AnonymBruker Skrevet 27. juli 2014 #1 Skrevet 27. juli 2014 Jeg har i årevis slitt med plager og symptomer på alt mulig rart uten at det har vært så lett finne ut konkret hva som er eller har vært galt. Lang historie kort er at jeg var hos legen, han satte meg på tanken om at det var magen som var problemet og fikk meg på tanken å kutte ut gluten. Dette har endret livet mitt totalt. Jeg føler meg frisk og har energi og alt mulig. Uansett, pga omstendigheter så fikk jeg aldri fulgt opp dette hos legen, og har levd praktfullt uten gluten lenge nå. Jeg tok noen enkle blodprøver hos legen den gangen som ikke viste noe galt, men jeg har lest ganske mye om temaet fordi jeg syns det er veldig interessant. Selv om null gluten har gjort meg frisk, så har jeg fortsatt sporadiske og mindre plagsomme "plager" som jeg tror også kan knyttes til noe mat. Så i tillegg til å faktisk få testa meg ordentlig for gluten så har jeg veldig lyst til å ta en ordentlig test på andre matvarer også. Men de prikktestene og det som tas hos legen opplever jeg som lite nyttige. Noen som vet hvorfor sånn Igg-elisa matpanel eller hva det heter ikke er noe serilig brukt hos vanlige fastleger?? (Er det det, bare at jeg ikke vet om det?) Og hvordan kan man evt gå frem for å få be om det? Og er det slik at hvis man skal ta en sånn type blodtest så må man ha "allergenet" i kroppen, altså spise f.eks gluten i forkant, eller tilsetter de allergenet til blodet i laboratoriet?? Jeg vet at man f.eks ved gastroskopi og sånne andre cøliakitester må spise gluten for at det skal slå ut, men nå snakker jeg altså om en annen type test. Håper noen har litt kunnskap om dette, og vil dele! Anonymous poster hash: ab8f1...61f
Little sister Skrevet 27. juli 2014 #2 Skrevet 27. juli 2014 Jeg tok en sånn hos en osteopat, og fikk hjelp av en ernæringsfysiolog til å se på resultatene. Jeg er dødelig allergisk mot nøtter, som jeg viste om fra før, men det var en del andre matvarer jeg reager veldig på (Bakegjær blandt annet). Ernæringsfysiologen så at det var en bestemt type mat jeg reagerer på, og det var grunnet magekatarr faktisk. Jeg betalte rundt 3000,- da sendte de inn en blodprøve til England mener jeg.
Supraspinatus Skrevet 28. juli 2014 #3 Skrevet 28. juli 2014 Jeg har ikke inngående kjennskap til testing etter IgG-antistoffer for å avdekke matallergi, men en sannsynlig grunn til at de ikke benyttes utstrakt i vanlig medisinsk praksis kan godt være at de er usikre. Jeg ser at det er flest alternative tilbydere av slike tester, og det finnes ikke veldig mye bra dokumentasjon på om testen faktisk avdekker allergier, eller hvor mange falsk-positive resultater som finnes. FODMAPs er kanskje den mest aktuelle årsaken til uspesifikke plager i fordøyelsen. Kanskje det kan være mer praktisk, og billigere, for deg å prøve ut utelukkelsesmetoden med FODMAPs? Allergier, da også matallergi, gir som oftest en immunreaksjon som er lett å avdekke. F.eks. utslett, hevelse, kribling i halsen osv.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2014 #4 Skrevet 28. juli 2014 Snakker du her om at du ikke tåler gluten pga. Cøliaki? Eller mener du at du har en ren allergisk reaksjon på gluten? Dette er to helt ulike tilstander.Anonymous poster hash: f2ec2...a74
halo Skrevet 28. juli 2014 #5 Skrevet 28. juli 2014 (endret) Det er en fordel å ikke gå på streng diett før en slik test (blodprøve). (Sjekk kildenhelse.no og lege Strand). Endret 28. juli 2014 av halo
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2014 #6 Skrevet 28. juli 2014 Jeg har ikke inngående kjennskap til testing etter IgG-antistoffer for å avdekke matallergi, men en sannsynlig grunn til at de ikke benyttes utstrakt i vanlig medisinsk praksis kan godt være at de er usikre. Jeg ser at det er flest alternative tilbydere av slike tester, og det finnes ikke veldig mye bra dokumentasjon på om testen faktisk avdekker allergier, eller hvor mange falsk-positive resultater som finnes. FODMAPs er kanskje den mest aktuelle årsaken til uspesifikke plager i fordøyelsen. Kanskje det kan være mer praktisk, og billigere, for deg å prøve ut utelukkelsesmetoden med FODMAPs? Allergier, da også matallergi, gir som oftest en immunreaksjon som er lett å avdekke. F.eks. utslett, hevelse, kribling i halsen osv. Ja men det er forskjell på akutt og forsinket matallergi og det er ofte vanskelig å identifisere intoleranser som gir diffuse og forsinkede plager. Det er i slike tilfeller en igg testing kan gi svar. Anonymous poster hash: ab8f1...61f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå