Gå til innhold

Samtale med prest

Anbefalte innlegg

Skrevet

For vår del er det snart på tide å snakke med presten. I den forbindelse lurer jeg litt på hvordan det foregår. Hva spør han om? Hva burde vi forberede/tenke igjennom? Hvor lang tid tar det?

På forhånd, hjertelig takk! :-)

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Det varierer vel fra prest til prest. Jeg trodde presten vår skulle spørre litt om hvorfor vi valgte å gifte oss i kirken o.l, men det gjorde hun ikke.

Vi har møtt presten vår en gang, og skal møte henne igjen for generalprøve dagen før bryllupet.

Det første møtet varte faktisk i hele halvannen time. Da snakket vi om hvordan vi møtte hverandre og om hva vi jobbet med og drev med på fritiden etc. Dette var for at presten skulle kunne ha med noe personlig i talen under vielsen.

Ellers gikk vi gjennom vielsen fra begynnelse til slutt, slik at vi skulle vite nøyaktig hva som foregår. Underveis er det flere tekster man kan velge mellom, og vi leste tekstene og valgte de vi syntes var finest.

Til slutt gikk vi inn i kirken og så på hvor vi skulle sitte og jammen øvde vi ikke på å knele også :-)

Skrevet

Hvor lenge før er det vanlig å ha samtale med presten??

Gjest Anonymous
Skrevet

Tror det varierer veldig. Vi snakket med henne for flere uker siden, og bryllupet er i august.

Det er ihvertfall lurt å snakke med presten så god tid i forveien at man får tid til å trykke opp kirkeprogrammer uten å stresse.

Skrevet

Det hørtes jo enkelt og greit ut :)

Jeg er katolikk og gruer meg til den dagen jeg må snakke med presten om giftermål. Er redd jeg får masse kjeft fordi jeg har hatt sex før ekteskapet og har levd som samboer og for at jeg ikke akkurat har gått i kirken noe særlig (men vil gjerne gifte meg i kirken likvel, fordi det betyr noe for meg). Men tiden vil vise :) .

Skrevet
Hvor lenge før er det vanlig å ha samtale med presten??

Vi hadde vår samtale 2 uker før vielsen, dette for å slippe å stresse med dette noen dager før. Dessuten ville vi at presten skulle godkjenne kirkeprogrammet vårt, og da var det greit å ha snakke med han noen uker før bryllupsdagen.

Skrevet

Vi hadde samtale med presten 2 dager før bryllupet. Dette pga at vi giftet oss langt fra der vi opprinnelig bor. Vi sendte i forkant mail på hvordan vi ville ha sermonien, og da fikk vi svar om at det så bra ut - både med tekster, salmer og soloinnslag.

Møtet med pesten varte vel en times tid. Han pratet mye om problemene som kunne dukke opp i et ekteskap, hvordan man skulle ta hensyn til hverandre og det var faktisk mye fornuftig i det han sa. Vi ble ikke spurt om hvorfor vi valgte å gifte oss i kirken, men hvor ofte vi var i kirken. Vi svarte som sant var at det ble i bryllup, barndåper og begravelser - og det var det de fleste svarte.

Det var første gang han utførte denne nye sermonien, men det gikk bra.

Skrevet

Vi hadde samtale med presten 4 dager før bryllupet.

Vi satt inne i kirken og han fortalte litt om hvordan gangen var i en vielse og om hvilke salmer vi hadde valgt. Vi hadde ferdig printet kirkeprogram til ham som han fikk.

Han spurte litt om historien vår, hvordan vi møttes og slikt. Og han spurte om hva vi satte mest pris på hos hverandre.

I tillegg øvde vi på å sitte og gå frem til alteret og å knele ved alteret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...