AnonymBruker Skrevet 28. juli 2014 #1 Skrevet 28. juli 2014 Det nyeste hotte blant dem med litt for mye penger og litt for lite hjerne er å kjøpe laktose- og glutenfrie varer. http://www.aftenpost...t--7649325.html Det er blitt "trendy" å kjøpe allergiprodukter. Utvilsomt er det noen rosabloggere som har fått for seg at det er "sunnere" med slike matvarer. For en normal person finnes det overhodet ingen helsegevinst i å spise slik mat. Det eneste er at det er dyrere, og så er det et dårligere utvalg. Men slikt er vel et kvalitetsstempel blant noen. Ikke uventet så er det i stor grad unge jenter som står bak dette merkelige fenomenet. Blant jenter mellom 15 og 24 så er det 17 % som har for seg at de ikke tåler melk, mens det relle tallet er anslått til å være 2-3 %. På tre år har andelen av befolkningen som mener de ikke tåler melk økt med 12 %. Anonymous poster hash: 2fee1...220 Anonymous poster hash: 2fee1...220
Gjest Runforit Skrevet 28. juli 2014 #2 Skrevet 28. juli 2014 Mange går også rundt med mye luft og dårlig mage og opplever at de får en mer stabil mage uten disse varene. Det er ikke ensbetydig med at de er allergiske, men at magen og kroppen fungerer bedre uten. Jeg er en av dem. Da jeg kuttet ut disse matvarene så kuttet mannen også det ut. Da han startet å drikke melk igjen så fikk han skamvondt i magen. Nå har jeg lagt om til lavkarbo(selv om det har blitt en del is de siste dagene), men uten gluten og melk så er magen min flat fra morgen til kveld kontra før da den alltid var oppblåst, urolig og hoven. Mange opplever samme effekten selv om det ikke er påvist noe allergi. 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2014 #3 Skrevet 28. juli 2014 Mange går også rundt med mye luft og dårlig mage og opplever at de får en mer stabil mage uten disse varene. Det er ikke ensbetydig med at de er allergiske, men at magen og kroppen fungerer bedre uten. Jeg er en av dem. Da jeg kuttet ut disse matvarene så kuttet mannen også det ut. Da han startet å drikke melk igjen så fikk han skamvondt i magen. Nå har jeg lagt om til lavkarbo(selv om det har blitt en del is de siste dagene), men uten gluten og melk så er magen min flat fra morgen til kveld kontra før da den alltid var oppblåst, urolig og hoven. Mange opplever samme effekten selv om det ikke er påvist noe allergi. Takk for god info! Jeg plages med en mage som er oppblåst m.m. og jeg er ellers slank, og blir ofte spurt om jeg er gravid pga magen Anonymous poster hash: 82beb...8be
Libertas Skrevet 28. juli 2014 #4 Skrevet 28. juli 2014 Jeg har fått påvisst glutenallergi gjennom blodprøver. Da jeg ble sammen med samboeren min, la han også om til glutenfri diett. Han merker veldig fort når han får i seg glutenprodukter, da han får mye luft og vondt i magen. Så noen passer denne "dietten" på, og noen ikke, slik er det bare.
