Gå til innhold

Gluten og melkefri diett?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som har noe erfaring med å kutte gluten og melk?

Tenker da i forbindelse med forskningen rundt depresjon og bipolar etc,

at en gluten og melkefri diett bedrer tilstanden og symptomene.

Er det viktig å være kjempestreng og utelate dette helt fra kostholdet, eller holder det å kutte ned på 90 % av inntaket?

Anonymous poster hash: 3ce0b...396
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg levde på melkefritt og glutenfritt kosthold for noen år siden og jeg hadde det helt fantastisk (psykisk).

Depresjonen ble borte og de ekstra kiloene forsvant.

Men det er utrolig vanskelig å leve slik lenge, jeg klarte det i 6 mnd.

Du må kutte alt av melk og gluten! ikke engang melk i kaffen. Erstatt melk med soya.

Når du kjøper mat må du sjekke innhold, dette kan være veldig vanskelig, krevende og dyrt (soyamelk og andre produkter koster)

Lykke til!

Anonymous poster hash: f98de...e8b
AnonymBruker
Skrevet

Ok, det høres jo forsåvidt lovende ut, selvom det nok kreves endel for å holde det over lang tid ja.

Takker for svar :) det blir nok til at jeg forsøker dette, men det blir en STOR omveltning av kostholdet.

AnonymBruker
Skrevet

Ingen skal kutte ut melk og gjluten uten å snakke med lege først.

Sklaa du kutte ut må du gjennomføre 100 %, ellers har det ingen hensikt. Det er velidg vanskelig å klutte både gluten og melk fordi det er ingredienser i særdelse mye mat. DVS. du må lese bakpå alt du skal spise, du må være særs nøye om du skal spise uten for eget kjøkken osv.

Du kan .feks. ikke bruke samme skjørefjøl og brødkniv som er brukt på glutenmat.

Anonymous poster hash: f561b...301
Gjest Runforit
Skrevet

Ikke noe stress å leve uten melk og gluten. Kokosmel, mandelmel etc er gode erstatninger og det er et hav av laktosefrie produkter nå, samt kokosmelk, soyamelk, mandelemelk etc.

Faktisk så har dette vært noe av det enkleste å fjerne fra mitt kosthold. Når du først skal endre matvaner så er en del av prosessen å tenke nytt og bli mer kreativ. Og ja, det er mye ferdigmat som inneholder disse tingene, men det er ikke noe du ikke kan lage fra bunnen av.

ingridsblogg.no har masse gode oppskrifter.

Jeg tror lavkarbo kan være bra fordi du får et mer stabilt blodsukker. Og du kan leve helt normalt med det kostholdet. Bare bytt ut poteter, ris og pasta med bønner, kikerter, søtpotet og linser. Jeg lærte meg masse matlaging i prosessen ved å endre til lavkarbo. I tillegg fikk jeg mer energi og overskudd og jeg som ble sterkt vinterdeprimert ble helt kvitt det :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke allergi, så laktosefrie produkter har man ikke nytte av tror jeg, da det er kasein i melkeproteinet jeg ønsker å unngå. Men mulig det kommer produkter som ikke har kasein også etterhvert, eller at det er på markedet allerede. Har akkurat begynt å undersøke. Kokosmelk vet jeg ikke.

Hvorfor kan man ikke bruke samme brødkniv og skjærefjøl?

Jeg tenker at det er meningen å unngå opphopning av peptider, slik at enhver reduksjon vil være bra, dette ifølge forskningen til Kalle Reichert på rikshospitalet og hva folk jeg har snakket med har fortalt i forhold til depresjon og adhd og bipolar.

Lavkarbo er en kjempebra diett, hormonvennlig og fin, det blir nok mye av den i dette også, med mest mulig grønnsaker hvis jeg er flink nok.

• Liker 1
Skrevet

Ingen skal kutte ut melk og gjluten uten å snakke med lege først.Sklaa du kutte ut må du gjennomføre 100 %, ellers har det ingen hensikt. Det er velidg vanskelig å klutte både gluten og melk fordi det er ingredienser i særdelse mye mat. DVS. du må lese bakpå alt du skal spise, du må være særs nøye om du skal spise uten for eget kjøkken osv.Du kan .feks. ikke bruke samme skjørefjøl og brødkniv som er brukt på glutenmat. Anonymous poster hash: f561b...301

Det er da helt uproblematisk å kutte ut melk og gluten, ingen grunn til å snakke med lege om det!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Null stress å kutte ut gluten og melkeprodukter :) Men pass på at du får i deg nok kalsium (grønne grønnsaker, sesamfrø, mandler osv).

Anonymous poster hash: f03cc...1bd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er da helt uproblematisk å kutte ut melk og gluten, ingen grunn til å snakke med lege om det!

Å kutte ut gluten og melk kan gi mangelsykdommer.

Derfor skal man ikke gjøre dette uten å ha sykdom, og få opplæring og info fra lege om hva man skal gjøre for å kompensere for de vitaminer og mineraler man ikke får i seg ved å leve på diett uten gluten og melk.

• Liker 1
Gjest thesledge
Skrevet

Har kun kuttet ut gluten i en periode. Det var veldig lett hjemme, men vanskelig på besøk, restauranter og cafè.

Skrevet

Derfor skal man ikke gjøre dette uten å ha sykdom, og få opplæring og info fra lege om hva man skal gjøre for å kompensere for de vitaminer og mineraler man ikke får i seg ved å leve på diett uten gluten og melk.

Man trenger ikke gluten, og kalsium kan man få i seg gjennom kosten :)

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det mener jeg ikke er korrekt, ingen trenger gluten og selvsagt må man sørge for å ga i seg det man trenger av mineraler/vitaminer etc. Det tror jeg de fleste klarer hvis de ønsker ;)

Melk er ikke naturlig drikke for voksne mennesker. De klarer seg helt fint i andre kulturer hvor melk brukes lite.

En viktig ting å merke seg som jeg mistenker enkelte for å glemme:

Når man kutter ut produkter man ikke tåler/er inntollerante for, vil

næringsopptaket i tarmen normalt bli mye bedre enn før og dermed får man i seg mer av de nødvendige stoffene selv om man kutter ut enkelte matvarer!

Endret av halo
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Dobbelpost

Endret av halo
AnonymBruker
Skrevet

Jeg levde på melkefritt og glutenfritt kosthold for noen år siden og jeg hadde det helt fantastisk (psykisk).

Depresjonen ble borte og de ekstra kiloene forsvant.

Men det er utrolig vanskelig å leve slik lenge, jeg klarte det i 6 mnd.

Du må kutte alt av melk og gluten! ikke engang melk i kaffen. Erstatt melk med soya.

Når du kjøper mat må du sjekke innhold, dette kan være veldig vanskelig, krevende og dyrt (soyamelk og andre produkter koster)

Lykke til!

Anonymous poster hash: f98de...e8b

Vil bare skyte inn at soyaprodukter behøver ikke være bedre. Særlig om du får i deg mye soya ellers i kostholdet. Kylling inneholder en del av fettsammensetningen i soya om den er forét opp på det, soyalecitin som emulgator og andre kilder. Det er høyt innhold av omega-6 i soya, og balansen av omega-3 -6 og -9 kan bli feil og føre til betennelser i kroppen. Finne mange andre alternativer til soyamelk som ris-, mandel- og havremelk. Finnes en del oppskrifter på nettet om hvordan en kan lage melken selv og! :)

Anonymous poster hash: ac0e4...905

• Liker 1
Skrevet

Det er en skole i England for barn med ADHD hvor de satte alle elevene på glutenfri og over halvparten av elevene la av seg de fleste symptomene på ADHD i løpet av et par måneder. I følge Kalle Reichelt kan glutenfri diett virke positivt på blant annet depresjon og autisme også.

Ved intoleranse kan probiozym også anbefales for å hjelpe til med å bryte ned gluten.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ingen skal kutte ut melk og gjluten uten å snakke med lege først.

Dette er helt feil. Vi er ikke avhengig av melk, kroppene våre trenger det ikke. Vitaminene og mineralene fra melk kan man fint få gjennom andre ting. Gluten trenger ikke kroppen i det heletatt. Det er bare positive effekter med å slutte med slike produkter.

Sjekk ut denne :fnise: Satt litt på spissen, men, det sier seg selv når man ser dette bildet :P

Endret av SuperFace
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...