Gå til innhold

Hvordan håndtere en valp som biter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De aller fleste valper biter, fordi de leker, det klør i tennene, osv. Ei venninne av meg har en valp som er helt ekstrem på å bite, og når han blir ivrig så biter han skikkelig hardt også! Alle prøver å lære den å ikke bite, og de har prøvd forskjellige teknikker uten at noen av dem egentlig fungerer.

En av teknikkene er å "legge ned" hunden. Dvs hvis tilsnakk ikke fungerer legger de hunden ned i bakken og legger ei hand på nakken hans slik at han får roe seg ned. Det blir selvfølgelig ikke brukt mye muskler slik at hunden skader seg på noe vis, og den får lett til å snu seg og den kommer seg enkelt løs hvis den vil, men det ser veldig brutalt ut med det samme. Jeg har ikke turt å gjøre dette enda fordi det ikke er min hund, og jeg er ikke helt sikker på om det er rett fremgangsmåte heller?

De har også prøvd timeout, dvs, hvis tilsnakk ikke fungerer blir den satt i buret i et minutt til den roer seg. Har også prøvd å overse den, men det fungerer ikke, og jeg ser ikke for meg at det er spesielt lurt å distrahere den med godbiter når den biter, han er utrolig smart og lærer seg veldig fort hva han skal gjøre for å få godbit/mat!

Nå kjenner jeg kg, og jeg veit at 70% av alle svarene her kommer til å fokusere på valpen jeg snakker om i stedet for spørsmålet jeg stiller, så jeg kan med en gang si; Hunden er frisk, den har det fint, den får lange turer hver dag og løper fritt i hagen, så den får mye trim. Den blir også mentalt stimulert ved hjelp av diverse leker, og den får mer enn nok oppmerksomhet (nesten litt for mye til tider, på det området er valpen mer bortskjemt i såfall) så det er bare en aktiv valp som får tenner, og ikke helt har lært seg hvor grensa går.

Så hvordan burde man håndtere en valp som biter? Hvordan lære den at den ikke får lov til å bite? Er det riktig å legge den ned? (det skjer selvfølgelig BARE hvis den går helt av skaftet og blir skikkelig hardhendt og intens og nekter å høre etter)

Anonymous poster hash: 2357c...cb7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan gjøre forskjellige ting.

Ene er å skrike høyt som søsknene til valpen ville gjort om den ble for ivrig, også går man vekk fra valpen i ett minutt eller tre, før man går tilbake og prøver på nytt.

Eller så kan man ta en ting valpen har lov til å bite på å putte den i munnen på valpen når den biter på hender eller andre ting den ikke har lov til å bite på.

Det tar tid, tok min 6 mnd før han lærte seg å ikke bite på meg i det hele tatt, å han var og fæl, men merket forbedringer hele tiden.

Kan også be de fryse en klut eller noe slik at valpen kan bite på den, noe som vil dempe kløingen :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har delt denne før, for den er veldig bra og forklarende. Jeg er enig i nesten alt som står bortsett fra time out og burbruk og et par andre ting. Men det står også forklart hvorfor det er en dårlig idè å legge ned valpen.

Ellers så er min erfaring at vi ikke er flinke nok til å være konsekvente... I tillegg vil jo alt som beveger seg trigge jaktinstinktet hos en hund, så dette kombinert med kløe i tennene og en periode hvor valpen egentlig skulle lært dette av andre hunder, så er det vi som må "slite" med utfordringen.

http://www.100positive.no/wp-content/uploads/2012/06/Valpebiting.pdf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! Skal sende linken til venninna mi, det sto mye fornuftig der!

Hvorfor skal man egentlig ikke "legge ned" en valp?

Skrevet

Man skal hvertfall ikke putte valpen i buret, da buret skal være trygt for den. Måtte bare tilføye det ^.^

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar! Skal sende linken til venninna mi, det sto mye fornuftig der!

Regner med at fordi det kan gjøre valpen usikker og muligens redd og nervøs for eieren sin, noe som ikke er bra. Det er bedre å fokusere på positiv trening, lek, kos og stimulering slik at man knytter gode bånd til valpen sin og får en trygg og harmonisk hund :) Og ikke en som er redd eller usikker på eieren sin.

Skrevet

Det enkel svaret er: fordi det er misforstått eldre og utdaterte treningsmetoder for hunder. Vi vet bedre nå (heldigvis).

Det litt mer utfyllende svaret er: fordi vi ikke er hunder og hunder legger oppdrar hverandre ikke på den måten uansett. Å legge en hund på rygg eller sier noe om at vi er ustabile og ikke til å stole på for hunden. Å ta den i nakkeskinnet betyr på hundespråk at vi skal drepe.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

hvordan håndtere dette? ihvertfall ikke på måten dere gjør det. Jeg synes absolutt ikke dere skal bruke noen av metodene som du har nevnt, men når det er sagt. En må bruke en metode over tid, for at det skal virke.
Linken du fikk er bra:) Jeg brukte hylte forsiktig (ikke skremmende) når det ble for hardt, og var passiv en liten stund etter, før jeg fortsatte leken. Fungerte meget bra på min nåværende hund.

Anonymous poster hash: 16eff...4a9
AnonymBruker
Skrevet

Først av alt: Alle valper biter, og det kommer de til å holde på med en stund. De som bor med denne valpen må velge seg én metode og holde seg til den, og så må de bare holde ut til den verste valpebitingsperioden er over. 99% av hunder slutter med valpebiting etterhvert uansett hva slags metode man velger, det er nå en gang en valpeting, og etterhvert er ikke hunden noen valp lengre. Men det kommer til å gå fortere hvis de velger seg én metode og er konsekvent med den. De må bare innse at det finnes ingen quick fix! Det kommer til å ta hundre repetisjoner før de ser noen bedring, det må de bare innse. Bytter de metode tre ganger om dagen kommer de aldri noen vei.

Man skal IKKE legge valpen i bakken, da vi mennesker burde være intelligente nok til å klare å trene bort valpebiting uten å bruke vold og makt. Det er en liten baby med mental kapasitet på linje med en 2-3-åring, det er virkelig fallitterklæring å ty til fysisk makt. Vi tar heller ikke trassige treåringer og slenger dem i bakken med et hardt nakkegrep når de er vanskelige - fordi vi vet at det er en naturlig periode de må gjennom, vi vet at vold og maktmisbruk setter spor og er katastrofalt for tilliten og relasjonen til oss, og vi har bedre metoder.

Linken til Portvinspiken er fin.

For øvrig, hvor gammel er denne valpen? Du skriver at den får lange turer og mentalstimuli hver dag. Små valper skal ikke ha lange turer, de skal naturligvis være med på ting, sosialiseres og miljøtrenes og lære alt som trengs for å bli en fornuftig og trygg voksen hund, men de skal ha det i små porsjoner, og de skal ikke mosjoneres. Men om denne valpen du snakker om begynner å nærme seg voksen, så kan det være greit med så mye stimuli. Jeg spør fordi mange valper biter og er umulige fordi de er overstimulert - det blir så mye inntrykk på en dag at den stakkars hjernen koker over. Disse hundeeierne bør nok vurdere om de bør droppe litt turer og mentaltrening og heller fokusere på rotrening (igjen, nå spørs det hva du egentlig mener med lange turer og hvor gammel valpen egentlig er).

Uansett må de forsøke å kartlegge når valpen er mest umulig, forsøke å unngå disse situasjonene, og være i forkant og hjelpe valpen til å roe seg ned før den får raptus. Og så må de bare innfinne seg med at valper biter, og la være å hisse seg opp selv. Se på hva voksne hundetanter og -onkler gjør når små valper er umulige - de legger seg bare ned, kniper igjen øynene og sover gjennom galskapen til valpen blir lei av å ikke få noen respons, og finner på noe annet. Hvis hundene klarer å ha tålmodighet med småttisene, så klarer vi tobente også det.

Det er noen gode innlegg i denne tråden:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=855232

Eksempelvis http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=855232&p=14807407

Med en liten tilleggsforklaring her: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=855232&p=14820940

Anonymous poster hash: 267ad...a6b
  • Liker 2
Skrevet

Hyl høyt og gå vekk, slik et søsken ville ha gjort. Den hører du får vondt, og plutselig får den ikke oppmerksomhet lenger. Å ikke få oppmerksomhet kan være straff nok for en valp :)

Skrevet (endret)

IKKE legg valpen i bakken. Det er gammeldags trening, og umulig å gjøre i rett sekund uansett. I tilegg er ikke valpen idiot, den skjønner at vi er mennesker og den er et annet dyr, den er ikke på jakt etter at vi skal prøve å gjøre ting vi tror en hundemor ville gjort eller noe sånt.

Vi drev med hyling og å gå vekk, det funka i starten, men ikke etterhvert. Han syns det var gøy at vi hylte. Så drev vi med å snu ryggen til, og stå helt stille samme hvor vondt det gjorde. Funka stort sett, men det var vanskelig å ikke bevege seg eller si au med en piraya i leggene. For meg ble løsningen å stå inntil en vegg eller en dør. Da fikk han ikke blikkontakt, eller sett ansiktet mitt i det hele tatt. Gikk bare rolig vekk fra situasjonen og stilte meg klin inntil veggen. Da ga han seg hver eneste gang.

Vi brukte timeout på bite-hoppe-ødelegge-dra-ned-tepper-fra-sofaen-være-krakilsk kanskje to ganger, og da var det inn i buret (som sto åpent ellers og som han overhodet ikke brukte, så det var egentlig bare et møbel han ignorerte), ligge der til han var rolig og ut igjen. Ikke lenge, bare ut igjen med EN gang han var rolig/la seg ned/slutta å pipe. Og han kunne se oss, så han ble ikke ekskludert fra flokken. Vi bare så ikke på ham til han ble rolig. Føltes fælt å gjøre det sånn, så det var veldig sjelden og egentlig bare når vi var desperate fordi ingenting funka av avledning eller ignorering eller godbit for å slutte.

Det er vondt, det er slitsomt, men det går over!

Endret av Rainbow81
Skrevet

Når det gjelder alt av hundeproblemer, så kan jeg anbefale Victoria Stilwell! Hun har masse fine valpevideoer på youtube også. Jeg har valp selv, så tipsene hennes er prøvd ut. Hun har til og med en valpevideo som går på akkurat det med valpebiting. Flotte tips!!

AnonymBruker
Skrevet

Nakkeskinnet fungerer helt fint.

Anonymous poster hash: 3fb87...092

AnonymBruker
Skrevet

Nakkeskinnet fungerer helt fint.

Anonymous poster hash: 3fb87...092

Jadda, og ris på rumpa til ulydige småbarn "fungerer helt fint"...

Skrevet

Jadda, og ris på rumpa til ulydige småbarn "fungerer helt fint"...

Ikke bry deg om troll :-)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes selv dette med å "legge ned" valpen føles uriktig, er derfor jeg ikke vil ta del i det, det og fordi det ikke er min hund så det er ikke jeg som skal disiplinere den, i allefall ikke med "makt" med mindre jeg må, men jeg føler ikke at jeg har noen rett til å si "det der må du ikke gjøre!" fordi hun har mye mer erfaring med dyr enn meg, og det er som sagt hennes hund.. prøvde å foreslå dette med hylinga, men jeg føler at jeg egentlig bare ble skutt ned, men skal prøve det selv neste gang og se om det fungerer, kanskje hun vil adoptere metoden hvis hun ser at det er mer effektivt enn å "sloss" med hunden.

Han er forresten 6 mnd, og med lange turer mener jeg at han som sagt løper fritt i hagen flere ganger om dagen (fordi det er en valp som ikke heelt har kontroll på blæra, så det er bedre å løpe ut flere ganger enn at han tisser inne når han alikevel er så flink til å gi beskjed nå :)) og så får han gjerne en spasertur eller to på til sammen en time eller noe rundt der, kommer litt an på. Dvs 10 - 30 min en vei, 30 - 60 min slapp av hvor enn de havner - gjerne hjemme hos meg, og 10 - 30 min tilbake igjen - sånn som jeg har skjønt det i allefall. Og når det er så varmt får han gjerne bli med på stranda sånn at både mennesker og dyr får kjølt seg ned litt.

Noen her nevnte overstimulering, det kan egentlig gi veldig mye mening! Med en katt, et marsvin, mange turer, tre mennesker (pluss folk som kommer på besøk), lydighetstrening og diverse andre øvelser er det egentlig ganske forståelig hvis minsten er sliten.. Skal prøve å ta det opp med henne igjen. Takk for mange hjelpsomme svar! :) Har en del å ta med meg nå til den dagen jeg selv bestemmer meg for å adoptere en pelsball. - Selv om jeg enda har mye å lære. Var tross alt 6 år sist gang jeg hadde "ansvar" for en valp.

Skrevet

Jeg mener at alle hunder er forskjellige, akkurat sånn som oss mennesker. Opp igjennom har jeg funnet ut at en metode for den ene hunden, ikke fungerer på den andre. Da må vi tilpasse oss. Jeg har hatt milde hunder som reagerer feks hvis jeg bare kremter. Og nå har jeg en hund som må tydelig vises hvordan et nei skal reageres på. 6 mnd gamle valper har, forhåpentligvis, hatt et strukturert liv med klare grenser. Etterhvert som puberteten nærmer seg (går kjappere for små raser) så blir det utprøving av grensene. Jeg ville aldri tolerert å bli lekebitt av en hund på 6 mnd, med mindre det var lek som jeg hadde invitert til. Å bytte tjenester fungerer på enkelte hunder. Men på denne (og et par andre hunder jeg har hatt) så må jeg si fra fysisk i tillegg til å si nei. Med fysisk mener jeg å gi et lite "bitt" i siden samtidig som jeg sier nei. Skal en gjøre slikt, må en vite når en skal gjøre det. Timingen er essensiell her. Å feks skulle ta hunden i nakkeskinnet å riste, ville absolutt ikke fungert, da det ikke er slik hundemor oppdrar valpene.

Anbefaler vennene dine å ta kontakt med en lokal hundeklubb og sjekke ut tilbudene der. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at alle hunder er forskjellige, akkurat sånn som oss mennesker. Opp igjennom har jeg funnet ut at en metode for den ene hunden, ikke fungerer på den andre. Da må vi tilpasse oss. Jeg har hatt milde hunder som reagerer feks hvis jeg bare kremter. Og nå har jeg en hund som må tydelig vises hvordan et nei skal reageres på. 6 mnd gamle valper har, forhåpentligvis, hatt et strukturert liv med klare grenser. Etterhvert som puberteten nærmer seg (går kjappere for små raser) så blir det utprøving av grensene. Jeg ville aldri tolerert å bli lekebitt av en hund på 6 mnd, med mindre det var lek som jeg hadde invitert til. Å bytte tjenester fungerer på enkelte hunder. Men på denne (og et par andre hunder jeg har hatt) så må jeg si fra fysisk i tillegg til å si nei. Med fysisk mener jeg å gi et lite "bitt" i siden samtidig som jeg sier nei. Skal en gjøre slikt, må en vite når en skal gjøre det. Timingen er essensiell her. Å feks skulle ta hunden i nakkeskinnet å riste, ville absolutt ikke fungert, da det ikke er slik hundemor oppdrar valpene.

Anbefaler vennene dine å ta kontakt med en lokal hundeklubb og sjekke ut tilbudene der. :)

Anbefaler deg å oppdatere deg litt på kunnskap om hund. Hundemor rister ikke nakkene til valpene, og ingen hunder må ha fysisk korrigering.Det du snakker om er typisk CM elendige metoder. Ja det funker sikkert, for alle vil unngå fysisk straff. Jeg ville aldri vært så slem mot hunden min.

Anonymous poster hash: 0c03f...6ff

Skrevet

Anbefaler deg å oppdatere deg litt på kunnskap om hund. Hundemor rister ikke nakkene til valpene, og ingen hunder må ha fysisk korrigering.Det du snakker om er typisk CM elendige metoder. Ja det funker sikkert, for alle vil unngå fysisk straff. Jeg ville aldri vært så slem mot hunden min.

Som jeg skrev, så rister ikke hundemor nakken til valpen nei... Og jeg er av en annen oppfatning når det kommer til hund og trening enn deg. Jeg har lang erfaring og vet hva som funker på mine hunder. Om du mener jeg må oppdateres, så kan jeg informere at jeg kurses jevnlig av dyktige instruktører fra inn og utland.

AnonymBruker
Skrevet

Som jeg skrev, så rister ikke hundemor nakken til valpen nei... Og jeg er av en annen oppfatning når det kommer til hund og trening enn deg. Jeg har lang erfaring og vet hva som funker på mine hunder. Om du mener jeg må oppdateres, så kan jeg informere at jeg kurses jevnlig av dyktige instruktører fra inn og utland.

men det finnes like mange dårlige instruktører i andre land som i Norge da, så det er ingen kvaltitetssikring. Se på CM feks.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...