Supraspinatus Skrevet 28. juli 2014 #5 Skrevet 28. juli 2014 Jeg tror mye beror på uvitenhet. Det er ingen tvil om at mange får reduserte mageplager av å spise mer av produkter som naturlig er glutenfrie, men det betyr ikke at det nødvendigvis er glutenet som er problemet. Mange reagerer på andre stoffer i korn også. Og det er vel primært dem man gjerne ser mer av nå i dag. Hvis disse som unngår gluten, og dem som produserer dem, hadde forstått at det er matvarer som er i utgangspunktet uten gluten som er sunne. Det være seg grønnsaker, kjøtt, meieriprodukter, osv, Så hadde det kanskje ikke virket så trendbasert. Når det gjelder laktosefri-produkter så tror jeg dette skyldes at vi stadig blander inn gener som ikke er laktosetolerante med våre egne. Nord-Europeere er stortsett laktosetolerante, mens flesteparten av verdens befolkning laktoseintolerante som voksne, utenfor vesten. Det gjør gjerne at andelen etterhvert stiger. Det er også variabelt hvor mye en reagerer, og hvor stor dose som må til. Selv klarer jeg fint å spise fløte, smør, myke oster, osv, men drikker jeg 1 liter melk blir jeg ganske dårlig. Et annet aspekt er at slike intoleranser kan bare finnes dersom man forsøker å utelukke og så gjeninnføre dem. Da spiller nocebo-effekten også en rolle. Og strengt tatt så trenger vi ikke noen av produktene med gluten i, eller laktose. Man kan fint klare seg uten. Så lenge man innser at glutenfritt/laktosefritt ikke har noe sammenheng med sunn/usunn å gjøre - i konteksten merking av mat. 4
BlendaSensitive Skrevet 28. juli 2014 #6 Skrevet 28. juli 2014 Jeg har fått påvisst glutenallergi gjennom blodprøver. Da jeg ble sammen med samboeren min, la han også om til glutenfri diett. Han merker veldig fort når han får i seg glutenprodukter, da han får mye luft og vondt i magen. Så noen passer denne "dietten" på, og noen ikke, slik er det bare. Informasjon til andre som leser dette: det hetet glutenintoleranse. Og kan bare påvises gjenom tarmundersøkelse, da det er her glutenintoleransen gir skader. http://www.ncf.no/Coliaki/default.aspx Men du kan ha alleri mot hvete, noe som er mer vanlig. Men ikke gluten. 2
Kira-delta Skrevet 28. juli 2014 #7 Skrevet 28. juli 2014 Jeg har vært til lege for å sjekke magen, før gikk jeg konstant med oppblåst og irritert mage, enten forstoppelse eller løs mage. Det ble et større problem da jeg begynte å trene regelmessig, så jeg gikk til legen med det. Legen fant ingen tegn til noe. Etter mye frem og tilbake med dietter pga treninga, fant jeg ut at det var brødmat og pasta som sto for opplåstheta, og melken sto for den irriterte magen. Jeg har ikke melk eller brødmat som en del av hverdagskosten min lenger, og spiser jeg f.eks en fløteis nå eller et rundstykke til frokost, merker jeg det kort tid etterpå. Jeg klarer meg helt fint uten melkeprodukter og brød i hverdagen, bedre det enn konstante småplager
Vulpes Skrevet 28. juli 2014 #8 Skrevet 28. juli 2014 Det er sikkert en del som like gjerne kunne spist gluten og melk uten større problemer, absolutt. Skal ikke nekte for at det er blitt en motegreie. Samtidig vil jeg tro at mange har oppdaget, takket være allergikost-moten, at de fungerer bedre med litt mindre melk og/eller gluten i kosten sin, og da forstår jeg jo godt at de velger å fortsette med det. Jeg er en av dem som har valgt å kutte ut hvetemel, og er i tillegg forsiktig med andre varer med mye gluten, samt en del melkeprodukter. Har opplevd at noen har gjort narr av det og ment at det bare var i hodet mitt og at det var en motegreie, sikkert litt àla den holdningen noen viser her i tråden. Det de ikke vet/skjønner er hvordan de kraftige magekrampene jeg hadde ganske ofte fra jeg var ca. 12 år nesten har forsvunnet nå som jeg har lagt om kosten litt. Hvis valget står mellom å være litt særere i matveien eller å hele tiden slite med magen velger jeg så klart det første, spesielt siden det umulig kan være bra for allmennhelsen å gjentatte ganger utsette kroppen for matvarer den så tydelig ikke tåler. Skulle så klart ønske at jeg kunne spise vanlige brødskiver og kaker uten å risikere å få vondt i magen. Hadde gjort alt hakket enklere. Men men Som regel går det greit en sjelden gang, eventuelt kommer ikke reaksjonen før dagen etter.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2014 #9 Skrevet 28. juli 2014 Når det gjelder laktosefri-produkter så tror jeg dette skyldes at vi stadig blander inn gener som ikke er laktosetolerante med våre egne. Nord-Europeere er stortsett laktosetolerante, mens flesteparten av verdens befolkning laktoseintolerante som voksne, utenfor vesten. Det gjør gjerne at andelen etterhvert stiger. Det er også variabelt hvor mye en reagerer, og hvor stor dose som må til. Selv klarer jeg fint å spise fløte, smør, myke oster, osv, men drikker jeg 1 liter melk blir jeg ganske dårlig. Vi har sekundær laktoseintoleranse også, der man opplever laktoseintoleranse på grunn av et annet problem. (F.eks irritabel tarm, IBD, cøliaki osv) Jeg tåler egentlig laktoseprodukter veldig bra, men har IBD, og i perioder med høy sykdomsaktivitet kan jeg ikke engang ha smør på skiva før jeg blir dårlig. Anonymous poster hash: f5ae2...5a7
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2014 #10 Skrevet 28. juli 2014 http://www.ncf.no/contentpg.aspx?zone=338&MenuNode=635162435555448359 Synes denne er mer relevant. Til ab 6, man begynner med å ta en rekke blodprøver. Resultatet på blodprøvene avgjør om man går videre til tarmundersøkelse for å se om tarmtottene er skadet. Er tarmtottene fraværende eller tydelig skadet så er cøliakidiagnosen satt. Å bruke melke og eller glutenfri diett uten å gjøre det i samarbeid med lege blir frarådet, fordi man på sikt vil få mangelsykdommer mht vitaminer og mineraler flutenfri kost ikke inneholder. Man får heller ikke oppfølging underveis for å se om mqn har nok med de preperatene man blir anbefalt å bruke. Forøvrig er det fint for oss med cøliaki at andre bruker og etterspør glutenfritt, da det hjelper til med å få nye produkter på markedet!Anonymous poster hash: ff63b...928
Syse Skrevet 28. juli 2014 #11 Skrevet 28. juli 2014 Når sant skal sies så er ikke egentlig melk noe vi mennesker skal drikke (annet enn morsmelk fra litt etter fødsel). Vi har likevel klart å vende oss til dette, men all den laktosen er jo ikke bra, og personlig kan jeg finne på å kjøpe laktosefri produkter rett og slett for å gi mage og tarm en pause. Jeg føler meg også bedre da. Jeg prøvde også å leve glutenfritt i to måneder, og da hadde jeg det kjempebra med meg selv, og var veldig komfortabel i egen kropp. Dyrt, men verdt det. Jeg trener godt og har en aktiv jobb, så spiser akkurat det jeg har lyst på, og ikke nødvendigvis det som skal sies å være sunt eller for å gå ned i vekt.
