Gå til innhold

Bruke 3000 kroner på klær?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg har vært fattig student i 4 år og klær har virkelig ikke blitt prioritert. Jeg har alltid vært veldig fornuftig med penger og noen ganger har det vært at jeg nesten har blitt gjerrig.

Nå er jeg endelig i jobb og tjener helt ok. Klesskapet mitt er rett og slett helt tragisk etter nesten null nytt iløpet av disse 4 årene. Nå har jeg sittet på nettbutikker i flere timer og endt opp med 15 plagg, inkludert ett par sko. Dette kommer seg på nesten 3000 kroner.

Er det helt ok å bruke 3000 kroner på 15 ulike plagg? Herlighet, det er like før jeg spør foreldrene mine om lov enda jeg er 30 år..er så uvant å bruke penger på slikt :P

Anonymous poster hash: 2e0ed...e4d

Videoannonse
Annonse
Gjest Tiaen
Skrevet

Hei.

Jeg har vært fattig student i 4 år og klær har virkelig ikke blitt prioritert. Jeg har alltid vært veldig fornuftig med penger og noen ganger har det vært at jeg nesten har blitt gjerrig.

Nå er jeg endelig i jobb og tjener helt ok. Klesskapet mitt er rett og slett helt tragisk etter nesten null nytt iløpet av disse 4 årene. Nå har jeg sittet på nettbutikker i flere timer og endt opp med 15 plagg, inkludert ett par sko. Dette kommer seg på nesten 3000 kroner.

Er det helt ok å bruke 3000 kroner på 15 ulike plagg? Herlighet, det er like før jeg spør foreldrene mine om lov enda jeg er 30 år..er så uvant å bruke penger på slikt :P

Anonymous poster hash: 2e0ed...e4d

Det er HELT ok :) Kjør på!

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det helt ok :)

Anonymous poster hash: dfd62...efb
Skrevet (endret)

15 plagg for 3000 kroner høres ut som at du har fått mye for pengene.

Ofte koster en flott selskapskjole rundt 2000 kr. Ofte mer også. Selvsagt billigere også.

Mange av høstens nyheter i jeans koster rundt 1000 kroner.

Selvfølgelig er det helt ok å bruke 3000 på klær. Håper du får glede av det du har kjøpt :)

Endret av Berit
  • Liker 1
Gjest crazycatlady
Skrevet

Ikke noe problem, kjør på! Jeg brukte nylig nesten 5000 på klær og jeg tjener ikke allverden. Herlig å shoppe litt.

AnonymBruker
Skrevet

JA!

Jeg er første året i jobb nå etter 7 (!) års studier. Jeg har holdt klesskapet oppdatert gjennom hele studietiden og allikevel har jeg sikkert brukt 25.000 på klær siden jeg begynte å jobbe. Så 3000 er absolutt greit.

Det jeg derimot spør meg er om du får noe særlig kvalitet og design for den prisen. Du får nok en god del barnearbeid, i hvert fall. Mine venninner som ikke har handlet klær på mange år har dessuten en litt tvilsom smak når de endelig kan handle igjen, og det er mye rart som de ikke får brukt (eller som de dessverre bruker) som kom i handlekurven det første året. Avhengig av hvilken jobb du har kan det være lurere på kjøpe 2-3 pene skjorter/bluser enn tolv kjedelige bomullstopper fra H&M.

Anonymous poster hash: 67dc7...0b0
Skrevet

Billig det, kjøper gjerne en kjole til 1500-2500 jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Kjør på! Jeg var forsiktig med penger rett etter studietiden pga jeg var vant til å leve på så lite. Nå derimot... Kan lett bruke 2k på en genser jeg :P

Anonymous poster hash: aacbe...8ec
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

JA!

Anonymous poster hash: ee884...f0f
AnonymBruker
Skrevet

JA!

Jeg er første året i jobb nå etter 7 (!) års studier. Jeg har holdt klesskapet oppdatert gjennom hele studietiden og allikevel har jeg sikkert brukt 25.000 på klær siden jeg begynte å jobbe. Så 3000 er absolutt greit.

Det jeg derimot spør meg er om du får noe særlig kvalitet og design for den prisen. Du får nok en god del barnearbeid, i hvert fall. Mine venninner som ikke har handlet klær på mange år har dessuten en litt tvilsom smak når de endelig kan handle igjen, og det er mye rart som de ikke får brukt (eller som de dessverre bruker) som kom i handlekurven det første året. Avhengig av hvilken jobb du har kan det være lurere på kjøpe 2-3 pene skjorter/bluser enn tolv kjedelige bomullstopper fra H&M.

Anonymous poster hash: 67dc7...0b0

Hvilke steder unngår man for å ikke få barnearbeid og dårlig kvalitet?

Hilsen en fattig student:)

Anonymous poster hash: 18a66...cfb

Gjest Lille-pus
Skrevet

Jeg ser ikke bort fra at kanskje de aller fleste av oss hadde noen slike runder som deg, TS da vi var ferdige med studiene og var i fast jobb med ok lønn :)

Så klart det er lov så lenge det ikke betyr at du får problemer med å klare faste utgifter og så lenge det ikke blir en besettelse.

Signerer forøvrig rådet om å fremover heller kjøpe ett etter to plagg av høyere kvalitet enn 10 plagg fordi de er billige.

• Liker 2
Skrevet

Klart det! Men jeg hadde også heller kjøpt færre plagg i bedre kvalitet.

• Liker 1
Gjest Pheel
Skrevet

Synes det hørtes litt mye ut, jeg, da. Bestilte selv nettopp 10 plagg fra HM, der mesteparten forsvarlig var på salg, til 1000-lappen.

Men handler du ganske sjelden og det er basisplagg, så kjør på.

AnonymBruker
Skrevet

Anonymous poster hash: d7538...693
AnonymBruker
Skrevet

Knock yourself out!:) Måtte jeg gjøre det samme da jeg var ferdig student. Hadde ETT plagg det ikke var hull i, ETT! :fnise:

Anonymous poster hash: e2c44...f98
AnonymBruker
Skrevet

Synes det var mye penger, men dersom du virkelig trenger nye klær, er det jo ikke feil å kjøpe nye. Synes likevel at det er lurt å prioritere kvalitet og kvantitet. Blir litt skeptisk når hvert plagg koster 200 kr i gjennomsnitt.

Anonymous poster hash: e24c0...04a
AnonymBruker
Skrevet

Synes det høres helt kurant ut, en snittpris på 200 er ikke mye, og 3000 i en sleng når man knapt har handlet på flere år er heller ikke mye.

Angående det å heller kjøpe få plagg av bedre kvalitet, er jeg i utgangspunktet helt enig. Vel og merke dersom man har en presentabel garderobe å bygge på fra før ... Dersom man trenger alt nytt er det bedre å heller kjøpe rimelig i starten så man har noe å bytte på med av alt man trenger, så kan man heller gå for bedre kvalitet etter hvert som de rimelige klærne må byttes ut. Da blir ikke engangsinvesteringene så store.

Anonymous poster hash: b5da0...9b8
  • Liker 1
Skrevet

Jeg kjøper klær i rykk og napp, og da blir det gjerne en 5-6000 når jeg først handler inn. Og da MENER jeg det faktisk når jeg sier at jeg ikke har noe å gå i. Å kjøpe dyre klær når man trenger en hel ny garderobe er ikke aktuelt for meg ihvertfall. Om man trenger 3 nye bukser, flere nye bher, 10 nye topper og kanskje et par kjoler også, sko, jakker ++ så kan man ikke kjøpe plagg som koster flere 1000 stykket. Da må man jo selge huset :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...