Jens Skrevet 28. juni 2004 #1 Del Skrevet 28. juni 2004 Skal plante Tuja planter i haven, og lurte på om noen viste om hvor det kanskje var noen billige tujaer om dagen?? Bor i Oslo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 28. juni 2004 #2 Del Skrevet 28. juni 2004 Plantasjen har salg på "vintergrønne busker", og de har bilde av en tuja i brosjyren... Jeg bor i "tuja-land", vi har tujahekker overalt , tror aldri jeg har betalt mer enn 79 kroner stykk, og da hos Plantasjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjorven Skrevet 28. juni 2004 #3 Del Skrevet 28. juni 2004 Vi kjøpte hos Plantasjen, der var de rimligst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 28. juni 2004 #4 Del Skrevet 28. juni 2004 Husk, når du planter tujahekk planter du en hekk som kan bli opptil 15 meter høy. Når plantene blir mer enn tometer er de vanskelige å holde pene. Anbefaler buksbom de vokser senere, men er lettere og holde fine og blir bare finere og tettere av å bli klipt litt i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 28. juni 2004 #5 Del Skrevet 28. juni 2004 Er fornøyd med tuja vi. Klipper dem ikke i høyden før de er blitt så høye som vi vil. Deretter klipper vi i høyden, og da vokser de sammen og blir tett hekk. De vokser rakst, og holder seg pene året rundt. Men jeg kjenner ikke buskbom, kan godt være de er penere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pulverheksa- Skrevet 28. juni 2004 #6 Del Skrevet 28. juni 2004 Er fornøyd med tuja vi. Klipper dem ikke i høyden før de er blitt så høye som vi vil. Deretter klipper vi i høyden, og da vokser de sammen og blir tett hekk. De vokser rakst, og holder seg pene året rundt. Men jeg kjenner ikke buskbom, kan godt være de er penere. Buksbom er små busker med små helårsgrønne blader. Som blir veldig tette hekker hvis de blir klipt jevnlig. De blir heller ikke solsvidde om våren som tuja har lett for.Når en planter buksbom er det greit å sette dem ganske tett og etter tre-fem år flytte annenhver plante, Sånn at de får rom å vokse på. Så det er lurt å begynne å sette buksbomhekken der den trengs mest, og heller utvide etterhvert siden buksbom også er dyrere enn tuja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 28. juni 2004 #7 Del Skrevet 28. juni 2004 Hvor høye blir de da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. juni 2004 #8 Del Skrevet 28. juni 2004 Hvor høye blir de da? Buskbom hvis de får stå i fred kan de bli fire- fem meter høye. har bare hørt om et slikt tilfelle, det er på fana folkehøyskole utenfor bergen hvor buksbomen har fått vokse i fred i 350 år. Tuja f.eks tuja brabant som er en av de mest vanlige tujaene her i landet blir opptil 15 m høye riktignok ikke på fem år. Ikke uvanlig å se i hager fra 70 tallet da tuja ennda var ganske dyre planter, trør på 8-10 m. Det er i alla fall vanlig her i bergensområdet. men nå ødelegger jeg tråden her litt. Personen som startet tråden ville bare vite hvor det selges rimelige tuja planter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 28. juni 2004 #9 Del Skrevet 28. juni 2004 Gartneriet som ligger ved Brynsenteret (nesten midt i rundkjøringa) har billige og fine tujaer. Tror vi betalte 59 kroner pr stk og de var både fyldige og ganske høye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppelure Skrevet 30. juni 2004 #10 Del Skrevet 30. juni 2004 Coop har hatt de på tilbud i våres. Eller så kan du lete i kompost hugen min, for der ligger det i allefall 10 tujaer som jeg har fjernet fra hagen. Oppryddning etter tdligere huseier.. :-) Tujaer har en tendens til å bli stygge etter en stund. Så hos meg gikk de på hu... og ræ... ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 30. juni 2004 #11 Del Skrevet 30. juni 2004 De som var på tilbud hos Coop var ufattelig små. Tror heller at jeg ville slengt på et par tiere og fått noen som var synlige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. juni 2004 #12 Del Skrevet 30. juni 2004 Tuja er misbrukt. Passer best i store hager/parker. Greit med et tre, men når du kommer med hele hekker i små hager så er det ikke fint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppelure Skrevet 1. juli 2004 #13 Del Skrevet 1. juli 2004 Tuja er misbrukt. Passer best i store hager/parker. Greit med et tre, men når du kommer med hele hekker i små hager så er det ikke fint. Signer dette innlegget jeg og. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 1. juli 2004 #14 Del Skrevet 1. juli 2004 Signer dette innlegget jeg og. Jeg og. Tuja er for de utålmodige, er er blitt en dumpingsplante i det norske markedet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. juli 2004 #15 Del Skrevet 1. juli 2004 Alle skulle ha de når de ble populære. Det er jo tuja overalt. Der det passer og ikke passer. Det er så mye at det er forferdelig. Så mye annet fint grønt vi har på markedet. Barlind eks. Er Tuja fint da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 1. juli 2004 #16 Del Skrevet 1. juli 2004 Vi har tujaer på en del av tomten. Selvfølgelig kunne vi sikkert ha funnet finere og mer originale trær, men jeg synes faktisk at de er ganske fine, jeg. Dessuten hadde det koster oss mye mer å kjøpe noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå