AnonymBruker Skrevet 26. juli 2014 #1 Skrevet 26. juli 2014 har lagt merke til over en lang periode nå, at unge folk generelt ikke reiser seg for eldre folk på Bybanen. De fremste plassene er markert med reservert for eldre, allikvel sitter unge folk med god samvittighet der, selv når eldre folk kommer på. Kjenner jeg skammer meg på deres vegne, er selv 34, men synes høfligheten og folkeskikken ser ut til å være utdøende. Skjerp dere unge folk, reis dere opp og stå på deres friske ben slik at eldre kan sitte Anonymous poster hash: 763e9...1aa 7
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2014 #2 Skrevet 26. juli 2014 har lagt merke til over en lang periode nå, at unge folk generelt ikke reiser seg for eldre folk på Bybanen. De fremste plassene er markert med reservert for eldre, allikvel sitter unge folk med god samvittighet der, selv når eldre folk kommer på. Kjenner jeg skammer meg på deres vegne, er selv 34, men synes høfligheten og folkeskikken ser ut til å være utdøende. Skjerp dere unge folk, reis dere opp og stå på deres friske ben slik at eldre kan sitte Anonymous poster hash: 763e9...1aa Dere gamlinger klarer vel å stå selv?! Anonymous poster hash: 08508...cd0 10
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2014 #3 Skrevet 26. juli 2014 har lagt merke til over en lang periode nå, at unge folk generelt ikke reiser seg for eldre folk på Bybanen. De fremste plassene er markert med reservert for eldre, allikvel sitter unge folk med god samvittighet der, selv når eldre folk kommer på.Kjenner jeg skammer meg på deres vegne, er selv 34, men synes høfligheten og folkeskikken ser ut til å være utdøende.Skjerp dere unge folk, reis dere opp og stå på deres friske ben slik at eldre kan sitte Anonymous poster hash: 763e9...1aa Står det reservert eldre, eller er det et merke av noe slag plassene er merket med?Anonymous poster hash: 2f759...fa2 1
AmandaVI Skrevet 26. juli 2014 #4 Skrevet 26. juli 2014 Unge folk har aldri reist seg for eldre, skal man tro historiebøkene. 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2014 #5 Skrevet 26. juli 2014 Står det reservert eldre, eller er det et merke av noe slag plassene er merket med?Anonymous poster hash: 2f759...fa2 det er markert med et piktogram av en eldre person,på samme måte som midtseksjonen er markert med for bagasje og barnevogn Anonymous poster hash: 763e9...1aa
Chizue Skrevet 26. juli 2014 #6 Skrevet 26. juli 2014 Ikke bare er de reservert for eldre, men også syke og gravide eller mødre/fedre med små barn. Har sett flere ganger overalt både på busser og t-baner hvor høygravide, folk på krykker eller mødre/fedre med spedbarn som må stå fordi ungdommene ikke gidder å reise seg. Jeg er i midten av 20årene og jeg reiser meg for de typene.. Og mange ganger for førskole barn også.. Om det er rush og trangt så er jeg villig til å gi mitt sete til ett barn i 5-6år alderen. Irriterer meg mer over de som setter vesken sin eller ryggsekk (strl..skolesekk) på den andre plassen og ikke enser at når noen spør om "Kan jeg sitte her?" Jeg får gjøre som andre lang, hive vesken på gulvet og sette meg ned for så og si noe ala "Du har ikke betalt for denne plassen" Eller som jeg så nå i Sør Korea.. Ei jente satt på plassen som er egnet for syke,gamle,eller gravide og ei eldre dame gav jenta DEN reprimanden og dro hun ut av setet...(Jenta var lys og blond..tror hun var britisk...)Men så så jeg jo ofte at yngre gav sine plasser til eldre osv...Kultursjokk! haha 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2014 #7 Skrevet 26. juli 2014 det er markert med et piktogram av en eldre person,på samme måte som midtseksjonen er markert med for bagasje og barnevogn Anonymous poster hash: 763e9...1aa Skal ikke det piktogrammet forestille en blind person med stokk, eller har dere et eget piktogram i Bergen for eldre? Anonymous poster hash: f7a06...fde
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2014 #8 Skrevet 26. juli 2014 De siste fire gangene jeg har tilbudt noen (høygravide eller eldre) har jeg tre av gangene nærmest fått kjeft, for de "kan jo vitterlig stå". De blir jo nesten fornærmet over å bli tilbudt plass til tider! Anonymous poster hash: dd258...6be 11
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2014 #9 Skrevet 26. juli 2014 Skal ikke det piktogrammet forestille en blind person med stokk, eller har dere et eget piktogram i Bergen for eldre? Anonymous poster hash: f7a06...fde det er en eldre person med kroket rygg ,såvidt jeg husker.Uansett er ikke det et poeng i seg selv. Poenget er at man reiser seg når eldre kommer på, og de plassene er rett ved inngangen slik at det er lett å sette seg der Anonymous poster hash: 763e9...1aa 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2014 #10 Skrevet 26. juli 2014 De siste fire gangene jeg har tilbudt noen (høygravide eller eldre) har jeg tre av gangene nærmest fått kjeft, for de "kan jo vitterlig stå". De blir jo nesten fornærmet over å bli tilbudt plass til tider!Anonymous poster hash: dd258...6be de få gangene det skjer, får man tåle. Det er ingen grunn til å bli sittende Anonymous poster hash: 763e9...1aa 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2014 #11 Skrevet 26. juli 2014 De siste fire gangene jeg har tilbudt noen (høygravide eller eldre) har jeg tre av gangene nærmest fått kjeft, for de "kan jo vitterlig stå". De blir jo nesten fornærmet over å bli tilbudt plass til tider!Anonymous poster hash: dd258...6be men all honnør til deg(pun intended) for at du har tilbudt setet ditt, bare fortsett med det:) Det ligger på de dersom de blir irritert, de fleste blir ikke det, og dersom du fortsetter å tilby setet ditt , så tror jeg du oppsummert vil sitte igjen med flest positive reaksjoner Anonymous poster hash: 763e9...1aa 1
Gjest SoccerPlayer Skrevet 26. juli 2014 #12 Skrevet 26. juli 2014 Det er nok for det det finnes så ufattelig mange late unge folk. De orker rett og slett ikke å reise seg. Rumpene deres er visst for tunge..
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2014 #13 Skrevet 26. juli 2014 Unge folk som sitter kan også ha muskel- og leddproblemer som ikke er synlige, og som gjør at de må ha sitteplass. Slike holdninger som dine er grunnen til at jeg aldri tør å bruke offe ntlig transport. Eldre som MÅ sitte burde kanskje tenke som meg?Anonymous poster hash: 4a151...a1f 10
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2014 #14 Skrevet 26. juli 2014 de få gangene det skjer, får man tåle. Det er ingen grunn til å bli sittendeAnonymous poster hash: 763e9...1aa Jeg har jo selvsagt tenkt å fortsette å tilby plassen min til de jeg tror trenger den, men blir litt oppgitt over sure miner når jeg bare prøver å være hyggelig :-)Anonymous poster hash: dd258...6be 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2014 #15 Skrevet 26. juli 2014 Oh wow vi skal vise så masse respekt for eldre? Hvorfor det egentlig? At dem har blitt eldre. Gee surprise, det er sånn mennesket fungerer. Hvorfor skal gamle folk ha respekt bare fordi dem har blitt gamle? Idioti. Anonymous poster hash: d8edd...8e1 5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2014 #16 Skrevet 26. juli 2014 https://www.skyss.no/nn-NO/Verdt-a-vite/Nyttig-informasjon-/Spesielt-for-Bybanen/ Et lite googlesøk og vips, et svar, Bybanen har universel utforming. Setene er dermed reservert for personer med særlig behov. Men du kan jo sammenligne denne høfligheten med de som parkerer på plasser reservert for folk med parkeringslette. Utenfor legesenteret mitt er der 4 merkede plasser. Litt lenge inn i gaten er der betalingsautomat. Der car det rikelig med ledige plasser. Utenfor på de reserverte plassene stod der 3 Teslaer uten kort i ruten. Der kom en kar og la noe inn i Teslaen sin og låste bilen i det jeg gikk forbi. Unnskyld sa jeg til han,har elbiler lov å parkere på handicapplasser, jeg kan ikke se at du har bevis i bilruten din? Er det handicap plass her? Ja, du ser skiltet, sa jeg.Fyren satte seg i bilen og kjørte. De aller fleste mennesker i dag er blinde, opptatt av å ivareta seg selv og tenker ikke på å ta hensyn til andre. Og noen mangler rett og slett god gammeldags folkeskikk.Anonymous poster hash: 2f759...fa2 1
Gjest miss_sara Skrevet 26. juli 2014 #17 Skrevet 26. juli 2014 Oh wow vi skal vise så masse respekt for eldre? Hvorfor det egentlig? At dem har blitt eldre. Gee surprise, det er sånn mennesket fungerer. Hvorfor skal gamle folk ha respekt bare fordi dem har blitt gamle? Idioti. Anonymous poster hash: d8edd...8e1 Du skjønner ikke at det er forskjell på kroppen til en 20-åring og en 80-åring? 6
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2014 #18 Skrevet 26. juli 2014 Hvorfor kan ikke de eldre spørre om å få plassen da? Det er like lett å reise seg for eldre, som at de spør om å få plassen Anonymous poster hash: 1f5e3...060 10
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2014 #19 Skrevet 26. juli 2014 Oh wow vi skal vise så masse respekt for eldre? Hvorfor det egentlig? At dem har blitt eldre. Gee surprise, det er sånn mennesket fungerer. Hvorfor skal gamle folk ha respekt bare fordi dem har blitt gamle? Idioti. Anonymous poster hash: d8edd...8e1 Vel ikke klag over ting senere at eldre har null respekt for deg.. Viser du respekt, får du det som oftest tilbake også.. Anonymous poster hash: 9f52b...2bd
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2014 #20 Skrevet 26. juli 2014 Oh wow vi skal vise så masse respekt for eldre? Hvorfor det egentlig? At dem har blitt eldre. Gee surprise, det er sånn mennesket fungerer. Hvorfor skal gamle folk ha respekt bare fordi dem har blitt gamle? Idioti. Anonymous poster hash: d8edd...8e1 hvis du har sånn peiling på hvordan Hvorfor kan ikke de eldre spørre om å få plassen da? Det er like lett å reise seg for eldre, som at de spør om å få plassen Anonymous poster hash: 1f5e3...060 det blir vel et hyggeligere samfunn, når man i utgangspunktet kan ha en grunnleggende empati og respekt for sine medmennesker, slik at man følger normal folkeskikk og høflighet? det er en uting hvis man ikke kan tenke seg til dette selv Anonymous poster hash: 763e9...1aa 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå