Gjest Virvar Skrevet 27. juni 2004 #1 Skrevet 27. juni 2004 Finnes det greier man kan få kjøpt som kan monteres på vinduer i første etasje slik at man på en trygg måte kan få luftet når man ikke er hjemme? I mine vinduer så er det et ekstra hakk/spor nede i karmen der hvor låsemekanismen går inn i karmen. Så jeg kan enten lukke vinduet helt eller lukke det i dette ytre hakket. Da får jeg et par cm åpning men det er ikke mye hjelp i det. Jeg er også usikker på hvor sikkert dette er. VInduet er jo egentlig låst på samme måte som når det er igjen .- men man kan sikkert greie å bryte det opp med kubein eller noe om man er skikkelig sterk eller flere om det. Men det foregår vel ikke helt lydløst vil jeg tro. Så kan jeg lufte, men samtidig ha mitt på det rene HVIS det mot formodning skulle bli innbrudd? Finnes en slags lås å få kjøpt?
Gjest Poirot Skrevet 27. juni 2004 #2 Skrevet 27. juni 2004 Vet ihvertfall at i mine foreldres husforsikring står det at INGEN åpne vinduer er greit, uansett hva de er sikret med. Hva står i din, det er dette du må finne ut.
Gjest Anonymous Skrevet 28. juni 2004 #3 Skrevet 28. juni 2004 Hos foreldrene til min venninne er det montert på en mekanisme på soveromsvinduer som gjør at vinduene er ganske sikre, men hvordan det er med forsikrigne vet jeg ikke. Mekanismen er en teleskopstang som låses i vinduskarmen. De har hatt den i mange år. Men den fungerer kanskje best på sidehengslede vinduer. Spør hos låsesmeder / TrioVingbutikker om hva slags alternativ som finnes. I Vibes gate på Majorstuen er det en butikk som har mye sikringsutstyr. Hilsen Lille meg
Gjest Liljedugg Skrevet 28. juni 2004 #4 Skrevet 28. juni 2004 Jeg kjenner en dame som fikk innbruddstyver på besøk mens hun lå og sov i leiligheten. Tyvene kom gjennom et "sikret" åpent vindu og tok med seg masse verdier uten at hun våknet. Hun fikk igjen på forsikringen, men hun var jo hjemme da det skjedde. Skremmende likevel, og ganske ekkelt. Vinduet var ganske nytt og "låst" med cirka to centimeters åpning. Tyvene kan ha brukt noe de har laget seg, en stang med krok eller noe, for å hekte av låsen.
Gjest Virvar Skrevet 29. juni 2004 #5 Skrevet 29. juni 2004 Huffameg ! Lite kjekt da. Men man MÅ jo ha inn luft. Det blir grusomt varmt og innestengt de varmeste dagene. Stakkar hunden som er hjemme hele dagen i den varme leiligheten tenker jeg når jeg er borte.
Mrs. B Skrevet 29. juni 2004 #6 Skrevet 29. juni 2004 Du har vel noen lufteluker/ventiler? Sett opp alle disse, sjekk at ingen ovner står på, og dra for gardinene der solen er sterkest. Det hjelper nok en del. Jeg hadde ikke turt å dra hjemmefra med et åpent vindu.
Gjest Anonymous Skrevet 1. juli 2004 #7 Skrevet 1. juli 2004 Uansett hvordan du gjør det med åpne vindu, så blir det sett på som invitasjon fra forsikringen. Har aldri hatt problemer med lufting da vi reiser på ferie. DEt er da ventiler over alle vinduer. Friskt og godt da vi kommer hjem.
monja Skrevet 1. juli 2004 #8 Skrevet 1. juli 2004 Og vi som alltid har soveromsvinduet på vid vegg enten vi er hjemme eller ikke.....
Snuppelure Skrevet 1. juli 2004 #9 Skrevet 1. juli 2004 Jeg hadde en gang en katt som kunne åpne vinduer. Det var veldig gåy å lære ham det... men ikke fult så gøy etterpå... Jeg måtte ringe forsikringsselskapet og spørre hva som ville skje om pusen åpnet et vindu mens jeg var på jobb. Svaret jeg fikk var at det var greit, men jeg ville få en høyere egenandel. Så ring forsikringselskapet ditt og hør hvordan de vill løse dette. Hva med sensor alarm, som går av om noen kommer inn?
Gjest Poirot Skrevet 2. juli 2004 #10 Skrevet 2. juli 2004 Og vi som alltid har soveromsvinduet på vid vegg enten vi er hjemme eller ikke..... Håper dere ikke får innbrudd, da, dere risikerer å få igjen kr 0 av forsikirngen....
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #11 Skrevet 11. februar 2018 Hei, Er det nødvendig i utgangspunktet å lufte? Med mindre gammel luft forsvinner ut og erstattes med ny luft, så du ikke i flere tiår puster inn og ut gammel luft på repeat; er det nødvendig å lufte? I så fall hvor ofte/lenge? Anonymkode: b3352...a47
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #12 Skrevet 11. februar 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Hei, Er det nødvendig i utgangspunktet å lufte? Med mindre gammel luft forsvinner ut og erstattes med ny luft, så du ikke i flere tiår puster inn og ut gammel luft på repeat; er det nødvendig å lufte? I så fall hvor ofte/lenge? Anonymkode: b3352...a47 Kommer an på hvor tett huset er. Jeg bor i et uisolert hus så her trenger jeg aldri å lufte, men om jeg bodde i en av disse hermetiske husene hadde jeg nok hatt behov for det. Det anbefales å lufte fort og effektivt, det er billigst da det ikke kjøler ned huset over tid. Man må føle på selv hvor ofte man vil lufte. Anonymkode: c3a4e...fc1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #13 Skrevet 11. februar 2018 Finnes alarmsystem som kan monteres opp, som du da kan montere slike magneter på vinduet sånn at du får luftestilling, da kan vinduet åpnet LITT, men om noen skulle åpne det mer enn det, går alarmen pga magnetismen brytes Anonymkode: abdb6...9b4
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #14 Skrevet 11. februar 2018 Tenker mer på leilighetsbygg. Anonymkode: b3352...a47
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #15 Skrevet 11. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Tenker mer på leilighetsbygg. Anonymkode: b3352...a47 Kommer an på hvor tett det er, og hvordan lufta føles. Anonymkode: c3a4e...fc1
Wonders Skrevet 11. februar 2018 #16 Skrevet 11. februar 2018 Vilkårene i forsikringene er vanntette...ingen vinduer eller dører åpne eller ulåste da ingen er hjemme. Vi har balansert inneklima. Og bytter filter noen ganger i året. Trenger ikke åpne vindu.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #18 Skrevet 11. februar 2018 Ja, og den tar opp relevante tema? Anonymkode: b3352...a47
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #19 Skrevet 12. februar 2018 På 27.6.2004 den 21.13, Gjest Virvar skrev: Finnes det greier man kan få kjøpt som kan monteres på vinduer i første etasje slik at man på en trygg måte kan få luftet når man ikke er hjemme? I mine vinduer så er det et ekstra hakk/spor nede i karmen der hvor låsemekanismen går inn i karmen. Så jeg kan enten lukke vinduet helt eller lukke det i dette ytre hakket. Da får jeg et par cm åpning men det er ikke mye hjelp i det. Jeg er også usikker på hvor sikkert dette er. VInduet er jo egentlig låst på samme måte som når det er igjen .- men man kan sikkert greie å bryte det opp med kubein eller noe om man er skikkelig sterk eller flere om det. Men det foregår vel ikke helt lydløst vil jeg tro. Så kan jeg lufte, men samtidig ha mitt på det rene HVIS det mot formodning skulle bli innbrudd? Finnes en slags lås å få kjøpt? Forsikringsselskapene har gitt klare uttalelser - går du fra vinduer i luftestilling uansett låseanordninger så får du ikke dekning om du har innbrudd. Dette står også med liten skrift i forsikringspapirene. Er lufting når huset er tomt verdt den risikoen? Anonymkode: c92ae...9bc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå