Gå til innhold

Plager i munnen og forkjølelse. Herpes ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kjenner jeg er litt småstressa her.

Har gått med noe som ble forkjølelse en stund nå. Var til legen og han sa det var virus. Ikke bakterier, ikke streptokokker. Han mente det IKKE var herpes. Men jeg kjenner likevel jeg er livredd for at det ER dette.

Det begynte slik:

Hoste, tørrhoste, etterhvert også slimhoste, særlig om morgen.

Ømme mandler.

Sårhet bak i halsen.

Hvitt/grått belegg på tungen.

Blitt hes i stemmen, mer og mer for hver dag.

Begynnende blemmer bak på tungen, og bak i halsen ved sidene av drøvelen. Røde, ikke hvite. Ikke typisk blemmer heller kanskje, mer rødhet/rundinger.

Vondt å spise og drikke.

Nå snørrete de siste par dager.

Blemmene/ømheten/rødheten har gradvis dag for dag spredd seg:

fremover langs sidene av tungen,

nedover i ganen,

på utsiden av tannkjøttet,

på innsiden av kinnene,

fremover i munnen,

innsiden av leppene,

føler det som om leppene er liksom hovne og varme og klør.

Blemmene er som røde merker, ikke hvite blemmer.

Gradvis også blitt tett i nesen, og følelse av å være forkjølet og slapp.

Nå er sårheten bak i halsen mindre, mens leppene liksom er varme og jeg har lyst å klø og gni på dem, slikke på dem.

Oppdaget klumper oppå tungen i dag, men de skal kanskje være der. Den ene er vond, men kanskje jeg har skrapt borti den.

Det føles som om innsiden av munnen min er hovnet opp, som om jeg kan komme til å bite meg i kinnene. Som om leppene er hovne. Som om jeg har spist noe veldig sterkt eller veldig salt og fått sårhet liksom ?

Føler spyttet liksom renner og renner, nesten renner over.

Stemmen er mindre hes i dag, men jeg har tørrhoste.Nå er det meste av irritasjon liksom inni leppene og inni munnen.

Jeg spurte om det kunne være herpes men legen mente nei. Sa at da var det typisk med sår på utsiden av leppene. Dessuten var det ikke vanlig å bli hes i stemmen.

Skal ta penicilin om det ikke gir seg snart.

Men jeg kjenner panikken likevel jeg - er det herpes likevel ???

Føler meg forkjølet. Men dette med ømhet/sårhet/blemmer i munnen har jeg aldri før opplevd !! Jeg har hatt en og to små hvite blemmer noen ganger på siden av tungen. Men bare en dag eller to. Gjerne bitt meg der.

Dette har nå tilsammen var i en uke. Gradvis blitt verre, og liksom gradvis spredd seg fremover i munnen.

Lurer på å gå til en lege til, for å få sjekket dette.

Har noen opplevd lignende ?

Vi er flere som har hostet, og det er lett å bli forkjølet når det har vært så vanvittig varmt, og vi har brukt AC i bilen.

Anonymous poster hash: e1214...419

Anonymous poster hash: 6ca4f...9bb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det kan vel gjerne være to ting samtidig, både herpes og en luftveisinfeksjon. Hvorfor er du redd for herpes? 70-90% av befolkningen har vært smittet med herpesvirus, det er ingen krise. Litt plagsomt, men ikke verre enn det.

Alle de andre symptomene du beskriver (hoste, sår hals, snørrete etc) hører dog ikke inn under symptombildet for herpes. Tok legen en CRP-måling? Hvis det har vart lenge uten bedring kan det hende du bør ta en ny tur til legen. Virusinfeksjoner er dog gjerne litt seige.

Anonymous poster hash: 7f5aa...fbb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan vel gjerne være to ting samtidig, både herpes og en luftveisinfeksjon. Hvorfor er du redd for herpes? 70-90% av befolkningen har vært smittet med herpesvirus, det er ingen krise. Litt plagsomt, men ikke verre enn det.

Alle de andre symptomene du beskriver (hoste, sår hals, snørrete etc) hører dog ikke inn under symptombildet for herpes. Tok legen en CRP-måling? Hvis det har vart lenge uten bedring kan det hende du bør ta en ny tur til legen. Virusinfeksjoner er dog gjerne litt seige.

Trådstarter:

Var til en lege seint på fredag. Ingen CRP ble målt. bare prøve fra halsen for å sjekke streptokokker

Nå i kveld er stemmen nesten bra igjen, men munnen og leppene føles hovne, minner om følelsen når man har spist f.eks veldig salt chips og blir sår inni munnen liksom.

Jeg hoster og snørrer. Og det renner liksom over i munnen av spytt.

Anonymous poster hash: 6ca4f...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok, hvis du er på bedringens vei ville jeg gitt det et par dager til og håpt at kroppen fikser selv. Alternativt kan du ringe legekontoret og spørre om de tror du trenger ny sjekk. Bare hjelp til med rikelig drikke og få i deg passe med næringsrik mat, samt hvile, så kroppen har best mulig forutsetninger for å ordne opp. Har du munnsår kan du kjøpe virusmiddel mot det reseptfritt på apotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...