Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen vesentlig forskjell på å gå en tur på 45-60 min, i forhold til å jogge samme runde? Forbenner man mer ved jogging, tiltross for samme lengde på turen?

Anonymous poster hash: 18b05...69c
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, selvsagt.

Anonymous poster hash: f9b34...f68
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det noen vesentlig forskjell på å gå en tur på 45-60 min, i forhold til å jogge samme runde? Forbenner man mer ved jogging, tiltross for samme lengde på turen?

Ja, det gjør man. Du bruker mye med energi på å jogge et skritt enn å gå et skritt.

Anonymous poster hash: 80ac7...928

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det gjør man. Du bruker mye med energi på å jogge et skritt enn å gå et skritt.

Anonymous poster hash: 80ac7...928

Feil. Kroppen forbruker like mye energi på å forflytte seg fra a til b, samme om man går, jogger, hinker, eller løper. Man løper derimot en lengre distanse på 60 min. enn man går og vil da selvfølgelig forbrenne mer. Etter en løpetur vil dessuten den økte forbrenningen fortsette lengre enn om man går en tur.

Anonymous poster hash: 3df23...419

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Litt av poenget med jogging er jo at det skal gå fortere enn å gå. Så om du jogger i 60 minutter vil du ha tilbakelagt en vesentlig lengre strekning enn om du går i 60 minutter, og har dermed forbrukt mer energi.

Med mindre du går så fort/jogger så sakte at du kommer like langt uansett gangart. Da er det trolig ikke så voldsomt stor forskjell på energibruken.

Jeg gikk tur med bikkja her om dagen og måtte GÅ forbi en person som jogget så sakte at vi ikke orket å somle rundt i kjølvannet hennes. Så det er jo forskjell på folks tempo...

Anonymous poster hash: 58b72...535

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Feil. Kroppen forbruker like mye energi på å forflytte seg fra a til b, samme om man går, jogger, hinker, eller løper. Man løper derimot en lengre distanse på 60 min. enn man går og vil da selvfølgelig forbrenne mer. Etter en løpetur vil dessuten den økte forbrenningen fortsette lengre enn om man går en tur.

Det var det jeg trodde. Så fordelen er økt forbenning i etterkant. Men man bør jogge lengre enn man ville gått.

AnonymBruker
Skrevet

For noe tøv.

Skrevet

Dersom du jogger i gå-tempo vil det som regel være bedre å bare gå istedenfor. Da belaster du kroppen, spesielt knærne mye mindre. Som nevnt over er det distansen som spiller størst rolle på hvor mye en forbrenner.

AnonymBruker
Skrevet

http://www.onlinelege.no/temaer-om-helse/bruker-man-like-mange-kalorier-paa-aa-gaa-som-aa-loepe.html

Skrevet

Man bruker myye mer energi på å jogge.. Ikke minst er det bra for blodpumpa å få en skikkelig omgang ila. dagen, noe man ikke får av å gå :)

AnonymBruker
Skrevet

Tror kanskje jeg ville brukt en god del mer energi på å hinke distansen, men det er kanskje bare jeg som er dårlig til å hinke? :-p

Anonymous poster hash: fde5b...8e9

AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder å gå vs. jogge samme distanse så er det for min del nesten bedre å gå, men jeg har ikke tid. Når jeg har løpt 10 km føler jeg med dødsflink og kompenserer med et stort kveldsmåltid. Når jeg har gått 10 km har jeg brukt veldig lang tid som jeg ellers kanskje ville brukt på å snoke i skapet etter sjokolade, uten at jeg kompenserer med et kveldsmåltid for da har jeg jo bare gått en tur.

Anonymous poster hash: 78503...788
AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder å gå vs. jogge samme distanse så er det for min del nesten bedre å gå, men jeg har ikke tid. Når jeg har løpt 10 km føler jeg med dødsflink og kompenserer med et stort kveldsmåltid. Når jeg har gått 10 km har jeg brukt veldig lang tid som jeg ellers kanskje ville brukt på å snoke i skapet etter sjokolade, uten at jeg kompenserer med et kveldsmåltid for da har jeg jo bare gått en tur.

:fnise:Veldig godt poeng! Kjenner meg igjen der!

Men man har definitivt bedre helsemessig utbytte av å løpe 10 km enn å rusle 10 km. Å få pulsen opp er viktig. Om noe annet enn å forbrenne kalorier teller da....

Anonymous poster hash: 9d40e...56c

Anonymous poster hash: 9d40e...56c

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at høyintensiv trening stimulerer appetitten på en helt annen måte en lav-intensitet.

Skal jeg virkelig forsøke å spise lite, kan ikke jeg trene.

Likevel, jeg foretrekker å trene intensivt.

Anonymous poster hash: a57bf...4a6

Skrevet

Min erfaring er at høyintensiv trening stimulerer appetitten på en helt annen måte en lav-intensitet.Skal jeg virkelig forsøke å spise lite, kan ikke jeg trene. Likevel, jeg foretrekker å trene intensivt. Anonymous poster hash: a57bf...4a6

Jeg er motsatt, og det tror jeg ikke jeg er alene om. Men jo mer aktiv jeg er jo mindre er matlysten.
Gjest lillelarve
Skrevet

Ja. Man bruker mer energi når man jogger = brenner flere kalorier. Og så bruker man mer muskelkraft.

AnonymBruker
Skrevet

Du må nesten definere jogging og gåing da. For min del er det ikke så fryktelig stor forskjell, da jeg er elendig til å jogge og dermed går det veldig sakte, mens jeg har mye trening i å gå fort, og "powerwalker" like fort som enkelte jogger. Da får jeg også pulsen opp og fart på systemet. Er det snakk om forskjellen på rusletur og hurtig jogging derimot, så er det jo klart at jogging forbrenner mest.

Anonymous poster hash: 58b72...535

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...