Gjest Gjest_Erica Skrevet 28. juli 2014 #41 Skrevet 28. juli 2014 Jeg tror ikke at innsovningsmedisin (som er vanedannende ved langtids bruk) vil løse TS' problemer. Atharax er utprøvd og ikke fungert. Jeg har skrevet det i andre tråder som omhandler søvnproblemer, at man kan prøve antidepressiva eller antipsykotisk medisin som gir døsighet til å sove på. I små doser gir ikke disse nødvendigvis hangover. Om du har hjemmesykepleie daglig som ser at du tar medisinene dine, vil jeg tro at legen din går med på dette.Har du, legen, psykologen og hjemmesykepleien ansvarsmøter? I så fall tror jeg dette kunne være en gunstig løsning for deg. Snakk med psykologen din om dette.Ser du ikke selv at du er avhening? En løsning er å lære å sove uten medisiner.Det er jeg i utgangspunktet enig med deg i, men om man er traumatisert, er ikke dette alltid mulig å få til. Jeg har fått kroniske søvnvansker, og vi forsøkte uten medisin i 6 uker, og jeg sov knappe 2 timer hver natt. Til slutt ble jeg desperat og suicidal... Min løsning ble antipsykotisk medisin "redningen" og nå sover jeg godt hver natt. Dessuten er søvn svært viktig for den daglige funksjonen, og kanskje ekstra viktig når man sliter psykisk.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2014 #42 Skrevet 28. juli 2014 er du ikke fornøyd med fastlegen din så bytt Hjelper nok ikke. Journalen følger deg. Ingen lege vil risikere å være årsaken til selvmord. Anonymous poster hash: 2f135...900 2
Gjest iGirl Skrevet 28. juli 2014 #43 Skrevet 28. juli 2014 Hjelper nok ikke. Journalen følger deg. Ingen lege vil risikere å være årsaken til selvmord.Anonymous poster hash: 2f135...900 På generelt grunnlag: Er man ikke fornøyd med fastlegen man har, så bytter man!
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2014 #44 Skrevet 28. juli 2014 På generelt grunnlag: Er man ikke fornøyd med fastlegen man har, så bytter man! Jo Seff. Men sterke sovepiller får ikke TS av en annen lege heller basert på info TS har gitt her.Anonymous poster hash: 2f135...900 2
Gjest iGirl Skrevet 28. juli 2014 #45 Skrevet 28. juli 2014 Jo Seff. Men sterke sovepiller får ikke TS av en annen lege heller basert på info TS har gitt her.Anonymous poster hash: 2f135...900 Og det har jeg heller ikke sagt. Jeg sa at hvis man ikke er fornøyd med fastlegen man har burde man bytte. Ikke legg ord i munnen på meg.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2014 #46 Skrevet 28. juli 2014 Kjære TS: Jeg har slitt med søvn tidligere selv, og løsningen for meg var hypnose. Kan anbefale det på det varmeste! Sier ikke det er en mirakel kur for alle, men for meg fungerte det utmerket! Det er ikke noe hokus pokus, sånn som man gjerne ser på TV. Det kalles klinisk hypnose (tror jeg), og det dreier seg om at behandleren bytter ut tankene du har i underbevisstheten og lærer deg teknikker du selv kan bruke. Jeg hadde tre-fire timer hos hypnotisør, og så fikk jeg med meg en cd hjem som jeg skulle høre på når jeg la meg.. Kan ikke forklare helt hva som skjedde, men jeg har aldri følt meg så uthvilt som etter det. Siden hadde jeg bare et par oppfølgingstimer, og nå sover jeg som en stein hver natt! Kanskje ikke helt det du er på jakt etter, men måtte bare fortelle at det funker for enkelte Anonymous poster hash: a3d90...a23
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2014 #47 Skrevet 28. juli 2014 Og det har jeg heller ikke sagt. Jeg sa at hvis man ikke er fornøyd med fastlegen man har burde man bytte. Ikke legg ord i munnen på meg. Jeg har ikke lagt ord i munnen på deg, jeg har presentert fakta. Ro deg ned ett par hakk, det er ingen som fører vendetta mot deg.Anonymous poster hash: 2f135...900 2
Gjest Gjest_Erica Skrevet 28. juli 2014 #48 Skrevet 28. juli 2014 Hjelper nok ikke. Journalen følger deg. Ingen lege vil risikere å være årsaken til selvmord.Anonymous poster hash: 2f135...900 Jeg tror ikke at det er automatikk i at journalen følger pasienten ved fastlegebytte. Jeg tror pasienten må be om det selv.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2014 #49 Skrevet 28. juli 2014 Hvordan spiser du ? Trener du ? Dette har utrolig mye og si Anonymous poster hash: 01d60...f66
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2014 #50 Skrevet 28. juli 2014 Jeg tror ikke at det er automatikk i at journalen følger pasienten ved fastlegebytte. Jeg tror pasienten må be om det selv. Ikke helt. Når det gjelder slike B preparater så vil ansvarlige leger sjekke ut pasient historien og etterspørre journal. Svært, svært få leger vil skrive ut slike medisiner uten å vite noe om sykdomshistorie. Anonymous poster hash: 2f135...900 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2014 #51 Skrevet 28. juli 2014 Du bør kreve å få snakke mer med psykolog dersom du ikke føler at du får noe ut av den timelengden og timefrekvensen du har nå. Det vil dessverre være vanskelig for en lege å skrive ut mer sovemedisiner slik tilstanden din er i dag. Dersom fastlegen din ikke er villig til å gi deg mer ikke-medidinsk behandling bør du bytte fastlege. Langvarig medisinbruk er ikke sunt, men på psykiske lidelser er det for mye piller og for lite behandling. Det er litt som om alle med beinbrudd skulle få støttebandasje og sterke smertestillende. Anonymous poster hash: 2c1cc...c2e
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2014 #52 Skrevet 28. juli 2014 Jeg tror ikke at det er automatikk i at journalen følger pasienten ved fastlegebytte. Jeg tror pasienten må be om det selv. Det gjør den ikke nødvendigvis, men det er svært uvanlig å ikke ta opp en grundig anamnese med nye pasienter, og særlig hvis første forespørsel er B-preparater. Dessuten hverken kan eller bør ts skjule sine øvrige behandlingskontakter, og om det ikke er noen journal å oppdrive, vil nok den nye legen be om epikriser fra disse. Det vil nok være svært vanskelig å nulle ut historikken med mindre man vil skjule så mye at det ikke er noe poeng i å ha en fastlege, og da får man ikke den hjelpen og oppfølgingen man trenger.Anonymous poster hash: 3107c...4ca
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2014 #53 Skrevet 28. juli 2014 Søstra mi får tilkjørt tabletter hver dag, kanskje du kan få det samme. Hun har prøvd seg på et par overdosering før.Anonymous poster hash: 684a7...bde
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2014 #54 Skrevet 28. juli 2014 Søstra mi får tilkjørt tabletter hver dag, kanskje du kan få det samme. Hun har prøvd seg på et par overdosering før.Anonymous poster hash: 684a7...bde Da er spørsmålet om det finnes ressurser til at hjemmetjenesten kan komme hver dag ved leggetid og påse at medisinene blir tatt som ordinert. Det er et dyrt tiltak, og det spørs om ikke det er bedre om ts legger seg inn på en avdeling der disse ressursene finnes. Spørsmålet er hva man tjener på det. Hvis noe slikt skal kunne forsvares, må ts vise at hun følger opp ved å ha rigid faste leggetider, og slik nyttiggjøre seg medisineringen. Da må man vurdere om hun er i stand til det. Jeg ville definitivt ha krevd at hun skulle legges inn for slik behandling. Medisinutdeling i privat hjem med overvåket inntak sent på kvelden er et dyrt og ressurskrevende tiltak som kan være vanskelig å forsvare. Ikke bare bør det være overveiende sannsynlig at pasienten profiterer på det (også på lang sikt), men det spiser også ressurser fra en allerede overbelastet hjemmetjeneste.Anonymous poster hash: 3107c...4ca 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2014 #55 Skrevet 28. juli 2014 Trening. Ut på tur, gå, løp, boks, fekt, ras av deg vonde tanker og følelser. La hjernen få hvile, la kroppen jobbe. Og etter en time med dette, en god dusj og rett i seng. Da sover du som et barn. Anonymous poster hash: b24be...cae
Gjest Gjest_Erica Skrevet 28. juli 2014 #56 Skrevet 28. juli 2014 AnonymBruker, on 28 Jul 2014 - 20:57, said: Ikke helt. Når det gjelder slike B preparater så vil ansvarlige leger sjekke ut pasient historien og etterspørre journal. Svært, svært få leger vil skrive ut slike medisiner uten å vite noe om sykdomshistorie.Anonymous poster hash: 2f135...900 Jeg skjønner da at jeg er heldig. En vikar skrev ut smertestillende B-preparat uten samtale. Jeg ringte bare legekontoret og fortalte situasjonen. Medisiner jeg har fått før, kan jeg bestille over minhelse.no, og jeg får 100 stk. Zopiclone. Jeg har en bakgrunn med overdoser, men ikke B-preparater - den tiden er over...
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2014 #57 Skrevet 28. juli 2014 Jeg tror ikke at det er automatikk i at journalen følger pasienten ved fastlegebytte. Jeg tror pasienten må be om det selv. Pasienten "eier" sin egen journal. Den blir ikke automatisk overført ved fastlegebytte, med unntak av om ny fastlege jobber ved samme legekontor. Men kommer en ny pasient så er det vanlig prosedyre, først ved timebestilling og spørre etter journal fra tidligere lege. Dersom pasienten da ikke vil ordne eller sier at han skal ordne overføring av journal, og journalen ikke er på plass når pasienten kommer til time, så blir spørsmålet gjentatt av fastlegen. Kommer pasienten da og spør etter A el. B preperater, og journalen ikke er hos ny fastlege så skrives der svært skjeldent ut A el. B preperater. Legen vurderer selvfølgelig hvordan pasienten fremstår og hva pasienten forteller, men de ferreste skriver ut noe sterke sovetabletter som vi snakker om her uten å ha tilgang til sykehistorien til pasienten.Anonymous poster hash: 4a14d...8e9
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2014 #58 Skrevet 28. juli 2014 Jeg skjønner da at jeg er heldig. En vikar skrev ut smertestillende B-preparat uten samtale. Jeg ringte bare legekontoret og fortalte situasjonen. Medisiner jeg har fått før, kan jeg bestille over minhelse.no, og jeg får 100 stk. Zopiclone. Jeg har en bakgrunn med overdoser, men ikke B-preparater - den tiden er over... Dette legekontoret må jo ha journal fra en annen lege på deg fra før av? Du kan umulig være ukjent for dem?Anonymous poster hash: 4a14d...8e9
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2014 #59 Skrevet 28. juli 2014 Jeg skjønner da at jeg er heldig. En vikar skrev ut smertestillende B-preparat uten samtale. Jeg ringte bare legekontoret og fortalte situasjonen. Medisiner jeg har fått før, kan jeg bestille over minhelse.no, og jeg får 100 stk. Zopiclone. Jeg har en bakgrunn med overdoser, men ikke B-preparater - den tiden er over... Dette høres helt uforsvarlig ut.Anonymous poster hash: 3107c...4ca 1
Gjest Gjest_Erica Skrevet 28. juli 2014 #60 Skrevet 28. juli 2014 Dette høres helt uforsvarlig ut.Anonymous poster hash: 3107c...4ca Ja, og det er det nok, men legen registrerer vel at jeg sjelden ber om ny utskrivelse. Mitt problem er å få brukt opp Zopiclonen før den går ut på dato Når jeg ringte og fikk smertestillende B-preparat hadde sykepleier hele tiden kontakt med legen og konfererte. Andre medisiner jeg går på ble sjekket osv. Jeg følte ikke dét var uansvarlig...
Fremhevede innlegg