Gå til innhold

ok å sette på vaskemaskin på søndag?(borettslag)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

trenger virkelig å få tatt en klesvask i dag, er ganske nyinnflyttet i borettslaget, tror vaskemaskinen bråker normalt, det er ikke av den nyeste typen så litt bråk.

Det er ellers vaskemaskiner i kjelleren her, men der kan man ikke vaske på søndager(selv om ingen hører de der nede)

er det ok tenker dere?

Anonymous poster hash: 7cb78...62f
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette skal stå i vedtektene du har fått når du flyttet inn, LES

Anonymous poster hash: 05920...3c3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, bare ikke sent om kvelden/på natta/grytidlig.

Anonymous poster hash: 10566...767

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

jeg har lest vedtektene og det står ingenting spesifikt om dette, kun generelle og allmenne regler om støy

Ja, jeg tenker ca midt på dagen, i 2-tiden

AnonymBruker
Skrevet

Dette skal stå i vedtektene du har fått når du flyttet inn, LES Anonymous poster hash: 05920...3c3

I vedtektene står det nok ikke noe, men i HUSORDENSREGLENE der skal det stå.

i tillegg har vi bestemmelsene om helligdagsfred, der inngår bråkende og støyende aktiviteter.

Etter klokken 15, er det som etter gammelt av var kirketiden, tillater noen borettslag bruk av vaskemaskin. Står det ikke oppslag på oppslagstavla ved postkassa?

Anonymous poster hash: 067dd...5bc

AnonymBruker
Skrevet

trenger virkelig å få tatt en klesvask i dag, er ganske nyinnflyttet i borettslaget, tror vaskemaskinen bråker normalt, det er ikke av den nyeste typen så litt bråk.

Det er ellers vaskemaskiner i kjelleren her, men der kan man ikke vaske på søndager(selv om ingen hører de der nede)

er det ok tenker dere?

Herregud! Jeg hadde krevd å få tatt en ny avstemning på det. Det får være grenser på å kreve at andre skal følge ens egne religiøse regler. Hva blir det neste, ingen matos under ramadan?

Anonymous poster hash: c4146...4bb

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hæ? Det er vel ingen som hører om du har på vaskemaskin i leiligheten din? Det har jeg aldri tenkt på før at skulle være noe man ikke gjør på søndager. INNI sin egen leilighet?!

Anonymous poster hash: d0454...b2e
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Lyd forplanter seg i mur og betong, derfor har man ikke på vaskemaskin om natten. Det kan faktisk høres veldig godt, AB b2e. På søndager må det gå under normal dagtidstøy og være helt greit.

Anonymous poster hash: 3e261...20c
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Vasker ikke sent eller på natta grunnet det AB20c nevner, men hvorfor skulle det være et problem på søndag dagstid?

Om ikke det står i borettslagets regler at det er forbudt ville ikke en gang vurdert å ikke vaske.. Man skal ta hensyn til naboene, men normalt støy er da helt ok på dagstid.

Endret av Bond
Skrevet

Hæ? Det er vel ingen som hører om du har på vaskemaskin i leiligheten din? Det har jeg aldri tenkt på før at skulle være noe man ikke gjør på søndager. INNI sin egen leilighet?!

Anonymous poster hash: d0454...b2e

Det trodde ikke jeg heller, før naboen satte på vaskemaskinen sin midt på natta før de la seg. Sentrifuge gjorde at maskinen "hoppet", noe som forplantet seg godt til meg under, men som de neppe hørte i egen leilighet.

Men midt på dagen må det være greit, tenker jeg, selv om det er søndag.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Borettslagsloven er nokså fri, og kan sannsynligvis ikke nekte vasking i egen bolig på dagtid en søndag.

Jeg hadde glatt vasket på dagtid(også om morgenen - er folk såpass hårsåre for normal lyd så får de sove med ørepropper) - og plages ikke av at andre gjør det samme. Og ja, jeg våkner lett av alle lyder; derav ørepropper :)

Maskinene i kjelleren blir noe annet fordi man da skal ta hensyn til nærmeste beboere.

Anonymous poster hash: f5422...cf5
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hæ? Det er vel ingen som hører om du har på vaskemaskin i leiligheten din? Det har jeg aldri tenkt på før at skulle være noe man ikke gjør på søndager. INNI sin egen leilighet?! Anonymous poster hash: d0454...b2e

Lyden av sentrifugen og vaskemaskiner som tømmer ut vann er hørbart 6 etasjer ned i garasjen i nybygde blokker der vi bodde tidligere.

Bruk av vaskemaskin går under støyende aktivitet, og skal i de aller aller fleste brl. Ikke finne sted enten etter kl 22, eller 23, alt etter husordensreglenes bestemmelser.

På lørdager er der noen som har bestemmelser om tidligere tidspunkter og søndager har noen brl. Og sameier totalforbud.

Du kan gjøre hva du vil innen for egne vegger så lenge du ikke generer naboen og naboen går og klager.

Folk som bruker baskemaskinen om natten, og særlig nyinnflyttere, er gjengangere i styrene mht. Klager fra folk som har bodd en stund.

Har sittet noen år i brl. Styrer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke lov å bruke vaskemaskinen i vsskekjelleren her heller på søndager, men står ingenting om å bruke

den vi har i leiligheten. Håper på nye regler snart, er jo temmelig utdatert. Vi har ikke rett til å komme med forslag siden vi bare leier.

Anonymous poster hash: 9807a...c8e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp gummiknotter for å sette under føttene på maskinen og sørg for at den står i water, da demper du litt av lyden fra sentrifugeringen.

Anonymous poster hash: d4ac9...9d8
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Klesvask har fra gammelt av vært et arbeid som ikke skal utføres på søndager, så en del eldre folk vil kanskje reagere litt på det. Nå som vaskemaskinen har gjort klesvasken så lite arbeidskrevende har begrunnelsen bak den tradisjonen forsvunnet.

Hvis du tar hensyn til de rundt deg kan du helt fint kjøre vaskemaskinen mellom 1-2 og 7. Da slipper de som sover ut etter natten eller ser gudstjeneste på tv å bli forstyrret, og du forstyrrer heller ikke dagsrevyen for noen. Du kan komme til å forstyrre middag eller middagslur hos noen, men siden de ikke har sagt fra til deg på forhånd kan du ikke ta hensyn til det.

Du bør dessuten se i husordensreglene om det står noe om støy på søndager. Hvis det står at det ikke er lov å bråke i det hele tatt på søndager bør du prøve å få vasket klær på lørdag.

Anonymous poster hash: eef0e...22d
AnonymBruker
Skrevet

Syntes alltid folk blir så hysteriske i slike tråder! Selvfølgelig må det være greit å sette på en vaskemaskin inne i sin egen leilghet på søndager. Man må forholde seg til stilletidene, men ellers må jo dette være greit.

Anonymous poster hash: ef414...bfc
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1995-02-24-12

Loven om helligdagsfred.

Hvert og ett brl.eller sameie har sine egne husordensregler. Vil noen endre på husordensreglene må de ta dette opp på generalforsamlingen.

Gummiknotter under vaskemaskina gjør ingen ting med larmen fra uttømming av vaskevann i rørene.

Når der er vaskeri i huset og vaskeriet ikke er tillatt brukt på søndager så er heller ikke bruk av egen vaskemaskin tillatt på søndager.

Men igjen, husordensreglene er kjøreregler også for bruk av egen vaskemaskin i egen leilighet.

Forøvrig er vel klesvasken til TS for lengst avviklet?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gjort det, dersom jeg visste litt mer om situasjonen. Feks, om alle leilighetene er like, og jeg visste at min vaskemaskin var vatret godt opp og rommet direkte under var naboens vaskerom/baderom, så kunne jeg lett satt på vaskemaskinen på en søndag.

Hadde jeg bodd i nederste etasje, med enten grunn eller kjeller/bod under mine føtter, hadde jeg gjort det uten å blunke.

Om jeg har vaskemaskinen min på kjøkkenet og bodde i en etasje lengre opp, så ville jeg revurdert det, men mindre reglene åpnet for å bruke den på søndager, for det kan forstyrre en fin søndag på kjøkkenet til andre naboer. Lyden bærer stort sett godt nedover.

Anonymous poster hash: 82246...2b2
Gjest Blomst83
Skrevet

Trenger jeg og vaske klær så vasker jeg klær uavhening av om det er tirsdag eller søndag.Så lenge jeg gjør det på en normal tid av døgnet har jeg aldri tenkt på at det skulle være noe problem.

• 5 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde regel om at det var ikke lov til å vaske klær på søndag, i vaskekjelleren.  Vi tok opp det i generalforsamling. Selv eldre norske damer stemte for det. De sa at de hadde egne barn som bodde for seg selv, vasket uavhengig av ukedag. Så holde søndagsfred var ikke så vanlig lengre, etter deres erfaring. Da så de ingen grunn til å stemme imot for oss som bor i et borettslag. Så vi fikk flertall for det. Så nå er det lov til å vaske "når som helst" mellom 08.00 og 20.00, hvilken som helst dag. Men  erfaring nå i ettertid er at folk flest ikke ønsker å vaske på søndag, hvis de ikke må.  Så det ble ikke så ille som de som stemte imot trodde det skulle bli. Kun en eller annen enkelt person, en eller annen søndag i ny og ne. 

Anonymkode: ac384...940

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...