Elle Melle Skrevet 27. juni 2004 #1 Skrevet 27. juni 2004 Hver gang jeg starter denne maskinen jeg sitter på nå, ser jeg teksten "for mange parameter"(eller var det parametre?). Når den er nystartet, har den vel noe slikt som 14% fritt minne (målt med maxmem). Den har også for mange prosesser i gang, men jeg finner ikke helt ut HVA som er i gang, for det er alltid FLER enn de som dukker opp når jeg sjekker ctrl+alt+delete listen (noe jeg kan se når jeg kjører Ad-aware). Den stakkars pcen har vært mishandlet i flere år (les: brukt av en haug ukyndige amatører...), og er ikke lett å rydde på. Det er installert ufattelige mengder søppel-fjortis-programmer og annet rusk, men siden jeg ikke er helt fortrolig med denne pcen, så vet jeg streng tatt ikke hva som MÅ være her, og hva jeg frimodig kan slette. Hadde det vært opp til meg, hadde jeg formatert hele herligheten, men pc-nevrotiske 50-åringer liker ikke slike omfattende og radikale forslag. Er det noen som har noen forslag til hva som kan være mest akutt galt med maskinen? Slik det er nå er det tilogmed vanskelig å få brent en cd uten at maskinen henger (ledig-minne-monitoren går i taket ved ethvet forsøk...). Har avg, zone-alarm, ad-aware, ashampoo, og defragmeterer jevnlig, så det skal ikke stå på det i alle fall... Hjelp?
Elle Melle Skrevet 27. juni 2004 Forfatter #2 Skrevet 27. juni 2004 Jeg glemte jo selvfølgelig å spørre om det jeg lurte mest på: Hva i huleste er et parameter, og hva gjør man når man har for mange av dem?
Gjest Devil's Spawn Skrevet 27. juni 2004 #3 Skrevet 27. juni 2004 Brukt i flere år. Hmmm, et gammelt OS og regner jeg med. Ikke for å være stygg, men dersom de ikke tåler ordet formatering får de heller slite med PC'en sin. Tror nok det er den eneste løsningen her. For mange parametere..tja. Tyder på en eller annen mangel eller feil som har oppstått. Typisk feilmelding uten mål og mening vil jeg anta.
Elle Melle Skrevet 27. juni 2004 Forfatter #4 Skrevet 27. juni 2004 Jammen hyyyyl! Det er jo JEG som må slite med den nå i sommer. *hulk, grin* De skjønner knapt at noe er galt... Det lureste er vel kanskje å bearbeide opphavet fremfor å bearbeide maskinen. Men det hadde vel vært LITT småpinlig hvis jeg ikke fikk maskinen på beina igjen etterpå da... Den har aldri vært formatert, og jeg aner ikke om gjenopprettingscdene fungerer som de skal eller om jeg klarter å komme meg på nett igjen. Men hva ER et parameter?
Gjest Devil's Spawn Skrevet 27. juni 2004 #5 Skrevet 27. juni 2004 Det er litt vanskelig å forklare. Men du har for mye av et eller annet. Feil i programmeringskoden antakeligvis. At den returner for mye, f.eks en variabel, tall, tekst e.l.....Vet ikke om det sa deg så mye. Mao. en parameterfeil blir veldig diffust og litt vanskelig å finne ut av. Det som er årsaken til feilen her er vel det du nevner om at det er mye rart som er blitt innstallert og som har rotet med oppstartsfilene dine(virker det som), i dette tilfelle.
Elle Melle Skrevet 27. juni 2004 Forfatter #6 Skrevet 27. juni 2004 Høres logisk ut. Formatering er den beste løsningen da?
Gjest Anonymous Skrevet 28. juni 2004 #7 Skrevet 28. juni 2004 "For mange parametre" betyr at et program har blitt forsøkt startet med for mange... eh, opplysninger bak. (Hva i huleste er synonymt med parametre?) Det er lettere å vise. De fleste programmer i Windows kan ta ett eller flere parametre. Hvis du f.eks. klikker Start og Kjør, og skriver: iexplore http://www.kvinneguiden.no ...så vil Internet Explorer starte, og gå inn på Kvinneguiden. I det tilfellet er "http://www.kvinneguiden.no" et parameter til programmet Internet Explorer. Jeg gjetter at feilen du får, skyldes et program som startes automatisk sammen med Windows, kanskje et reklameprogram eller noe slikt. Hvis du har Windows 98, ME eller XP, kan du kjøre msconfig og få en oversikt over alle programmer som startes automatisk, og slå av ett og ett (midlertidig eller permanent). (Overflødig tilleggsinformasjon: Hva det nå enn er, så klager programmet i hvertfall over at det får flere parametre enn det vet hva det skal gjøre med. En vanlig årsak til slike feil har vært programmer som ikke aksepterer mellomrom i baner og filnavn. Da vil f.eks. C:Mine dokumentertest.doc kunne bli oppfattet som to parametre; C:Mine og dokumentertest.doc.)
Gjest Devil's Spawn Skrevet 28. juni 2004 #8 Skrevet 28. juni 2004 Jeg hadde vel ihvertfall vurdert det sterkt å reinstallere windows ja. Etter mange års bruk, særlig av win 9x, bør man egentlig gjøre det uansett. Du kan jo prøve å eliminere som Gjest sier her, men det kan fort ta veldig tid. Omtrent like lang tid som å....reinstallere . Dessuten får du bort alt annet du ikke vil ha lenger på maskinen din
Elle Melle Skrevet 28. juni 2004 Forfatter #9 Skrevet 28. juni 2004 Har forsøkt å fjerne litt ting og tang fra oppstartsmenyen, men av en eller annen grunn, så virker det som om det er FLERE programmer enn de som står her som starter... Er det mulig? Hvis ikke er det bare jeg som er litt sløv. Takk for forklaringen, jeg synes den var veldig forståelig! Og ja, jeg har w98...*sukk* Prøver å overtale opphavet til å bytte til xp, men jeg får bare responsen om at det er fint os`et er lite, siden maskinen ikke er så altfor stor og ny (responsen er fra broderen, opphavet har som sagt ikke peiling...).
Gjest Anonymous Skrevet 28. juni 2004 #10 Skrevet 28. juni 2004 Har forsøkt å fjerne litt ting og tang fra oppstartsmenyen, men av en eller annen grunn, så virker det som om det er FLERE programmer enn de som står her som starter... Er det mulig? Oh yeah. De gjemmer seg i systemregisteret. Klikk Start og Kjør, skriv msconfig og klikk OK. Under arkfanen "oppstart" vil du nå finne alle programmer som starter automatisk, og evt. slå dem av ved å fjerne krysset i avkrysningsboksen. (Det er ingen fare forbundet med å slå av automatisk oppstart av et program. Hvis noe ikke virker etterpå, kan man jo bare slå programmet på igjen. Det er ikke mulig å slå av så mye at selve Windows ikke vil fungere.) Og ja, jeg har w98...*sukk* Det behøver ikke være noe å sukke over. Windows 98 er slett ikke ille mht. stabilitet og hastighet. Vær glad du ikke har Windows ME, du. Prøver å overtale opphavet til å bytte til xp, men jeg får bare responsen om at det er fint os`et er lite, siden maskinen ikke er så altfor stor og ny (responsen er fra broderen, opphavet har som sagt ikke peiling...). Det er først og fremst minnet i maskinen (RAM) som bestemmer om du kan kjøre Windows XP. Hvis maskinen har 256 megabyte eller mer, går det greit. Har du mindre enn det, vil ikke Windows XP være noen hyggelig opplevelse, men et alternativ kan da være Windows 2000, som fungerer greit med 128 megabyte eller mer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå