la Flaca Skrevet 27. juli 2014 #1 Skrevet 27. juli 2014 Lynet slo ned i hytta vår i går kveld og i tillegg til at en del av taket brant opp er det massive skader fra vann, pulverapparat og svart røyk. Jeg har antikke møbler der og sønnen min er knust over at han kanskje mister legosamlingen sin. (Sett som ikke kan skaffes lenger). Foreløpig er området sperret og ingen får gå inn der. Vet noen her hvordan prosedyrene er i forhold til verdier og innbo etter brann? Jeg har hørt at alt av elektronikk må kastes, men ingen ting blir vel fjernet av feks. Polygon før man har gitt klarsignal? Håper selvfølgelig på å få reddet så mye som mulig, men ingen kan gi meg svar på hvordan opprydning osv foregår foreløpig så jeg håpet noen her hadde erfaring med sånt.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2014 #2 Skrevet 27. juli 2014 Går utifra at du har forsikret innbo og hytta? Vanligvis kommer restverdiredningsbilene og tar med seg alt av innbo, med unntak av det som der absolutt ikke er håp for. Når det er hytte vet jeg ikke hva som skjer. Så blir alr satt på lager, vurdert og prøvd reddet, rengjort. Legoen tror jeg ikke du skal ha så store forhåpninger desverre om å redde, fordi den er plast, og plast som har vært i røyk, sot eller brann lukter ekstremt lenge etterpå. De luktene er ikke bra med tanke på å puste inn og å ta på / leke med. Håper dere har bilder av tingene dere eide og hadde i hytta? De aller fleste må sette seg til å skrive lister over hva de eide, finne priser selv og helst kunne legge frem bilder av innbo go løsøre. Veldig vanskelig og tidkrevende jobb, i tillegg frustrerende, men kan og være godt etterpå for å få bearbeidet opplevelser og ikke minst tenke over hva vi har og hvilken betydning ting har for oss. Jeg har i hvertfall fått ett helt annet forhold til materielle ting, etterpå. Mulig dette kan oppleves annerledes med en hytte enn med en primærbolig? Det er og naturlig å få problemer med å sove, redselmfor å forlate bolig og et ekstra kontrollbehov i forhold til elektriske aparater, vann og at dører er låste. Har nå sprinkler i alle rom samt spesielt brannvarslingsanlegg. Finn Levy, Kjell Aas, med flere har gitt ut en bok som heter skadesanering i bolighus etter brann og vannskader, den tror jeg du vil ha nytte av i din situasjon. En av sakene som gjorde at boka ble til, var en henvendelse til Kjell Aas fra noen som glemte en brystpumpe som skulle kokes og fikk huset sitt sotet ned og alt innbo sotskadet. Saneringsmåten som ble gjort fra skadesaneringsfirmaet var ikke god nok familien fikk store jelseplager i kontakt med boligen og tingene sine etterpå. Der ligger og en del om dette på inneklima.com, en seriøs side som Kjell Aas drev. Bare spør mer om du trenger det.Anonymous poster hash: 2a977...0cf 2
la Flaca Skrevet 27. juli 2014 Forfatter #3 Skrevet 27. juli 2014 Tusen takk for kjempefine innspill AB. Hytta med innbo er forsikret ja. Fikk et litt annet syn på hva som er viktigst nå, for innemiljø er jeg veldig opptatt av. Har astma og tåler veldig dårlig alt som påvirker lufta jeg puster inn, til og med parmymert fuktighetskrem. Så dette kan nok bli en utfordring. Ungene har soverommene der brannen startet, og vi tar virkelig ingen sjanser med dem heller. Så spørsmålet er hvordan man kvalitetssikrer jobben som blir gjort for å rette opp skaden. Det er snakk om en laftet tømmerhytte, og mye er ubehandlet tre. Håper virkelig det lar seg gjøre å fjerne alt som måtte være helseskadelig å leve med senere, det er jo absolutt det viktigste. Ser vel for meg at alt av innbo bør fjernes og erstattes sånn sett.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2014 #4 Skrevet 27. juli 2014 Har sendt deg en pm. Anonymous poster hash: 2a977...0cf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå