effin4 Skrevet 26. juli 2014 #1 Skrevet 26. juli 2014 (endret) Idag frakta jeg bunaden min fra den gamle leiligheten til den nye, og under turen åpna lokket på malingspannet seg og rant utover hele kjolen. Får ikke sendt den på renseri før til mandag, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre med den. Nå ligger den i bløt enn så lenge - har ikke turt å tilsette noe såpe eller noe lignende tilfelle den ikke tåler det. Forslag mottas med takk, og skulle noen være så uheldige å ha erfaringer ang det, hadde det vært fint å få vite hvordan dere evt løste det Endret 4. august 2017 av effin4
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2014 #2 Skrevet 26. juli 2014 Dette tviler jeg sterkt på at bunaden tåler - maling må jo fjernes med whitesprit og det ødelegger vel alle typer stoff som brukes på bunad? Jeg ville sjekket reiseforsikring/innbo - ring forsikringsselskapet ditt. Jeg vil tro dette dekkes av reiseforsikring, med en viss egenandel(men iom at bunader er veldig dyre tror jeg nok andelen er liten ifht kostnad). Bunaden vil også kunne bli ødelagt av å ligge i bløt(?) over hele helgen vil jeg tro. Er den utelukkende ull? Anonymous poster hash: 5cba6...834
Gjest Tigress Skrevet 26. juli 2014 #3 Skrevet 26. juli 2014 Kva type maling er det? Er det vassmaling ville eg rett og slett ha skylt vekk malinga med vatn.
effin4 Skrevet 27. juli 2014 Forfatter #4 Skrevet 27. juli 2014 Dette tviler jeg sterkt på at bunaden tåler - maling må jo fjernes med whitesprit og det ødelegger vel alle typer stoff som brukes på bunad? Jeg ville sjekket reiseforsikring/innbo - ring forsikringsselskapet ditt. Jeg vil tro dette dekkes av reiseforsikring, med en viss egenandel(men iom at bunader er veldig dyre tror jeg nok andelen er liten ifht kostnad). Bunaden vil også kunne bli ødelagt av å ligge i bløt(?) over hele helgen vil jeg tro. Er den utelukkende ull? Anonymous poster hash: 5cba6...834 Ja, trur ikke det går an å bruke whitesprit på ullen. Det er vannbasert, så litt gikk av med spyling av vann, men det som hadde stivna er mye verre. Skal ringe reiseforsikringsselskapet på mandag og høre med dem. Håper virkelig det går på forsikring, har ikke akkurat råd til å kjøpe en ny. Var i tillegg konfirmasjonsgave fra mine besteforeldre, så den har en personlig verdi i tillegg. Det vet jeg faktisk ikke. Den ligger bare i bløt slik at malingen ikke skal stivne.. Men er veldig redd for å ødelegge den ytterligere. Er for det meste ull, men litt lin på innsiden av den øvre delen. Er løken bunad.
effin4 Skrevet 27. juli 2014 Forfatter #5 Skrevet 27. juli 2014 Kva type maling er det? Er det vassmaling ville eg rett og slett ha skylt vekk malinga med vatn. Det er vannmaling, men noe av det hadde stivna innen vi rakk å spyle det bort. Nå drypper det ikke maling lenger, men det har trukket seg inn i stoffet og etterlater lyse flekker i stedet..
Gjest Tigress Skrevet 28. juli 2014 #6 Skrevet 28. juli 2014 Neimen om eg veit, kva sa renseriet i dag?
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2014 #7 Skrevet 28. juli 2014 Du må nok spare penger til en ny, er jeg redd. Og kanskje ny maling?Anonymous poster hash: 6d514...98f
kalinka85 Skrevet 29. juli 2014 #9 Skrevet 29. juli 2014 Idag frakta jeg bunaden min fra den gamle leiligheten til den nye, og under turen åpna lokket på malingspannet seg og rant utover hele kjolen. Får ikke sendt den på renseri før til mandag, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre med den. Nå ligger den i bløt enn så lenge - har ikke turt å tilsette noe såpe eller noe lignende tilfelle den ikke tåler det. Forslag mottas med takk, og skulle noen være så uheldige å ha erfaringer ang det, hadde det vært fint å få vite hvordan dere evt løste det Jeg kunne aldri i livet så mye som tenkt på å frakte bunaden sammen med malingsbøtter! Hjelpe meg, er det mulig å være så korttenkt?? Håper virkelig ikke du får dette dekket av forsikringa! Det eneste det fører til er økte priser for oss andre som evner å ta vare på et stasplagg som en bunad faktisk er! Jeg er rystet over at folk ikke tenker lengre. Du har ikke annet å gjøre enn å kjøpe ny bunad. Så er du kanskje litt mer forsiktig neste gang. Bunaden skal oppbevares i bunadpose. Ved frakt tar du søplesekker over der igjen og henger den/legger den en plass der den ikke blir tilsølt. Makan!! 1
Petra75 Skrevet 29. juli 2014 #10 Skrevet 29. juli 2014 (endret) Jeg kunne aldri i livet så mye som tenkt på å frakte bunaden sammen med malingsbøtter! Hjelpe meg, er det mulig å være så korttenkt?? Håper virkelig ikke du får dette dekket av forsikringa! Det eneste det fører til er økte priser for oss andre som evner å ta vare på et stasplagg som en bunad faktisk er! Jeg er rystet over at folk ikke tenker lengre. Du har ikke annet å gjøre enn å kjøpe ny bunad. Så er du kanskje litt mer forsiktig neste gang. Bunaden skal oppbevares i bunadpose. Ved frakt tar du søplesekker over der igjen og henger den/legger den en plass der den ikke blir tilsølt. Makan!! Dette har nok TS lært nå, uten at du trengte å gni det ytterligere inn. TS: Jeg ville ha ringt Husfliden så snart som mulig, men jeg har på følelsen av at løpet er kjørt. Endret 29. juli 2014 av Petra75 3
effin4 Skrevet 3. august 2014 Forfatter #11 Skrevet 3. august 2014 Neimen om eg veit, kva sa renseriet i dag? Får svar fra renseriet i morgen. Renseriet tvilte på at de fikk det til, men heldigvis dekker forsikringa det. Tusen takk for all hjelp!
effin4 Skrevet 3. august 2014 Forfatter #12 Skrevet 3. august 2014 Jeg kunne aldri i livet så mye som tenkt på å frakte bunaden sammen med malingsbøtter! Hjelpe meg, er det mulig å være så korttenkt?? Håper virkelig ikke du får dette dekket av forsikringa! Det eneste det fører til er økte priser for oss andre som evner å ta vare på et stasplagg som en bunad faktisk er! Jeg er rystet over at folk ikke tenker lengre. Du har ikke annet å gjøre enn å kjøpe ny bunad. Så er du kanskje litt mer forsiktig neste gang. Bunaden skal oppbevares i bunadpose. Ved frakt tar du søplesekker over der igjen og henger den/legger den en plass der den ikke blir tilsølt. Makan!! Jeg er fullstendig klar over at det var korttenkt, og det kommer aldri til å skje igjen. Jeg setter utrolig stor pris på bunaden min, og hadde jeg tenkt over at bøtta kunne komme til å åpne seg ville jeg selvfølgelig ikke gjort det. Heldigvis er det derfor vi har forsikring - fordi det tilfeldigvis er menneskelig å gjøre feil. Må si jeg virkelig misunner deg, siden du tydeligvis aldri har gjort noen korttenkte feil. For din skyld håper jeg inderlig det fortsetter sånn.
Gjest Silverstream Skrevet 3. august 2014 #13 Skrevet 3. august 2014 Har du ikke Bunaden i en beskyttende Bunadpose?
LiseTV Skrevet 3. august 2014 #14 Skrevet 3. august 2014 Citrus avfetting, er laget av citrusfrukter, skader ikke noe, men vet ikke om det hjelper.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå