne over seg selv. Man går inn med en eller begge av innstillingene.

Ble bare så nysgjerrig på kommentaren din. Kan godt forstå hva du mener.

Fra en manns perspektiv så blir det litt sånn " vi kvinner er så svake at vi trenger et løp helt for oss selv så vi kan vinne... " selv om jeg ser verdien av det sosiale aspektet. Kanskje et rent manneløp hadde gjort seg? Da hadde vi fått kvinnene ut av banen fordi de er bare i veien uansett...... :fnise:

Ja, det er noen interessante poeng i denne samtalen. Et fåtall av kvinner er i toppform og løper som "en av gutta", og de ønsker kanskje ikke å være med på et løp som KKmila uansett... Litt for lite prestisje å prestere godt kanskje?

Men heldigvis handler ikke all løping om å vinne over andre eller å "vinne over seg selv", men å rett og slett komme seg opp av sofaen og gjøre noe "annet". Treffe igjen venninner, danne løpegrupper, shoppe freshe løpeklær osv.

Men alle kvinner, og alle menn, er forskjellige. Så denne sammenligningen og generaliseringen bør jeg ikke dra lengre enn jeg har gjort. Er i alle fall spent på å være med på løpet selv, har vært med siden første året det begynte. Flere og flere har hørt om det nå, og det vokser. Tror virkelig ikke løpsarrangererne mener vondt når de ekskluderer menn. Det er mange flere grunner til å ha et kvinneløp enn til ikke å ha det.

Jeg høres ut som en mannehater:(

Gjest Coolaid
Skrevet
vestia, on 30 Jul 2014 - 12:14, said:

Ja, det er noen interessante poeng i denne samtalen. Et fåtall av kvinner er i toppform og løper som "en av gutta", og de ønsker kanskje ikke å være med på et løp som KKmila uansett... Litt for lite prestisje å prestere godt kanskje?

Men heldigvis handler ikke all løping om å vinne over andre eller å "vinne over seg selv", men å rett og slett komme seg opp av sofaen og gjøre noe "annet". Treffe igjen venninner, danne løpegrupper, shoppe freshe løpeklær osv.

Men alle kvinner, og alle menn, er forskjellige. Så denne sammenligningen og generaliseringen bør jeg ikke dra lengre enn jeg har gjort. Er i alle fall spent på å være med på løpet selv, har vært med siden første året det begynte. Flere og flere har hørt om det nå, og det vokser. Tror virkelig ikke løpsarrangererne mener vondt når de ekskluderer menn. Det er mange flere grunner til å ha et kvinneløp enn til ikke å ha det.

Jeg høres ut som en mannehater:(

Som sagt så ser jeg verdien av rene kvinneløp, og manneløp for den saks skyld. KK løpet er for kvinner, med alt som det medfører. Alle de "fordelene" som du ramser opp i kk løpet er ting som gjør det attraktivt for kvinner å delta på løp. Det er flott, vi ønsker jo at flest mulig skal bevege seg. Å komme seg ut av sofaen som du nevner handler om å vinne over seg selv, så vi er egentlig enig. Tror ikke du er en mannehater. Menn trenger ikke være med på alt. Ikke kvinner heller. :)

Lykke til i løpet :)

Skrevet

Hei!

Takk for tipset om KK-mila og om nettsiden for løp.

Mvh Ts.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...