Supraspinatus Skrevet 28. juli 2014 #12 Skrevet 28. juli 2014 Informasjon til andre som leser dette: det hetet glutenintoleranse. Og kan bare påvises gjenom tarmundersøkelse, da det er her glutenintoleransen gir skader. http://www.ncf.no/Coliaki/default.aspx Men du kan ha alleri mot hvete, noe som er mer vanlig. Men ikke gluten. Du tenker på ikke-cøliakisk glutenintoleranse, men det går også an å få utslag på antistoff i blodprøve og at gastroskopi ikke viser skade på tarmtotter. Da tilfredsstiller man ikke diagnosekravene til cøliaki, men likevel får en immunreaksjon på gluten. Vet ikke hvor vanlig dette er. Det er vel først og fremst NCGI og manglende evne til å fordøye FODMAPs som settes i forbindelse med irritabel tarm. Vi har sekundær laktoseintoleranse også, der man opplever laktoseintoleranse på grunn av et annet problem. (F.eks irritabel tarm, IBD, cøliaki osv) Jeg tåler egentlig laktoseprodukter veldig bra, men har IBD, og i perioder med høy sykdomsaktivitet kan jeg ikke engang ha smør på skiva før jeg blir dårlig. Anonymous poster hash: f5ae2...5a7 Ja, det stemmer. Jeg kjenner ikke til mekanismen bakom, men det har vel noe med tilgjengelig laktase å gjøre uansett? http://www.ncf.no/contentpg.aspx?zone=338&MenuNode=635162435555448359 Synes denne er mer relevant. Til ab 6, man begynner med å ta en rekke blodprøver. Resultatet på blodprøvene avgjør om man går videre til tarmundersøkelse for å se om tarmtottene er skadet. Er tarmtottene fraværende eller tydelig skadet så er cøliakidiagnosen satt. Å bruke melke og eller glutenfri diett uten å gjøre det i samarbeid med lege blir frarådet, fordi man på sikt vil få mangelsykdommer mht vitaminer og mineraler flutenfri kost ikke inneholder. Man får heller ikke oppfølging underveis for å se om mqn har nok med de preperatene man blir anbefalt å bruke. Forøvrig er det fint for oss med cøliaki at andre bruker og etterspør glutenfritt, da det hjelper til med å få nye produkter på markedet!Anonymous poster hash: ff63b...928 Det er ikke nødvendig å gjøre det i samråd med lege. Det er svært overdrevet at en kan pådra seg mangelsykdommer ved å ikke spise f.eks. korn. Korn inneholder også antinæringstoffer som blokkerer opptaket av mineraler blant annet. Jeg mener ikke at man skal begi seg ut på en unødvendig restriksjon, men med litt kunnskap kan man sette sammen kostholdet sitt betydelig bedre enn det en hvilken-som-helst lege kan. Husk at leger ikke har noe spesiell utdannelse innenfor ernæring bortsett fra det mest grunnleggende som gjerne er 10-15år gammel kunnskap i et felt som har opplevd store omveltinger de siste få årene. Når sant skal sies så er ikke egentlig melk noe vi mennesker skal drikke (annet enn morsmelk fra litt etter fødsel). Vi har likevel klart å vende oss til dette, men all den laktosen er jo ikke bra, og personlig kan jeg finne på å kjøpe laktosefri produkter rett og slett for å gi mage og tarm en pause. Jeg føler meg også bedre da. Jeg prøvde også å leve glutenfritt i to måneder, og da hadde jeg det kjempebra med meg selv, og var veldig komfortabel i egen kropp. Dyrt, men verdt det. Jeg trener godt og har en aktiv jobb, så spiser akkurat det jeg har lyst på, og ikke nødvendigvis det som skal sies å være sunt eller for å gå ned i vekt. Vi (de fleste nordmenn) er genetisk tilpasset å drikke melk fra andre dyr som voksen. Vi er ikke de eneste pattedyrene som gjør dette heller. Morsmelk fra mennesker har også mye laktose i seg, så alle spedbarn er også tilpasset å drikke morsmelk. Selv om laktoseinnholdet er høyt. Laktose er ikke usunt, men dersom du ikke produserer nok laktase til å spalte det så vil du ikke kunne ta det opp som næring og det ryker rett ut igjen.
Libertas Skrevet 28. juli 2014 #13 Skrevet 28. juli 2014 Informasjon til andre som leser dette: det hetet glutenintoleranse. Og kan bare påvises gjenom tarmundersøkelse, da det er her glutenintoleransen gir skader. http://www.ncf.no/Coliaki/default.aspx Men du kan ha alleri mot hvete, noe som er mer vanlig. Men ikke gluten. Fikk beskjed av flere forskjellige leger at det var glutenallergi, og jeg reagerer ikke bare på hvete, men andre kornprodukter også. Kan være jeg misforsto "intoleranse" og "allergi", men jeg reagerer ihvertfall på mye annet enn kun hvete
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå